خبر

خانه > اخبار > جداساز لرزه‌ای الاستومری، راهی برای کاهش قابل ملاحظه خسارات زلرله
زلزله گیر ساختمان
17 آبان 1402

جداساز لرزه‌ای الاستومری، راهی برای کاهش قابل ملاحظه خسارات زلرله

جداساز لرزه‌ای یک شاهکار ایمنی است که ساخت آن به طور کامل در یک شرکت دانش‌بنیان انجام شده است. این محصول در بین فندانسیون ساختمان‌ها و سازه فوقانی قرار می‌گیرد و باعث کاهش میزان انتقال امواج و انرژی زلزله به سازه‌ها می شود؛ به عبارتی دقیق‌تر انرژی زلزله را میرا و دفن کرده و خسارات را تا حد زیادی کاهش دهد.

رئیس هیات‌مدیره شرکت جداساز لرزه‌ای شریف، طی توضیحاتی در خصوص محصولات این شرکت و موارد کاربرد آنها گفت: «محصولی که تأییدیه آن توسط ما کسب شده، جداساز لرزه‌ای الاستومری با ویرایی و دوام بالاست

علی بخشی افزود: «به طور خلاصه، جداساز لرزه‌ای در بین فندانسیون ساختمان‌ها و سازه فوقانی قرار می‌گیرد، حال اینکه این سازه فوقانی می‌تواند هر نوع ساختمانی باشد، ازجمله ساختمان‌های با اهمیت نظیر بیمارستان‌ها، مدارس و... که قصد داریم عملکرد لرزه‌ای آن را ارتقا دهیم. حضور جداساز باعث می‌شود که امواج و انرژی زلزله به میزان خیلی کمتری به سازه‌ها انتقال پیدا کند؛ به عبارتی دقیق‌تر انرژی زلزله را میرا و دفن کرده و مقدار بسیار بسیار کمتری به سازه‌های ما انتقال پیدا می‌کند. این محصول ما با عملکرد خود باعث می‌شود که اگر سازه‌ای به آنها مجهز شد، در برابر زلزله‌ها ایمن نگه داشته شود و اصطلاحا سطح عملکرد آنها به سطح عملکرد بدون وقفه ارتقا پیدا می‌کند. این موارد کار اصلی این محصول است و تیم پژوهشی من که شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا هستند از سال ۱۳۸۴ بر روی آن کار تحقیقاتی، تحلیلی، عددی و همچنین کارهای آزمایشگاهی مفصل گسترده انجام داده‌اند؛ به عبارت دیگر این محصول نتیجه تحقیقات تیم پژوهشی من است که در مرحله ساخت و تولید نیز یک شرکت به صورت مفصل همکاری داشته است.»

این فعال حوزه علم و فناوری در مورد دستاوردهای کسب شده توسط این مجموعه با بیان اینکه مهم‌ترین دستاورد کار ما همین محصول است، تصریح کرد: «از آنجا که دانش فنی محصولات را از مرحله صفر تا صد در داخل کشور توسعه و ارتقاء داده‌ و بهینه‌سازی نیز کرده‌ایم، اگر در ساختمان‌های با اهمیت مانند بیمارستان‌ها، مراکز امداد، مراکزی مانند مخابرات، دیتا سنتر و ... و همچنین پل‌ها به عنوان شاهراه ارتباطی که پس از زلزله به خدمات آنها نیاز است، مورد استفاده قرار گیرد، امکانی را مهیا می‌کند که در صورتی که در شهر و منطقه‌ای زلزله رخ داد، علاوه‌بر اینکه جان انسان‌ها را نجات دهد، بسیاری از امکانات پزشکی، درمانی و خدمات‌رسانی را میسر کند. در حالی که در صورت عدم استفاده از این دستاورد و در صورت ساخت‌وساز به شیوه سنتی، در بسیاری از موارد با توجه به صدماتی که تجربه زلزله‌های گذشته نشان می‌دهد، حداکثر جان انسان‌ها حفظ می‌شود، ولی امکان استفاده مجدد از آن ساختمان‌ها و خدمات‌رسانی در زمانی که به شدت به آنها نیاز است، وجود نداشته باشد.»

بخشی در ادامه درخصوص عدد ایجاد اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم توسط این مجموعه اضافه کرد: «شرکت ما دانش‌بنیان و نوپاست، لاکن تحقیقات ما در بستر دانشگاه توسعه داده شده که در نهایت هم این شرکت را ثبت کردیم. البته طرح ما به‌عنوان طرح ملی شناخته شده است و بر مبنای آن زمینه تحقیقاتی‌ تعداد قابل توجهی و شاید ۱۰ نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد بنده و ۴ نفر از دانشجویان دکترا به سمت این پژوهش سوق پیدا کرده و دستگاه نتیجه تمام این تحقیقات است. اما دفتر دانش‌‌بنیان ما نوپاست و در مرحله توسعه این محصول هستیم و نمونه‌سازی می‌کنیم. در این مرحله که تأییدیه داخل کشور را دارا هستیم و هدف ما این است که تأییدیه‌های بین‌المللی را نیز داشته باشیم، پتانسیل این را داریم که امکان اشتغال ۱۰۰ نفر از بهترین فارغ‌التحصیلان کشور را فراهم کنیم و این بستر مهیا شده است.»

وی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی‌بر استفاده از حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: «تاکنون موفق به استفاده از امکانات و تسهیلات معاونت نشده‌ایم اما پس از آنکه شرکت دانش‌بنیان ما در مجموعه مورد ارزیابی قرار گرفت و محصول ما تأییدیه سطح یک را دریافت کرد، امیدواریم که دریافت وام‌های کم‌بهره و بلندمدت به ما در ساخت قالب‌ها و نمونه‌ها و انجام آزمایش‌ها در یک آزمایشگاه بین‌المللی کمک کند و با استفاده از آن، بستر لازم برای صادرات نیز فراهم شود، کما اینکه این محصول می‌تواند در بسیاری از کشورهای لرزه‌خیر مورد استفاده قرار گیرد و از این بابت در مرحله‌ای هستیم که ارزیابی می‌شویم و در صورت دریافت این تسهیلات، اولین سری حمایت‌هایی است که دریافت می‌کنیم.»

بخشی در پایان تصریح کرد: «به نوعی می‌توان گفت که این تکنیک و فنآوری در دنیا جدید است و ما ثابت کردیم که سطح عملکرد سازه‌هایی که در آنها از این محصول استفاده شود، ارتقا پیدا می‌کند. همچنین توانسته‌ایم از نظر کیفیت و قیمت، محصول خوبی را ارائه دهیم و بعد از انبوه‌سازی، قیمت آن کمتر هم خواهد شد.»