خبر

خانه > اخبار > حضور دفتر مردمی‌سازی معاونت علمی ریاست جمهوری در نخستین همایش ملی گفت‌وگوی نخبگان
همایش نخبگان
20 دی 1402

حضور دفتر مردمی‌سازی معاونت علمی ریاست جمهوری در نخستین همایش ملی گفت‌وگوی نخبگان

نخستین همایش ملی گفتگوی نخبگان با شعار «خیزش علمی برای حل مسائل کشور» به همت وزارت کشور، بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان، احمد وحیدی وزیر کشور، مهندس سید احمد عبودتیان دستیار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت، سیدسلمان سیدافقهی قائم مقام بنیاد و جمعی دیگر از مسئولان، استانداران و اعضای هیات‌های اندیشه‌ورز از سراسر کشور در وزارت کشور برگزار شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، در این همایش، دفتر مردمی‌سازی معاونت علمی به منظور استفاده از نظر و آرای اندیشه‌ورزان و نخبگان و مشارکت‌دادن آنها در حوزه تصمیم‌سازی و کمک به معاونت علمی، حضور فعال داشت و به ارائه توضیحات لازم در پنل پرداخت.

در این مراسم ضمن تشریح برنامه‌های مردمی‌سازی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، از نخبگان درخواست شد تا در حوزه مردمی سازی، به معاونت علمی یاری رسانند.

در ادامه یاسین کیخا معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان ضمن بیان چرایی برگزاری این همایش، معرفی طرح ملی گفتگوی نخبگان و ارائه پیشنهاداتی به هیئت‌های اندیشه ورز برای دوام فعایت‌ها، گفت: «دغدغه اصلی ما برای تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز این بود که این هیئت‌ها پایدر و ایده، محتوای و خروجی جلسات و مصوبات ایشان قابل اجرا و بهره‌برداری باشد چرا که در صورتی که این تولیدات در چهاردیواری اتاق فکر هیات ها باقی بماند، به منحل شدن هیات و بی اثر شدن آن منجر خواهد شد.»

وی ادامه داد: «از این رو بنیاد به سراغ وزارت کشور که شان کشورداری دارد، رفت و تلاش شد طرح ملی گفتگوی نخبگان از همان ابتدا در نسبت با وزرات کشور طرح‌ریزی شود تا رد پای تولید محتوای هیئت ها در حوزه اجرا هم وجود داشته باشد و دارای ضمانت اجرایی باشد.»

در ادامه این مراسم آرمین توحیدی دبیر هیئت اندیشه‌ورز استان البرز و یزدان شمس ملکی دبیر هیئت اندیشه‌ورز کرمانشاه درباره یافته‌های نوآورانه در همکاری با وزارت کشور نکاتی را مطرح کردند.

همچنین وحید طهماسبی رییس بنیاد نخبگان استان مرکزی و حیدر مفتاحی زاده رییس بنیاد نخبگان استان تهران به بیان و تشریح فعالیت‌های ماموریت محور بنیادهای نخبگان استانی پرداختند و گزارشی از عملکرد بنیاد نخبگان استان به ویژه در حوزه تشکیل هیئت‌های اندیشه ورز و تعامل با دستگاه های اجرایی ارائه کردند.

در ادامه این مراسم ضمن پخش کلیپی از مقام معظم رهبری در باب اهمیت تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورزی، از دکتر سیدسلمان سیدافقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان دعوت به سخنرانی شد. وی در بخشی از سخنان خود با تاکید بر اینکه شنیدن صدای نخبگان باعث ایجاد حس ارزش و اثربخشی در آنها می‌شود و این امر می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند، گفت: «درخواست ما از وزیر کشور و استانداری‌ها این است که رؤسای بنیادهای استانی، عضو شورای برنامه‌ریزی استان‌ها باشند.»

وی با اشاره به تاکیدات رئیس‌جمهور در زمینه حضور هیات‌های اندیشه ورز نخبگانی در کنار هر مسئولی، گفت: «این هیات‌ها می‌توانند در حوزه‌های مختلف به مسئولان مشاوره دهند. این از تاکیدات رییس‌جمهور است که حتی اگر نخبگان سخنان مخالف هم ارائه کنند، باید سخنان آنها شنیده شود.»

بیان اقدامات وزارت کشور در راستای تفاهم نامه با بنیاد ملی نخبگان با ارائه حمیدرضا طهوری مشاور وزیر کشور در امور فناوری بخش بعدی برنامه بود.

بخش دیگری از این مراسم به سخنرانی دبیران هیئت‌های اندیشه‌ورز درباره یافته‌های نوآورانه به خصوص در زمینه سازوکار همکاری با وزارت کشور اختصاص یافت و در این قسمت سجاد انتشاری از اصفهان، بیژن آل ابراهیم از چهارمحال و بختیاری، زهرا جمیلی از خراسان شمالی و حبیب اله ساالار زهی از سیستان به ایراد سخنرانی پرداختند.

مهران فاطمی استاندار یزد دیگر سخنرانان این مراسم بود که ضمن ارائه گزارشی کوتاه از همکاری و عملکرد استانداری در تعامل با نخبگان، به اهمیت توجه به هیئت‌های اندیشه‌ورزی در حل مسائل کشور اشاره و بر لزوم افزایش آن تاکید کرد.

سید احمد عبودتیان دستیار رییس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت نیز در این مراسم برنامه بکارگیری اندیشه ورزان و اندیشکده‌ها برای حل مسایل دولت را تبیین کرد.

سپس روح اله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان با حضور روی سن درخصوص سازوکار حمایت از تاسیس شرکت‌های دانش بنیان نرم و اندیشکده‌ها و چگونگی بکارگیری نخبگان و افزایش اثربخشی ایشان در حل مسائل کشور نکاتی را مطرح کرد.

در ادامه احمد وحیدی وزیر کشور توجه به توان نخبگانی را در راستای حل مسائل کشور امری ضروری برشمرد و لزوم همکاری های بین دستگاهی در اجرای ایده های نخبگانی را مورد تاکید قرار داد.

شایان ذکر است، شبکه‌سازی بین دبیران هیئت‌های اندیشه ورزی و مدیران اندیشکده ها از اهداف این همایش بود که در همین راستا به موازات برنامه سخنرانی، ۲۰ غرفه برای معرفی اندیشکده ها و موسسات فعال در زمینه اندیشه‌ورزی در ورودی سالن همایش برگزار شد که یکی از غرفه‌های فعال مربوط به دفتر مردمی‌سازی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری بود.