خبر

خانه > اخبار > تولید گیاهان دارویی و درختان کم‌آبخواه توسط یک شرکت دانش‌بنیان
زیست فناوران ماهان کشت
23 مهر 1403

تولید گیاهان دارویی و درختان کم‌آبخواه توسط یک شرکت دانش‌بنیان

شرکت دانش‌بنیان «زیست فناوران ماهان کشت» با تولید گیاهان دارویی و درختان کم‌آبخواه که برای تولید چوب و کاغذ بسیار مفید هستند گامی مهم در جهت جلوگیری از خروج ارز و واردات چوب به کشور انجام داده است.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان زیست فناوران ماهان کشت ابتدا در خصوص محصولات و حوزه فعالیت این شرکت بیان کرد: مجموعه زیست فناوران ماهان کشت در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کند. ما در این مجموعه برخی گیاهان زینتی،گیاهان دارویی و درختانی که علاوه بر مصرف آب کم، صرفه اقتصادی بالایی دارند و در صنعت چوب مورد استفاده قرار می‌گیرند را تولید می‌کنیم.

وی افزود: در مبحث گیاهان دارویی، تمامی مراحل شامل؛ استخراج، خالص‌سازی، ترکیب متابولیسم ثانویه را انجام می‌دهیم. در مبحث چوب که قسمت عمده نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌شود، رقم‌های بسیار عالی را تکثیر می‌کنیم که برای تولید چوب و کاغذ استفاده می‌شود.

راضیه رستمی در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: ورود به بازار در زمینه تولید گیاهچه ارکیده به روش رویشی از طریق کشت بافت گیاهی بزرگ‌ترین دستاورد مجموعه زیست فناوران ماهان کشت است که پیش‌تر برای آن نشان دانش‌بنیان را نیز اخذ کرده‌ایم.

وی یادآور شد: هدف ما از تولید گیاهچه ارکیده جلوگیری از خروج ارز و واردات این محصول بود.

ایشان در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتربرخوردار اظهار داشتند: ما با ارسال محصولات خود به مناطق کمتربرخوردار سبب اشتغالزایی و افزایش درآمد آن‌ها می‌شویم، به این صورت که گیاهان دارویی خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم و پس از کشت و برداشت، محصول تولیدی را از آن‌ها خریداری می‌کنیم. به عنوان مثال؛ گیاه باریجه را به استان مرکزی و گل‌های ارکیده و ژیپسوفیلا را برای احداث گلخانه به استان کرمان ارسال کرده‌ایم.

وی خاطرنشان شد: مشاوره‌های لازم را در زمان کاشت، داشت و برداشت به آنان می‌دهیم و از صفر تا صد همراه آن‌ها هستیم.

رستمی در خصوص نیازمندی‌های مجموعه افزود: در زمینه تعامل و برقراری ارتباط با گلخانه‌داران و معرفی نیاز به حمایت بیشتری داریم. همچنین نیاز به فضا و تسهیلات مناسب داریم