خبر

خانه > اخبار > جراحی از راه دور، امیدی برای بیماران در مناطق کمتربرخوردار
نمایشگاه آبادیران
10 تیر 1403

جراحی از راه دور، امیدی برای بیماران در مناطق کمتربرخوردار

سامانه جراحی رباتیک از راه دور سینا می‌تواند برای ارائه خدمات جراحی به بیماران در مناطق کمتر‌برخوردار کشور مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از این سامانه، جراح می‌تواند از راه دور و از طریق ربات، عمل جراحی را انجام دهد. این امر به بیماران این مناطق کمک می‌کند تا بدون نیاز به سفر به شهرهای بزرگ و تحمل سختی‌های آن، در محل زندگی خود تحت عمل جراحی قرار گیرند.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران مدیر عامل شرکت نوآوران رباتیک و پزشکی سینا ابتدا در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها بیان کرد: ما در مجموعه نوآوران رباتیک و پزشکی سینا، سامانه جراحی رباتیک از راه دور سینا را طراحی و تولید کرده‌ایم. این سامانه برای انجام جراحی‌های رباتیک حفره شکمی، لگن و قفسه سینه کاربرد دارد و مزایای متعددی را برای بیماران و جراحان به ارمغان می‌آورد.

این سامانه به جراحان امکان می‌دهد تا از راه دور و با دقت و ظرافت بالا، عمل جراحی را انجام دهند.

همچنین حرکات ربات جراح سینا بسیار دقیق و ظریف است که این امر به افزایش دقت و کیفیت عمل جراحی منجر می‌شود. جراح با استفاده از این سامانه، از راه دور و در فضایی راحت عمل جراحی را انجام می‌دهد و به همین دلیل، خستگی وی به طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

وی افزود: شکاف‌های ایجاد شده توسط ربات جراح سینا بسیار کوچک (فقط ۵ میلی‌متر) هستند که این امر به کاهش عوارض بعد از عمل، مانند عفونت و چسبندگی، کمک می‌کند. این در حالیست که ربات جراح سینا این امکان را به جراح می‌دهد که حین عمل، بیمار را بدون توقف جراحی حرکت دهد و در پوزیشن او تغییرات ایجاد کند. این ویژگی در عمل‌های کولورکتال و جراحی روده بسیار حائز اهمیت است.

ایشان با اشاره به اینکه سامانه جراحی رباتیک از راه دور سینا در داخل کشور بی‌رقیب است و در سطح بین‌المللی نیز با نمونه‌های مشابه خود رقابت می‌کند؛ گفت:  قیمت این سامانه یک سوم نمونه‌های خارجی است و هزینه‌های مصرفی و تعمیر و نگهداری آن نیز یک پنجم نمونه‌های خارجی است.

ما از حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کمال تشکر را داریم. با این حال، برای حضور موفق‌تر در بازارهای داخلی و خارجی، به حمایت‌های بیشتری در تسریع و تسهیل فرآیند ثبت اختراع برای این سامانه

حمایت از حضور این سامانه در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی و همچنین جذب سرمایه‌گذاری برای تولید انبوه و صادرات این سامانه نیازمند هستیم.

علی‌رضا میرباقری در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: ما موفق شدیم ربات جراحی خود را به کشور اندونزی صادر کنیم. این دستاورد، گامی مهم در جهت حضور در بازارهای بین‌المللی و معرفی توانمندی‌های ایران در حوزه رباتیک پزشکی است. نکته قابل توجه این است که ما در این رقابت، از رقیب آمریکایی خود که حتی حاضر به اهدای رایگان دستگاه خود به اندونزی شده بود، پیشی گرفتیم و این نشان‌دهنده کیفیت و برتری ربات جراحی ما است.

میرباقری با اشاره به اینکه یکی از کاربردهای ربات جراحی ما، انجام جراحی از راه دور است گفت: این امر به معنای آن است که جراح می‌تواند از راه دور و از طریق ربات، عمل جراحی را انجام دهد. این قابلیت، می‌تواند برای ارائه خدمات جراحی به مناطق کم‌تربرخوردار کشور بسیار مفید باشد. به عنوان مثال، جراح می‌تواند در تهران باشد و ربات در سیستان و بلوچستان. با این روش، بیمار نیازی به سفر به تهران و تحمل سختی‌های آن ندارد و می‌تواند در محل زندگی خود تحت عمل جراحی قرار گیرد.

ما در حال حاضر برای ارائه این خدمات در مناطق کمتربرخوردار، در حال اخذ مجوزهای لازم هستیم.

ایشان در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: در مجموعه ما به صورت مستقیم ۵۰ نفر مشغول به کار هستند و غیرمستقیم ۲۰۰ نفر با ما همکاری می‌کنند.