خبر

خانه > اخبار > خودکفایی در حوزه تجهیزات پزشکی با طراحی و تولید تجهیزات پزشکی توسط شرکت دانش‌بنیان ایرانی
تجهیزات پزشکی و اتاق عمل
06 شهریور 1403

خودکفایی در حوزه تجهیزات پزشکی با طراحی و تولید تجهیزات پزشکی توسط شرکت دانش‌بنیان ایرانی

شرکت دانش‌بنیان فراهوش الکترونیک آرسام با نام تجاری «آنهوما» با نوآوری‌ در طراحی و تولید تجهیزات پزشکی و تولید محصولات باکیفیت مطابق با استانداردهای بین‌المللی، سبب خودکفایی کشور در حوزه تجهیزات پزشکی شده است.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، عزیزالله وکیلی مدیر شرکت دانش‌بنیان فراهوش الکترونیک آرسام ابتدا در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها بیان کرد: شرکت فراهوش الکترونیک آرسام در زمینه‌ی تولید و طراحی تجهیزات نوآورانه پزشکی در سطح ملی و بین‌المللی فعالیت می‌کند.

از جمله دستگاه‌های تولیدی مجموعه می‌توان به چند مورد اشاره کرد؛

 ۱- دستگاه بی‌حسی موضعی که نیاز بیمار به بیهوشی را مرتفع می‌کند.

2- دستگاه گرم‌کن بیمار که در اتاق عمل برای ریکاوری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3- دستگاه تزریق سریع خون برای آمبولانس‌ها، در تصادفات هنگامی که فردی دچار جراحاتی شده باشد و خون بسیاری از دست داده باشد.

 باتوجه به اینکه در بدن انسان ۳ تا ۵ لیتر خون وجود دارد، از دست دادن ۲ لیتر خون بسیار خطرناک است. ما نیاز به دستگاهی داریم که بتواند با سرعت بالا سرم یا فرآورده‌های خونی را جایگزین خون از دست رفته کند. شرکت ما به عنوان اولین شرکت در ایران موفق به تولید دستگاه تزریق سریع خون شده‌ و تمامی مجوزهای لازم را برای آن اخذ کرده‌ایم.

وی تأکید کرد: این محصول در اتاق‌های عمل و آمبولانس‌ها برای افراد با خونریزی شدید بسیار مفید و کاربردی است.

وکیلی ادامه داد: همچنین شرکت ما موفق به تولید دستگاه جلوگیری‌کننده از لخته شدن خون برای اولین بار در ایران شده‌. این محصول برای افرادی که توانایی حرکت ندارند و در ICU و CCU بستری هستند و یا در اتاق عمل جراحی می‌شوند، کاربرد دارد. به صورت کلی این محصول برای هر فردی که بیش از چند ساعت حرکتی نداشته باشد و در خانه یا بیمارستان بستری باشد، مفید است چرا که به دلیل عدم انقباض و انبساط عضلات پا و عدم تسهیل جریان خون به سمت قلب، خون در وریدهای عمقی تجمع می‌یابد و لخته می‌شود. دستگاهی ساخته‌ایم که با ایجاد حرکات موجی‌شکل سبب تسهیل جریان خون به سمت قلب شده و از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. سالانه ۶درصد از مرگ و میرهای بیمارستانی در کشورهای توسعه یافته به دلیل عدم استفاده این دستگاه است که در ایران این آمار به ۱۰ تا ۱۵ درصد می‌رسد.

همچنین مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان از جدیدترین دستگاه تولیدی شرکت خبر داد و گفت: دستگاه افزایش حجم عضله در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین ورزش جدیدترین دستگاه تولید شده در شرکت ما محسوب می‌شود. این دستگاه برای افرادی که دچار تحلیل عضلانی شده‌اند مانند؛ سالمندان بسیار مفید است. این افراد برای تقویت ماهیچه و کاهش فشار روی غضروف یا استخوان‌ها نیاز به استفاده از این دستگاه دارند تا بدون وزنه زدن عضلات خود را تقویت کنند. دانشگاه‌های مختلفی از جمله دانشگاه ایران، تهران، شیراز، شهید بهشتی و سیستان و بلوچستان از دستگاه ما، استفاده کرده‌اند.

عزیزالله وکیلی در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: ما نقاط ضعف و درد جامعه پزشکی و بیماران را بررسی کرده‌ایم و با تولید ۷۰ نوع محصول سبب شده‌ایم که بیماران آسیب کمتری ببینند.

 ایشان در خصوص کاربرد محصولات خود در مناطق کمتربرخوردار اظهار کردند: محصولات تولیدی مجموعه ما در تمام نقاط کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند، حتی در بیمارستان‌ها و روستاهایی که امکانات بسیار کمی دارند.

وی افزود: ما چند دستگاه به آسایشگاه کهریزک و چند آسایشگاه دیگر برای معلولین اهدا کرده‌ایم که بسیار مقرون به صرفه هستند و از ایجاد زخم بستر جلوگیری می‌کند.