خبر

خانه > اخبار > تولید گیاهچه‌های دانش‌بنیان برای بومی‌سازی کشاورزی در ایران
گیاهان کشت باف
09 خرداد 1403

تولید گیاهچه‌های دانش‌بنیان برای بومی‌سازی کشاورزی در ایران

شرکت متین فرتاک اوکسین بافت با تولید گیاهچه‌های کشت بافتی ۳۰ نوع گیاه مختلف، از جمله گیاهان زینتی، گرمسیری و دارویی، به دنبال بومی‌سازی کشاورزی در ایران و کاهش وابستگی به واردات است. این شرکت با تولید نمونه‌های اولیه زنجبیل و رساندن آناناس به مرحله تولید تجاری، گامی در جهت تحقق این هدف برداشته است.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران مدیر عامل شرکت متین فرتاک اوکسین بافت ابتدا در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها بیان کرد: متین فرتاک اوکسین بافت در زمینه تولید گیاهچه‌های کشت بافتی فعالیت می‌کند. این گیاهچه‌ها در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند، از جمله:

گیاهان زینتی: این گیاهچه‌ها برای زیبایی محیط منازل و ادارات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گیاهان گرمسیری: این گیاهان در مناطق گرمسیری رشد می‌کنند و شامل میوه‌هایی مانند آناناس و گیاهان دارویی مانند زنجبیل و زردچوبه می‌شوند. ما در حال حاضر روی ۳۰ نوع گیاه مختلف کار می‌کنیم.

ایشان با اشاره به اینکه زنجبیل تا پیش از این در کشور ما به صورت وارداتی بود و تولید داخلی نداشته است گفت: متین فرتاک اوکسین بافت با تولید نمونه‌های اولیه زنجبیل، امکان تولید داخلی این گیاه را برای گلخانه‌ها فراهم کرد. همچنین، آناناس از جمله دیگر گیاهانی است که متین فرتاک اوکسین بافت با تلاش چند ساله خود، به تولید تجاری آن در داخل کشور دست یافته است.

بیس کار متین فرتاک اوکسین بافت دانش‌بنیان است و تمام مراحل کار، از صفر تا صد، توسط تیم تحقیق و توسعه (R&D) این شرکت انجام می‌شود. در حالی که شرکت‌های بزرگ بسیاری در کشور، نمونه‌های درون شیشه‌ای گیاهان را وارد می‌کنند و تکنسین‌های آن‌ها فقط کار تکثیر را انجام می‌دهند، متین فرتاک اوکسین بافت توانایی تولید هر گیاهی را که به آن سفارش داده شود، به طور مستقل دارد.

وی گفت: متین فرتاک اوکسین بافت از انجام نیازسنجی در زمینه تولید گیاهچه‌های کشت بافتی و همکاری با سایر نهادها و سازمان‌ها استقبال می‌کند. این شرکت معتقد است که با انجام نیازسنجی دقیق، می‌تواند در تولید گیاهچه‌های مورد نیاز کشور، به طور موثرتری فعالیت کند.

سیده رضیه موسوی متین در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: ما به عنوان یک مجموعه کارآفرینی زنانه، از ابتدا با هدف توانمندسازی بانوان و ایجاد اشتغال برای آن‌ها فعالیت خود را آغاز کردیم. خوشبختانه در این مسیر موفق بوده‌ایم و توانسته‌ایم برای بانوان زیادی در این مجموعه فرصت‌های شغلی ایجاد کنیم. علاوه بر اشتغالزایی، جلب اعتماد مشتریان و اثبات کیفیت محصولات دانش‌بنیان ایرانی از دیگر دستاوردهای مهم ما بوده است.

وی افزود: ما با ارائه محصولاتی باکیفیت و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی، توانسته‌ایم اعتماد مشتریان را جلب کنیم و جایگاه خود را در بازار تثبیت نماییم. افتخار ما است که با افراد شناخته شده و معتبر در این حوزه همکاری می‌کنیم. این امر نشان‌دهنده کیفیت بالای محصولات و خدمات ما و همچنین اعتماد این افراد به مجموعه ما است. دو ویژگی کیفیت و اعتماد برای ما بسیار ارزشمند هستند و تمام تلاش خود را برای حفظ و ارتقای آن‌ها به کار می‌گیریم.

ایشان در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: در مجموعه ما به صورت مستقیم و غیرمستقیم حدود ۴۰ نفر مشغول به کار هستند.

وی در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتربرخوردار اظهار داشت: ما فرآیند تولید گیاهچه‌ها را از آزمایشگاه آغاز می‌کنیم. پس از گذراندن مراحل اولیه در آزمایشگاه، گیاهچه‌ها به گلخانه منتقل می‌شوند تا در شرایطی ایده‌آل رشد کنند. در نهایت، گیاهچه‌های آماده شده به مناطق جنوبی کشور، مانند هرمزگان و بندرعباس، منتقل می‌شوند.

مدیر عامل شرکت متین فرتاک اوکسین بافت گفت: این مناطق پتانسیل بسیار بالایی برای کشت و پرورش گیاهان مختلف دارند و می‌توانند به قطب‌های جدید کشاورزی در کشور تبدیل شوند. ما تاکنون دو محصول آناناس و زنجبیل را به جنوب کشور ارسال کرده‌ایم و در حال حاضر با جهاد کشاورزی بوشهر در حال مذاکره هستیم تا زنجبیل را به این استان نیز منتقل کنیم. امیدواریم با انتقال این دانش و فناوری به مناطق جنوبی کشور، بتوانیم به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در این مناطق کمک کنیم. ایجاد حلقه اشتغالزایی در این مناطق، یکی از اهداف اصلی ما است و برای تحقق آن تلاش می‌کنیم.