خبر

خانه > اخبار > خودکفایی در تولید مکمل‌های پروبیوتیک دام، طیور و آبزیان به همت یک شرکت دانش‌بنیان
مکمل های دارویی
24 آبان 1402

خودکفایی در تولید مکمل‌های پروبیوتیک دام، طیور و آبزیان به همت یک شرکت دانش‌بنیان

اینکه یک محصول بتواند چند درصد از حجم تولید کشاورزان در مناطق کمتر برخوردار را بدون پرداخت هزینه آن‌چنانی بالا ببرد و در صنعت طیور و آبزیان تلفات را کاهش و وزن‌گیری را افزایش دهد، اتفاقی است که با همت یک شرکت دانش‌بنیان و در راستای شعار فناوری و نوآوری در خدمت مردم محقق شده است.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، مدیرعامل شرکت زیست‌فناور ماهان ضمن اشاره به اینکه نمایشگاه برنامه ملی آبادیران در حوزه محرومیت‌زدایی فعالیت می‌کرد، توضیح داد: «آبادیران یک نمایشگاه عمومی بود و ما از طریق آن با بخشی از نهادهایی که می‌توانستند مشتری ما باشند و مجموعه های دولتی و حاکمیتی که به نوعی با فعالیت ما مرتبط هستند، ازجمله کمیته امداد و شرکت‌هایی که در صنعت دام و طیور سرمایه‌گذاری‌هایی دارند، ارتباط گرفتیم و عمده علت حضور ما بیشتر بحث معرفی محصولات و کاربردی‌سازی فناوری بود.»

خوش کردار طی توضیحاتی درخصوص محصولات تولیدی این مجموعه و کاربرد آنها گفت: «ما تولیدکننده مکمل‌های پروبیوتیک دام و طیور و آبزیان هستیم، پروبیوتیک‌ها میکرو ارگانیسم‌هایی هستند که اثر سلامت‌بخش دارند و استفاده از آنها در صنعت طیور و آبزیان به‌عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی و محرک رشد است که در نهایت هم ارزش اقتصادی ایجاد می‌کند و هم قدمی در مسیر مردمی‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان است که آن را برای تمام حیوانات پروبیوتیک تولید می‌کنیم.»

وی در مورد مهمترین دستاورد این مجموعه تا به امروز نیز گفت: «پیش از اینکه ما کار خود را شروع کنیم، پروبیوتیک‌ها به شکل صددرصد در کشور وارداتی بودند و از آمریکا و اروپای غربی وارد ایران می‌شدند که هزینه آن بسیار زیاد بود و گران بودند. خوشبختانه در حال حاضر بدون اینکه نیاز به واردات باشد و محدودیت ارزی وجود داشته باشد، ما توانستیم از نظر کیفی کاری کنیم که واردات این محصولات به کشور ما به طور کامل قطع شود. در واقع از نظر اقتصادی محصولات ما مقرون به صرفه بود و از نظر کیفی نیز کیفیت بالاتری نسبت به محصولات وارداتی داشت. ما توانستیم برای تمام حیوانات به طور اختصاصی از سویه‌های بومی پروبیوتیک تولید کنیم و این محصولات نیز کامل‌ترین سبد پروبیوتیک دنیا را برای مجموعه ما شکل می‌دهد.»

خوش‌کردار درخصوص حجم اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم این شرکت، با بیان اینکه در حال حاضر ۳۵ تا ۴۰ نفر نیروی مستقیم و ۱۵ نفر نیروی پاره‌وقت و مشاوره‌ای داریم، تصریح کرد: «همکارانی نیز در سراسر کشور داریم که نمایندگان توزیع و فروش ما هستند.»

وی ضمن اشاره به ابعاد فعالیت شرکت خود در حوزه آبادانی و پیشرفت، خاطرنشان کرد: «محصولات ما عملاً در حد چند درصد حجم تولید را بالا می‌برد و هزینه چندانی ندارد. در صنعت طیور و آبزیان می‌تواند تلفات را کاهش و وزن‌گیری را افزایش دهد و در نهایت اثر خود را بر روی تولید کلی کشور در حوزه دام و آبزیان و تامین پروتئین بگذارد. ما در سال گذشته تمرکز ویژه‌ای بر روی محصولات آبزیانی داشته‌ایم و به علت اهمیت آبزی‌پروری در کشور سعی کرده‌ایم که در بیماری آبزیان بسیار موثر باشد. برای مثال ما با مشارکت سازمان شیلات ایران برای میگو محصولی طراحی و تولید کردیم که در استخرهای میگو استفاده می‌شود. از طرفی یک بیماری به نام AHPND وجود دارد که می‌تواند در یک مزرعه صد در صد تلفات ایجاد کند و محصول ما می‌تواند تا حد زیادی از این تلفات جلوگیری کند.»