خبر

خانه > اخبار > دانش بنیان ایرانی، پیشرو در بومی‌سازی باتری‌های لیتیومی
باتری لیتیومی ایرانی
22 اردیبهشت 1403

دانش بنیان ایرانی، پیشرو در بومی‌سازی باتری‌های لیتیومی

شرکت ویستا الکتریک رایکا با تکیه بر دانش و تخصص داخلی، موفق به تولید باتری‌های لیتیومی با قدرت تخلیه بالا شده است. این دستاورد بزرگ، نه تنها کشور را از واردات باتری بی‌نیاز می‌کند، بلکه زمینه‌ساز صادرات این محصول و توسعه صنعت داخلی می‌شود.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران مشاور مدیر عامل شرکت تولیدی ویستا الکتریک رایکا ابتدا در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها بیان کرد: شرکت ویستا الکتریک رایکا در زمینه تحقیق، توسعه و تولید ذخیره‌سازهای انرژی، از جمله باتری‌های خودروهای سبک و سنگین، فعالیت می‌کند. این شرکت در راستای تکمیل زنجیره ارزش خود و نیل به خودکفایی، اقدام به تولید درب و جلد باتری خودرو نیز کرده است. علاوه بر تأمین جلد و درب باتری خودرویی خود و تعدادی قطعات برای خودروسازان، ویستا الکتریک رایکا نیاز سایر شرکت‌های تولیدی در حوزه باتری‌های سرب‌اسید را نیز در حال حاضر برآورده می‌کند.

وی افزود: همان‌طور که می‌دانید، در حال حاضر به دلیل ملاحظات زیست‌محیطی و سایر شرایط، خودروهای الکتریکی و هیبریدی در حال جایگزینی با خودروهای بنزینی و دیزلی در دنیا هستند. برای توسعه این سیستم‌ها، نیازمند تامین سیستم‌های مورد نیاز این نوع خودروها در داخل کشور هستیم.

وی گفت: مهم‌ترین و تنها سیستمی که در حال حاضر برای توسعه و تامین خودروهای الکتریکی، دوچرخه‌ها و موتورهای برقی، بسته‌های مخابراتی و نیروگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد، باتری‌های لیتیومی با دانسیته انرژی حجمی بالا است. شرکت ویستا الکتریک رایکا در زمینه تحقیق و توسعه این سیستم‌ها پیشرو بوده و موفق به تولید اولین سیستم با ظرفیت‌های بیش از بیست میلی آمپر ساعت لیتیومی با قدرت بسیار بالا شده است. این سلول‌ها با دارا بودن حداقل شش برابر ظرفیت باتری‌های سرب‌اسید در حجم و وزن یکسان و قدرت تخلیه‌ی بیش از ده برابر، از مزیت قابل توجهی برخوردارند و به همین دلیل به عنوان یک محصول هایتک و استراتژیک در سطح جهان شناخته می‌شوند.

وی تصریح کرد: این سلول‌ها می‌توانند از طریق اتصال سری یا موازی، پک‌های بزرگی با ظرفیت‌ها و قدرت‌های تخلیه بالا تشکیل دهند. این پک‌ها به طور گسترده در خودروهای برقی، با ظرفیت‌های ۷۰ ساعت و بیشتر، مورد استفاده قرار می‌گیرند. شرکت ویستا الکتریک رایکا موفق به تولید و تست چندین پک باتری لیتیومی در سایزها و قدرت‌های تخلیه مختلف شده است.

این شرکت در زمینه تولید دو محصول، سلول‌هایی با قدرت تخلیه بالا و همچنین الکترود مورد استفاده در باتری‌های لیتیومی، موفق به اخذ نشان دانش‌بنیان شده است. الکترود در باتری‌های لیتیومی از اهمیت بالایی برخوردار است و تنها دو شرکت آمریکایی و چینی تاکنون موفق به تولید آن شده‌اند. ویستا الکتریک رایکا به عنوان سومین شرکت در دنیا، این محصول را تولید و تست کرده است.

برای گسترش مجموعه، افزایش اشتغالزایی و صادرات این محصول، به تخصیص ارز برای تامین تجهیزات مورد نیاز شرکت و تکمیل زنجیره ارزش نیاز است. همچنین برای ساخت آزمایشگاه، ایجاد فضای مناسب و راه‌اندازی خط تولید باتری، به تسهیلات و وام نیاز داریم تا بتوانیم خدمات خود را به نحو احسن ارائه دهیم.

رضا عباسی در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: در چند سال اخیر، شاهد پیشرفت چشمگیری در زمینه فناوری باتری‌های سرب‌اسید، باتری‌های یو پی اس و سایر باتری‌های صنعتی بوده‌ایم.

وی گفت: مهم‌ترین دستاورد مجموعه ما در سال گذشته، دستیابی به دانش تولید سلول‌های لیتیومی با قدرت تخلیه بالا بود. این سلول‌ها به طور گسترده در تولید خودروهای برقی و هیبریدی، دوچرخه‌ها و موتورهای برقی و همچنین در تجهیزات مخابراتی کاربرد دارند.

ما مفتخریم که برای اولین بار در ایران، موفق به تولید صد درصدی این سلول‌ها و سیستم‌های مرتبط با آنها شده‌ایم. امیدواریم با حمایت‌های ملی، بتوانیم خط تولید با ظرفیت یک میلیون سلول در سال راه‌اندازی کنیم و در این زمینه به جایگاه کشورهای پیشرفته دست یابیم.

ایشان در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: در مجموعه ما به صورت مستقیم حدود ۱۵۰ نفر مشغول به کار هستند و غیرمستقیم نیز حدود ۵۰۰ نفر با ما همکاری می‌کنند.

وی در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتربرخوردار اظهار داشت: این محصول برای استفاده عشایر که به طور مداوم در حال جابجایی و تغییر مکان هستند، ایده‌آل است. این محصول می‌تواند بخش قابل توجهی از نیاز آنها به انرژی را با حجم پایین تامین کند.

با توجه به اینکه در حال بومی‌سازی این محصول هستیم، قیمت نهایی آن به طور قابل توجهی از نمونه‌های خارجی پایین‌تر خواهد بود. این امر به ما امکان می‌دهد تا در آبادانی مناطق کمتربرخوردار کشور نقش موثری ایفا کنیم.