خبر

خانه > اخبار > دانش بنیان ایرانی پیشرو در بومی‌سازی صنعت تایر
لاستیک کویر تایر
17 شهریور 1403

دانش بنیان ایرانی پیشرو در بومی‌سازی صنعت تایر

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان کویر تایر ابتدا در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها بیان کرد: شرکت کویر تایر به طور تخصصی تایرهای خودروهای سواری و SUV (شاسی بلندها) را از رینگ ۱۶ تا ۲۰ با استفاده از دانش تولید تایر سبز به صورت بومی و دانش بنیان تولید می‌نماید. همچنین برای اولین بار در ایران، تایر ویژه خودروهای برقی، تایر پنچر‌‌رو که می‌تواند در صورت پنچری مسافت ۸۰ کیلومتر را با سرعت ۸۰ کیلومتر درساعت طی نماید، تایر تخصصی آفرود با استفاده از تکنولوژی کاملا ایرانی و با اتکا به دانش متخصصان این شرکت تولید شده است.

وی افزود: البته کویرتایر نه فقط در زمینه تولید محصولات مسیر دانش بنیانی را طی نموده است بلکه در زمینه تولید ماشین‌آلات تولید تایر هم توانسته است با استفاده از دانش بومی پرس پخت تایر و ماشین تایرسازی تک مرحله‌ای (Unistage )را نیز داخلی‌سازی نماید و موجب میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی ارزی گردد. توانمندی کویرتایر در داخلی سازی ماشین‌آلات در سطحی است که می‌تواند نیاز سایر تایرسازان کشور را به ماشین‌آلات تامین کرد. 

سید محمدحسین زینلی در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: مهم‌ترین دستاورد شرکت کویرتایر بومی‌سازی تکنولوژی تولید تایر و داخلی‌سازی ماشین‌آلات تولید تایر در کشور است.

وی تصریح کرد: بخش اعظم دانش تولید تایر درسایر تایرسازان ایرانی وارداتی است و فقط کویرتایر است که با اتکا به دانش متخصصان خود توانسته است از تکنولوژی وارداتی در تولید تایر بی‌نیاز شود. این مسئله موجب نهادینه شدن فرهنگ نوآوری و تقویت حس خودباوری در نیروی انسانی شرکت شده است که این مهم را می‌توان مهم‌ترین دستاورد مدیریتی کویرتایر دانست. این مهم منجر به پایداری و دوام کویرتایر در بازار و همگام شدن با نیاز جامعه با طراحی و تولید تایر با سایزهای مختلف گردیده و این شرکت را به بزرگ‌ترین تولیدکننده تایرهای سواری کشور تبدیل کرده است.

زینلی تأکید کرد: در بخش تولید ماشین آلات ، کویرتایر به عنوان هفتمین کشور جهان، موفق به تولید ماشین تایر سازی unistage شده است و توانسته است ایران را به جمع کشورهای تولیدکننده ماشین آلات پیشرفته تایر وارد کرد.

با تلاش کارشناسان کویرتایر، این شرکت توانسته است در زمینه تولید پرس‌های پخت تایر به خودکفایی کامل برسد و نیاز سایر تایرسازان کشور را نیز تامین کرد.

وی در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: در مجموعه ما به صورت مستقیم ۱۵۶۸ نفر مشغول به کار هستند و غیرمستقیم نیز ۵۷۴۷ نفر با ما همکاری می‌کنند که این تعداد ، ۱۸ درصد شاغلین صنعتی استان و ۳۸ درصد شاغلین صنعتی شهرستان بیرجند را تشکیل می‌دهند.

ایشان در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتربرخوردار اظهار کردند: با توجه به اینکه شرکت کویرتایر در منطقه کمتربرخوردار خراسان جنوبی قرار دارد، ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در این استان و سهم بیش از ۳۰ درصدی کویرتایر در ارزش افزوده بخش صنعت در ارتزاق مردم کمتربرخوردار منطقه و رشد متوسط درآمد خانوار استان موثر بوده است.همچنین برنامه‌های موثری در رابطه با مسئولیت اجتماعی انجام شده است که می‌توان به تولید گردنبند شبرنگ برای شترهای رها در منطقه اشاره نمود که در پیشگیری از تصادفات جاده‌ای و تلفات انسانی بسیار موثر بوده است. همچنین پوشش مالی دانش آموزان بی بضاعت،  تامین مالی آزادی زندانیان جرایم غیر عمد، کمک های مومنانه و توزیع بسته‌های معیشتی در بین محرومین منطقه ، کمک‌های مالی به آسیب دیدگان مصائب طبیعی اعم از زلزله و سیل، تامین هزینه درمان همکارانی که مشکل فرزندآوری داشته‌اند و راه‌اندازی تعاونی‌های مصرف و مسکن برای رفاه حال کارکنان گوشه‌ای از اقدامات این شرکت در جهت آبادانی مناطق کمتربرخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: سالانه چند صد میلیارد تومان در قالب مالیات، درآمد استان از مجموعه کویرتایر می‌باشد که در توسعه و تجهیز زیرساخت‌های استان خراسان جنوبی موثر است.

ایشان در خصوص نیازمندی‌های مجموعه افزودند: نیازمند حمایت در قالب دریافت تسهیلات برای طرح های توسعه‌ای خود با کم‌کردن زمان فرایندها و کم کردن چالش‌های دریافت تسهیلات هستیم.