خبر

خانه > اخبار > دانش‌بنیان‌ها به کمک داده‌ها سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر برخوردار را تضمین می‌کنند
سرمایه گذاری در مناطق کم برخوردار
06 آبان 1402

دانش‌بنیان‌ها به کمک داده‌ها سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر برخوردار را تضمین می‌کنند

محمد وکیلی مدیرعامل شرکت مدیران سنجش سپاهان در گفت و گو با دبیرخانه برنامه ملی آبادیران ضمن بیان این مطلب گفت: ما یک شرکت دانش بنیان در حوزه دامپروری و کشاورزی و دارای نرم‌افزارهای متعددی در این حوزه ها هستیم. محصولات این مجموعه به چند دسته تقسیم می‌شوند مانند زمان که می توان آن را به سه قسمت گذشته، حال و آینده تقسیم بندی کرد. ما از زمان حال شروع کردیم و نرم‌افزارهای مدیریتی را برای آغاز کار آماده کردیم و سپس به سراغ گذشته رفتیم و نرم‌افزارهایی را تهیه کردیم که گذشته را مورد تحلیل قرار می دهد؛ از سال ۹۷ به بعد هم شروع کردیم به آینده نگری و نرم‌افزارهای شبیه سازی را ساختیم که آینده را شبیه سازی می‌کند.

وکیلی در ادامه افزود: تاکنون این مجموعه تعداد ۱۱ نرم‌افزار ثبت شده دارد که از تاییدیه ثبت برخوردار هستند. تعداد 3 نرم‌افزار هم در حال تولید داریم که مشغول آماده سازی آن ها برای ارائه به جامعه هدف هستیم.

 

شعار زیبای آبادانی و پیشرفت، مجموعه ما را جذب آبادیران کرد

وی با اشاره به حضور این شرکت در نمایشگاه برنامه ملی آبادیران گفت: علت حضور ما در آبادیران این بود که شعار بسیار زیبای حمایت از مناطق کمتر برخوردار و آبادانی و پیشرفت را سرلوحه خود قرار داده بود و این شعاری است که به آن اعتقاد قلبی دارم. در واقع رویکرد این نمایشگاه در خصوص اینکه فناوری و نوآوری باید در خدمت مردم و به ویژه مناطق کمتر برخوردار باشد، بسیار جذاب بود.

وکیلی خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم که اگر هر فردی دارای توانایی و مجموعه ای است، باید از مناطق کمتر برخوردار حمایت کند و با همین ایده موضوع آبادانی و پیشرفت را در فعالیت های خود مورد توجه قرار دادیم و سعی کردیم با نگاه نمایشگاه برنامه ملی آبادیران مبنی بر تکمیل زنجیره ارزش ظرفیت های بومی، با تمام توان خود در این نمایشگاه حضور پیدا کنیم.

مدیرعامل شرکت مدیران سنجش سپاهان در ادامه در پاسخ به سوالی درباره ارتباط این نرم‌افزارها با مقوله آبادانی و پیشرفت اظهار داشت: بهتر است این سوال را به دو بخش تقسیم کنیم؛ اولین بخش مساله این است که خود نرم‌افزارها چه می‌کنند؟ در واقع اگر از دید یک سرمایه‌گذار نگاه کنیم، دیتا را به صورت خون در حال حرکت در رگ‌های آن صنعت می بینیم و هر چند دیده نمی شود ولی حیات آن صنعت به این خون وابسته است. از همین رو در نرم‌افزارها چه در زمینه مدیریت گله، چه در زمینه بهای تمام شده محصولات و چه در زمینه پیش بینی آینده در خصوص بحث دیتاها شروع به کار کردیم.

وکیلی با ذکر این مثال که نرم‌افزار رایان می‌تواند با دقت ۹۶.۴ درصد، وضعیت یک گله را در 18 ماه آینده پیش بینی کند، اذعان داشت: از این جهت با این دقت و درایت این موضوع را مطرح می‌کنم که 2۶ شرکت در سه سال گذشته از این نرم‌افزار برای شبیه سازی آینده استفاده کرده اند که صحت این مساله را تایید می کند. بنابراین ما با دیتا بازی کردیم و برای مدیریت حال، آینده و گذشته، قیمت‌ها را مورد محاسبه قرار دادیم؛ به طوری که از سال 1390 صحت محاسبات ما در سازمان حسابرسی کشور تایید شده و زمانی که  حسابرسان به نرم‌افزار ما می‌رسند، می‌دانند که محاسبات از صحت و دقت لازم برخوردار است.

 

سنجش ضریب ریسک سرمایه گذاری در مناطق کمتر برخوردار

وی در خصوص کاربرد این نرم افزارها در بحث آبادانی و پیشرفت بیان کرد: اگر یک سرمایه‌گذار بخواهد ارزیابی و پیش بینی نسبت به راه اندازی یک صنعت در منطقه ای را داشته باشد، ما به سادگی می توانیم پاسخ لازم را به او ارائه دهیم. اگر سرمایه گذاری بگوید که می خواهد به سمت آینده حرکت کند، باز هم می‌توانیم کنترل لازم را داشته باشیم و در مورد کاهش هزینه‌ها هم می توانیم اقدامات لازم را انجام دهیم؛ که هر سه مورد در یک منطقه کمتر برخوردار که ضریب ریسک نسبت به سایر مناطق بالاتر است، اهمیت پیدا می‌کند. بنابراین ما می‌توانیم به سرمایه‌گذاران در مناطق کمتر برخوردار کمک کنیم تا با اطمینان بیشتری در این مناطق اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

وکیلی با تاکید بر اینکه شرکت‌های آی‌تی هسته‌های کوچکی دارند، درباره میزان اشتغال زایی این مجموعه گفت: در حال حاضر ۷ نفر به عنوان برنامه نویس در این شرکت مشغول به کار هستند. لکن به صورت مستقیم حدود 3 هزار شرکت‌ از رنج متوسط به بالا و در حد بسیار بزرگ در حال استفاده از نرم‌افزارهای سنجش سپاهان هستند و حدود 8 هزار نفر به صورت مستقیم از نرم‌افزارهای این مجموعه استفاده می‌کنند. به صورت غیر مستقیم هم شاید بتوان گفت که رقم بسیار بالایی در حدود ۳۰ هزار نفر از این نرم افزارها استفاده می کنند، زیرا از نتایج حاصل از نرم‌افزارها شروع به بهره‌برداری می‌کنند.