خبر

خانه > اخبار > دانش‌بنیان ایرانی، پیشگام در ارائه خدمات هوشمند فضایی
تصویربرداری ماهواره ای
25 شهریور 1403

دانش‌بنیان ایرانی، پیشگام در ارائه خدمات هوشمند فضایی

شرکت دانش‌بنیان «تیز نگر پایش» با ارائه محصول دانش‌بنیان سیستم هوشمند مشاهدات ماهواره‌ای (سهم)، با دریافت تصاویر ماهواره‌ای، گزارشی در زمینه‌های مختلف مانند؛ آتش‌سوزی، سیلاب و... ارائه می‌دهد که کاربران می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تیز نگر پایش ابتدا در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها بیان کرد: مجموعه تیز نگر پایش در حوزه فناوری فضایی فعالیت می‌کند. ما با دریافت تصاویر ماهواره‌ای و گزارشی در زمینه‌های مختلف مانند؛ آتش‌سوزی، سیلاب، کشاورزی، منابع‌طبیعی و آلودگی هوا ارائه می‌کنیم.

وی ادامه داد: محصول دانش‌بنیان ما تحت عنوان سیستم هوشمند مشاهدات ماهواره‌ای (سهم) نشان دانش‌بنیان سطح یک را در حوزه فناوری اطلاعات دارد. این محصول دانش‌بنیان به دو بخش تقسیم می‌شود؛ یکی بخش هسته‌ی پردازنده تصاویر ماهواره‌ای که از طریق هوش مصنوعی، داده‌های ماهواره‌ای را از طریق الگوریتم‌ها و مدل‌های ریاضی (که خود تیم ما آن‌ها را توسعه داده‌ایم) تبدیل به گزارشاتی می‌کند که در بخش دوم سامانه قرار می‌گیرد و کاربران می‌توانند از آن استفاده کنند و گزارشات را دیده و بهره‌برداری کنند.

یاسر عشورزاده‌یاسوری در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: الگوریتم‌هایی که ما تولید کرده‌ایم در بخش شناسایی آلودگی‌های نفتی رتبه ۵ جهانی مسابقات اروپا را کسب کرده‌ است و الگوریتم تغییرات پوشش گیاهی و تشخیص آتش فعال و... در آژانس فضایی اروپا به ثبت رسیده است.

وی یادآور شد: ما مفتخریم به معرفی محصولات خود در سازمان‌ها، قراردادهایی با سازمان‌هایی ازجمله منابع طبیعی، محیط زیست و مدیریت بحران داریم که آن‌ها از محصولات ما استفاده می‌کنند. به عنوان مثال؛ در بخش مدیریت بحران، مبحث پیش‌بینی سیلاب، برآورد خسارات و ارزیابی آن را انجام می‌دهیم. در بخش منابع طبیعی و جنگل‌ها، پیش‌بینی آتش‌سوزی را برای آنان داریم، سیستم هوشمند ما مناطق مستعد آتش را برای ۷روز آینده پیش‌بینی می‌کند. همچنین برآورد سطح سوخته شده‌ی کشور را برآورد می‌کنیم. در بخش محیط زیست، تالاب‌ها و منابع آبی مانند؛ دریاچه ارومیه را پایش می‌کنیم. پایش لکه‌های نفتی را در سال ۱۳۹۸ انجام داده‌ایم. همچنین عارضه‌های آلودگی هوا از قبیل گرد و غبار و ... را پایش می‌کنیم.

ایشان در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتربرخوردار اظهار داشتند: در زمینه‌ی سیلاب و امدادرسانی در خصوص سیلابی که در سال ۱۳۹۸ اتفاق افتاد به همراه سازمان هلال‌احمر و سازمان فضایی توانستیم مناطقی که درگیر سیلاب شدند را شناسایی و الویت‌بندی کنیم که کدام مناطق الویت بیشتری به امداد رسانی دارند.

وی خاطرنشان کرد: توانستیم کمک‌های بسیار خوبی را برای سیلاب استان سیستان بلوچستان که در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ اتفاق افتاد، از طریق هلال‌احمر انجام دهیم. روستایی چندین روز دچار سیلاب شده بود و کسی اطلاعی نداشت و از طریق شناسایی‌هایی که ما انجام داده‌ایم، شناسایی شد و از طریق هلیکوپتر امدادرسانی شدند

در بخش کشاورزی دقیق از طریق هسته پردازنده تصاویر ماهواره‌ای که کاملا بومی و دانش بنیان است، تصاویر ماهواره‌ای تحلیل و گزارش‌ها به کشاورزان ارسال می‌گردد.گزارش‌ها شامل:

-کیفیت سلامت برگ و رشد گیاه

-چرخه رشد و رطوبت جهت شناسایی آفات و تنش

 -دمای سطح زمین

-برآورد و پیش‌بینی عملکرد

-الگوی مصرف کوددهی

-الگوی آبیاری قابل ذکر است، گزارش‌ها به صورت سری زمانی تحلیل تصاویر در سامانه سهم پردازش می‌شوند و اطلاعات براساس تک تصویر نیست.

در این بخش توانسته‌ایم به ۳هزار کشاورز در سطح کشور ارائه خدمات هوشمند کشاورزی داشته باشیم .

عشورزاده ضمن تشکر از حمایت‌های معاونت علمی در خصوص نیازمندی‌های مجموعه افزود: برای گسترش مجموعه‌ نیاز به معرفی و ایجاد بازار کار داریم. همچنین تقاضامندیم پروسه‌ی‌ اخذ تسهیلات و وام‌ها را تسهیل و تسریع شود