خبر

خانه > اخبار > خط شکنی باشگاه روایت دختران ایرانی در نمایشگاه آبادیران ۱۴۰۳
نمایشگاه آبادیران
02 تیر 1403

خط شکنی باشگاه روایت دختران ایرانی در نمایشگاه آبادیران ۱۴۰۳

موسس باشگاه روایت دختران ایرانی (ردا) ضمن توضیح درباره حضور انبوه دختران نوجوان در نمایشگاه ملی آبادیران که مشغول تولید محتوا از این رویداد هستند، فعالیت اعضای این باشگاه را مصداق «خط شکنی» در حوزه روایت گری از پیشرفت های علمی و فناوری به زبان جوانان و نوجوانان دانست.

انتهای شبستان مصلی در دومین دوره از نمایشگاه ملی آبادیران، این روزها شاهد حضور دختران فراوانی است. دختران نوجوان و جوانی که اغلب چادری هستند و با گوشی تلفن همراه شان مشغول ساخت محتوای تصویری از این رویداد هستند. آنها معتقدند روایت پیشرفت را به صورت مستند در می آورند و در قالب محتواهای جذابی که قشر جوان و نوجوان می پسندند آن را عرضه می کنند.

در همین خصوص خبرنگار ستاد خبری نمایشگاه ملی آبادیران گفت و گویی را با حمیده باقریان موسس باشگاه روایت دختران ایرانی (ردا) که متولی اجرای این پروژه است انجام داده است. وی درباره فعالیت های این دختران گفت: موضوع روایت پیشرفت که می توانم بگویم توسط بچه های مجموعه ما رقم می خورد یک خط شکنی است.

وی افزود: شاید اولین موردی است که برای روایت کردن یک رویداد و معرفی قابلیت های پیشرفت علمی ایران از نوجوان‌ها استفاده شده است. در واقع برای معرفی پیشرفت علم و فناوری در ایران یک بخش تخصصی ایجاد شد به منظور بیان پیشرفت‌هایی که در مبحث علم و فناوری اتفاق افتاده است.

موسس باشگاه روایت دختران ایرانی خاطر نشان کرد: اگر به بخش های مختلف این نمایشگاه نگاه کنید، بخش هایی که شرکت ها مستقر هستند و بخشی که ما حضور داریم دارای تفاوت های تفاوت دو بخش را می‌توانید ببینید. یک بخش فقط شرکت‌های فناورانه می‌آیند و خود را معرفی می‌کنند و یک بخش دیگر نمایشگاه فناوری‌هایی است که تولید شده است.

وی گفت: کاری که بچه‌های ما انجام می‌دادند و الان انجام می‌دهند درحقیقت این است که همین پیشرفت‌هایی که به صورت تخصصی و فناورانه اتفاق افتاده و شاید در سطح تبلیغ آنها و سطح بیان آن‌ها برای مردم سهل‌انگاری صورت گرفته یا حتی آنطوری که باید شاید معرفی اتفاق نیافتاده ما معرفی می‌کنیم ولی معرفی یک تفاوت دارد به جای آنکه بچه‌های متخصص عرصه فیلمسازی و مستندسازهای سینما را بیاوریم و این کار را انجام دهند، ما کار دیگری انجام دادیم و روایت پیشرفت ایران را از از طریق دخترها و نوجوانان برای نوجوانان ارائه می‌دهیم و زبان، زبان نوجوانانه است.

باقریان تاکید کرد: کسانی که از آن‌ها دعوت کردیم در کنار برنامه ما حضور پیدا کنند بعضاً یا خودشون خبرنگار هستند یا خبرنگار در عرصه نوجوان هستند یا سکوهایی در عرصه نوجوانی دارند یعنی پلتفرم‌ها و شبکه‌های خاص دارند مانند بله ایتا روبیکا حتی اینستاگرام صفحه دارند. علاوه بر اینکه می‌توانند در این صفحات تولیدات خود را انتشار دهند یک سری از تولیدات را ما خودمان در شبکه‌ای که در سطح کشور داریم و کانال‌هایی که در اختیار خودمان است اینگونه در اختیار آنان می‌گذاریم و یک تعدادی نیز مثلاً از یک شبکه‌های انتشاری استفاده می‌کنند به فرض مثال از شبکه انتشاری که به واسطه والدین آن‌ها و کاری که والدین آن‌ها انجام می‌دهند، تولیدات خود را به صورت گسترده در استان خود پخش می‌کنند زیرا ما آیتمی که برای آن‌ها گذاشته بودیم این بود که شما اگر تولید با کیفیت داشته باشید و تعداد هم هر چقدر که میتوانید باشد باید بستر انتشار آن بالا باشد.

وی خاطر نشان کرد: بچه‌ها به گونه‌ای آموزش دیدند که هم می‌توانند با پیشرفت تکنولوژی و با استفاده از گوشی همراه به عنوان وسیله فیلمبرداری استفاده کنند. برخی برای حضور در این رویداد دوربین عکاسی و فیلمبرداری نیز با خود آوردند ولی اکثریت از گوشی استفاده می‌کنند و تا الان کیفیت و تولیدات آن‌ها بسیار خوب بوده است. یعنی درست است که افراد از گوشی استفاده می‌کنند ولی همان تولیدات، خروجی با کیفیتی دارد که قابلیت انتشار است. حتی تولیدات با گوشی موبایل از نظر کیفیت با محصولات حاصل از دوربین فیلم برداری برابری می کند.

وی گفت: ما در این سه چهار روز از اساتید، منتورهایی (مشاورانی) را آوردیم که بچه‌ها را هدایت کنند و هم اساتیدی که خود صاحب نظر و تولیدکننده هستند به عنوان مثال ما اساتیدی داریم که تولیدکننده فیلم‌های سینمایی بودند و حتی تولیدات آن‌ها در جشنواره فیلم فجر نیز مقام آورده، این اساتید در کنار بچه‌ها نشستند و تولیدات آن‌ها را دیدند و راهنمایی کردند و ایرادات را برطرف کردند یعنی ما در کنار کار تولیدی که بچه‌ها انجام می‌دهند، منتوری نیز داریم که برای بچه می آوریم. آثار با اساتید چک می‌شود یعنی موارد و نکات عنوان می شود و مواردی که باید تغییر کند را بچه‌ها تغییر می‌دهند و دوباره پخش می‌کنند.

موسس باشگاه روایت دختران ایرانی تاکید کرد: بچه‌های راوی پیشرفت و باشگاه روایت پیشرفت مانند فیلمبرداران و عوامل پشت صحنه هستند یعنی به طور آشکار شاید دیده نشوند ولی روایت آنها اتفاق بزرگی است که در نمایشگاه رخ می‌دهد. من باز می گویم خط شکنی اتفاق افتاد تا این اتفاق رقم خورد و بسیار جای تشکر از معاونت علمی ریاست جمهوری دارد که اجازه دادند بچه‌ها بیایند و این کار را انجام دهند.

در پایان باقریان همچنین بر ضرورت روایت گری به ویژه از پیشرفت های علمی و فناوری در کشور تاکید کرد.