خبر

خانه > اخبار > دانش‌بنیان در خدمت مناطق کمتر برخوردار؛ سامانه‌ای برای پایش دقیق‌تر آلاینده‌های هوا
کنترل آلایندگی هوا
24 اردیبهشت 1403

دانش‌بنیان در خدمت مناطق کمتر برخوردار؛ سامانه‌ای برای پایش دقیق‌تر آلاینده‌های هوا

شرکت آرین ستاک اندیش با توسعه سامانه "یکپارچه‌سازی داده‌های هواشناسی" گامی مهم در جهت بومی‌سازی دانش و ارتقای دقت مدل‌های پایش آلاینده‌ها در مناطق کمتر برخوردار برداشته است. این سامانه با ارائه داده‌های دقیق و به‌روز هواشناسی، به پایش دقیق‌تر آلاینده‌ها و در نهایت کاهش آلودگی هوا و حفظ سلامت انسان‌ها در این مناطق کمک می‌کند.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران مشاور مدیر عامل شرکت آرین ستاک اندیشه ابتدا در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها بیان کرد: شرکت آرین ستاک اندیش علاوه بر نشان دانش‌بنیان، دارای گرید مشاور زیست محیطی نیز می‌باشد.عنوان طرح دانش‌بنیان ما، "سامانه یکپارچه‌سازی داده‌های هواشناسی" است که در مدل‌های پخش و تراکنش آلاینده‌های هوا کاربرد دارد.

وی افزود: این سامانه با توجه به معضلات و مشکلاتی که در مدلسازی‌های مربوط به پخش و پراکنش آلاینده‌های هوا وجود دارد، طراحی شده است. به عنوان مثال، فرض کنید آلاینده‌ای از دودکش خارج می‌شود و در محیط پخش می‌شود. برای محاسبه دقیق این فرآیند، به سه نوع داده نیاز داریم:

داده‌های توپوگرافی یا پستی و بلندی‌های زمین

داده‌های فرآیندی یا داده‌های مربوط به دودکش

اطلاعات هواشناسی منطقه شامل سرعت و جهت باد، نقطه شبنم، دما و رطوبت

برای تهیه داده‌های توپوگرافی مشکلی وجود ندارد و داده‌های فرآیندی نیز توسط کارخانه در اختیار ما قرار می‌گیرد. اما برای به دست آوردن داده‌های هواشناسی، از ایستگاه‌های هواشناسی استفاده می‌شود که عمدتاً بین ۵ تا ۵۰ کیلومتر با محل تولید آلودگی فاصله دارند.

وی گفت: این امر باعث می‌شود داده‌های ارائه شده توسط ایستگاه‌های هواشناسی با شرایط واقعی محل تولید آلودگی تفاوت داشته باشد و دقت مدلسازی را پایین بیاورد. ما برای حل این مشکل، مدلی را توسعه داده‌ایم که این فاصله را از بین می‌برد و در محل تولید آلودگی، داده‌های هواشناسی را تولید می‌کند. این داده‌های هواشناسی دقیق، منجر به محاسبه دقیق پخش و پراکنش آلاینده‌ها و غلظت آنها در محیط می‌شود.

وی تاکید کرد: ما این مدل را برای فواصل ۵ تا ۵۰ کیلومتر مدل‌سازی و ارائه می‌کنیم. علاوه بر این، ایستگاه‌های هواشناسی اطلاعات دقیقی را در اختیار مدلسازها قرار نمی‌دهند و داده‌های مربوط به جو بالا را ارائه نمی‌کنند. همچنین بازه زمانی ارائه شده توسط این ایستگاه‌ها ۳ ساعته است و داده‌های از دست رفته زیادی نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد: ما این مشکلات را حل کرده‌ایم و در قالب یک سامانه یکپارچه در اختیار مدلسازها قرار می‌دهیم تا بتوانند به درستی محاسبات خود را انجام دهند و در ادامه، ارزیابی ریسک سلامت و خسارات ناشی از آلودگی در آن نقطه را محاسبه کنند. این سامانه با ارائه داده‌های دقیق و به‌روز هواشناسی، نقش مهمی در ارتقای دقت مدل‌های پخش و پراکنش آلاینده‌های هوا و در نهایت، کاهش آلودگی هوا و حفظ سلامت انسان‌ها و محیط زیست ایفا می‌کند.

 

علی شاطری در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: فعالیت در حوزه محیط زیست در شرایط کنونی کشور چالش‌های متعددی را به همراه دارد. کارخانجات و واحدهای فرایندی تمایل چندانی به انجام اقدامات مرتبط با حفظ محیط زیست نشان نمی‌دهند و قوانین ابلاغی نیز با تاخیر زیادی اجرا می‌شوند.

با وجود این چالش‌ها، ما در مجموعه خود به دستاوردهای ارزشمندی دست یافته‌ایم. بزرگترین دستاورد ما ایجاد اشتغال برای ۹ نفر به صورت رسمی و تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی در مجموعه است.

محدود بودن تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته‌های مرتبط با محیط زیست باعث شده تا این افراد به دو دسته تقسیم شوند: گروهی از کشور خارج می‌شوند.

گروهی دیگر نیز در ایران به دلیل کمبود فرصت‌های شغلی مناسب، عملاً امکان استفاده از تخصص خود را پیدا نمی‌کنند.

ما با ایجاد اشتغال برای این افراد، گامی در جهت رفع این معضل برداشته‌ایم.

وی گفت: علاوه بر این، موفق به ارائه خدمات مشاوره‌ای به شرکت‌های بزرگ کشور از جمله فولاد مبارکه شده‌ایم. فولاد مبارکه یکی از بزرگترین شرکت‌های صنعتی ایران است و ارائه خدمات مشاوره‌ای به این مجموعه، دستاورد بزرگی برای مجموعه کوچک ما محسوب می‌شود. همچنین با طراحی و ارائه راهکارهای مناسب، به واحدهای پتروشیمی در زمینه کاهش و کنترل آلایندگی یاری رسانده‌ایم.

رضایت این شرکت‌ها از خدمات ما، نقطه قوت بزرگی برای مجموعه ما به شمار می‌رود. ما در تلاشیم تا با ارائه خدمات تخصصی و باکیفیت در حوزه محیط زیست، سهم خود را در حفظ و ارتقای سلامت محیط زیست کشور ایفا کنیم.

وی در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتربرخوردار اظهار داشت: در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود، در مناطق کمتر برخوردار به ارائه راهکارهایی به شرکت‌هایی که قصد احداث کارخانه در آن مناطق را دارند، می‌پردازیم.

ما از این شرکت‌ها درخواست می‌کنیم که در کنار فعالیت‌های تولیدی خود، به رفع مشکلات و معضلات آن منطقه نیز توجه داشته باشند.

به عنوان مثال، اگر در آن منطقه آب آلوده وجود دارد و تصفیه‌خانه مناسبی برای تصفیه آن وجود ندارد، یا اگر معضل بیکاری در آن منطقه وجود دارد، ما در قالب راهکارهای زیست محیطی خود، پیشنهاداتی را به این شرکت‌ها ارائه می‌کنیم تا با انجام اقدامات لازم، به بهبود رفاه و آسایش مردم آن منطقه کمک کنند.

خوشبختانه شرکت‌های زیادی هستند که به این موضوع توجه دارند و در جهت رفع مشکلات مناطق کمتر برخوردار اقداماتی انجام می‌دهند.

وی گفت: به عنوان مثال، شرکتی را می‌شناسیم که در یکی از روستاهای این مناطق، تصفیه‌خانه احداث کرده و یا آب شرب مورد نیاز مردم آن روستا را از طریق آب شیرین‌کن تامین می‌کند. ما این راهکارها را به شرکت‌های مختلف ارائه می‌کنیم و آنها نیز با درک صحیح از مسئولیت اجتماعی خود، نسبت به اجرای آن اقدام می‌کنند.

در ادامه این فعال حوزه محیط زیست افزود: برای توسعه مجموعه خود و همچنین تامین نقدینگی و تهیه مکان مناسب، نیازمند حمایت‌های مالی و معنوی مسئولان و خیرین هستیم.

امیدواریم با دریافت این حمایت‌ها، بتوانیم فعالیت‌های خود را در زمینه حفظ محیط زیست و توسعه مناطق کمتر برخوردار گسترش دهیم و گامی موثر در جهت ارتقای سطح رفاه و آسایش مردم این مناطق برداریم.