خبر

خانه > اخبار > دانش‌بنیان‌ها در خدمت مناطق کمتربرخوردار؛ احداث خانه‌های بهداشت در سیستان و بلوچستان
خانه سلامت و بهداشت
06 خرداد 1403

دانش‌بنیان‌ها در خدمت مناطق کمتربرخوردار؛ احداث خانه‌های بهداشت در سیستان و بلوچستان

شرکت صنایع فناور پلاستیک سپاهان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، اقدام به احداث ۱۷ خانه بهداشت در روستاهای استان سیستان و بلوچستان نموده است.  این پروژه علاوه بر ارتقای سطح بهداشت و درمان در این مناطق، نمونه‌ای از تعهد شرکت‌های دانش‌بنیان به مسئولیت اجتماعی و مردمی‌سازی علم و فناوری است.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران مشاور مدیر عامل شرکت صنایع فناور پلاستیک سپاهان ابتدا در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها بیان کرد: ا افتخار اعلام می‌کنیم که آزمایشگاه ما موفق به اخذ نشان دانش‌بنیان شده است. این دستاورد ارزشمند، مهر تاییدی بر تعهد ما به تحقیق و توسعه و ارائه راه‌حل‌های نوآورانه در صنعت ساختمان به شمار می‌رود.

وی افزود: علاوه بر این، محصولات دیگر ما نیز در حال طی مراحل اخذ مجوز دانش‌بنیان هستند. در همین راستا، لازم به ذکر است که آزمایشگاه ما به عنوان آزمایشگاه مرجع و همکار اداره استاندارد در زمینه استاندارد پنجره‌های یو پی وی سی فعالیت می‌کند. همکاری با اداره استاندارد برای انجام تست و آزمایشات لازم، ما را در مسیر دریافت استاندارد ایران قرار داده است. ادارات استاندارد سراسر ایران نیز برای انجام تست‌های مربوط به محصولات خود، نمونه‌ها را به آزمایشگاه ما ارسال می‌کنند.

وی گفت: ما در زمینه تولید پروفیل یو پی وی سی نیز دستاوردهای چشمگیری داشته‌ایم. برای اولین بار در دنیا، لایه‌ای به نام هاتمنت را بر سطح پروفیل‌ها اعمال کرده‌ایم که مقاومت مادام‌العمر آن‌ها در برابر آفتاب را تضمین می‌کند.

علاوه بر این، برای اولین بار در دنیا، از لایه‌ هاتمنت برای رنگی کردن پروفیل‌های یو پی وی سی بدون استفاده از چسب و روکش استفاده شده است. این محصول نیز در مراحل دریافت نشان دانش‌بنیان قرار دارد.

ایشان تصریح کرد: نوآوری‌های ما به همین جا ختم نمی‌شود. ما دیوارپوشی برای نمای خارجی ساختمان با همان لایه‌ هاتمنت طراحی کرده‌ایم که از نظر وزنی بسیار سبک بوده و تمام ویژگی‌های پروفیل‌ها از نظر تغییر رنگ را دارا می‌باشد. این محصول در حال حاضر توسط یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان در ایالات متحده آمریکا تولید می‌شود، اما ما مفتخریم که آن را با کیفیت و قیمت مناسب‌تر در ایران تولید می‌کنیم.

برای خرید مواد اولیه ضروری جهت ادامه فعالیت، به حمایت در زمینه‌ی تخصیص ارز و سرمایه در گردش نیازمندیم.

ایمان احمدی در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: بزرگ‌ترین دستاورد ما؛ ابداع و پیاده‌سازی سیستم و روش هاتمنت بر روی پروفیل‌ها است. این نوآوری، تحولی چشمگیر در صنعت ساختمان به شمار می‌رود.

علاوه بر این، موفق به اخذ نشان دانش‌بنیان برای سیستم آزمایشگاهی خود شدیم. همکاری با اداره استاندارد، اعتبار و منزلت ویژه‌ای به ما بخشیده و تخصص و دانش ما را به سطحی ارتقا داده است که یافته‌ها و آزمایش‌های ما مبنای صدور گواهی استاندارد برای سایر شرکت‌های تولیدکننده پروفیل قرار می‌گیرد.

ایشان در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: در مجموعه ما به صورت مستقیم ۳۷۰ نفر مشغول به کار هستند و غیرمستقیم با توجه به نمایندگی‌هایی که داریم بالای ۱۰۰۰ نفر با ما همکاری می‌کنند.

وی در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتربرخوردار اظهار داشت: در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹، با همکاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، اقدام به احداث خانه‌های بهداشت در ۱۷ روستای استان سیستان و بلوچستان نمودیم. این پروژه‌ها در شهرستان‌های کنارک، خاش، چابهار، سراوان و ... به اجرا درآمدند.

وی گفت: احداث یکی از این خانه‌های بهداشت را به طور کاملاً رایگان انجام دادیم. همچنین، قیمت تمام شده سایر خانه‌های بهداشت بدون هیچ‌گونه سودی برای مجموعه ما بوده است.

علاوه بر احداث خانه‌های بهداشت، از طریق کارگاه‌های آموزشی، برای افراد ساکن در مناطق کمتر‌برخوردار اشتغال‌زایی نیز کرده‌ایم.