خبر

خانه > اخبار > تولید کود بیولوژیک با کاربرد تحریک رشد گل نرگس از سوی یک شرکت دانش بنیان
کاشت گل نرگس
08 بهمن 1402

تولید کود بیولوژیک با کاربرد تحریک رشد گل نرگس از سوی یک شرکت دانش بنیان

یکی از راه های امرار معاش مردم ساکن در مناطق کمتر برخوردار مثل بهبهان، کشت گل نرگس است که متاسفانه مردم این مناطق به دلیل مشکلات گوناگون مجبور به تغییر کاربری زمین های کشت شده اند. یک شرکت دانش بنیان از طریق تولید کود بیولوژیک با کاربرد تحریک رشد گل نرگس شرایطی را فراهم کرده که اگر این محصول به صورت انبوه در آنجا تولید و توزیع شود، باعث افزایش درآمد افراد آن منطقه می شود.»

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران مدیرعامل شرکت گروهی پژوهشی مواد زیست پایه درخصوص محصولات تولیدی این شرکت و کاربرد آنها گفت: «محصولی که شرکت ما تولید می کند، کود بیولوژیک با کاربرد تحریک رشد گل نرگس است. گیاهان برای افزایش رشد نیاز به همزیستی با میکرو ارگانیسم ها دارند و قدیمی ها این تکنولوژی را شناسایی کردند و به کار می‌بردند که بیشتر در مورد گیاهان با اهمیت زراعی مانند گندم و کلزا بوده است. آنها به گیاهان زینتی مانند گل نرگس کمتر توجه کرده اند و با توجه به اینکه گل نرگس سهم اقتصادی زیادی در کشاورزی منطقه بهبهان خوزستان دارد، ما به دنبال بازدهی بیشتر این محصول بودیم و لذا تصمیم گرفتیم که روی شناسایی باکتری های محرک رشد گل نرگس کار کنیم.»

سید منصور سید نژاد با بیان اینکه این اولین مطالعه ای است که در این زمینه انجام شده، افزود: «ما باکتری هایی را شناسایی کردیم که باعث افزایش سرعت رشد، افزایش سرعت گل دهی، افزایش تعداد گل در هر ساقه و همچنین افزایش قطر ساقه و مقاومت آن نسبت به آفت ها شود. باکتری ها را جداسازی و سپس به صورت یک فرمولاسیون تهیه کرده و طی سه سال متوالی در مزرعه تست کردیم. برای آنکه مطمن شویم نتایج تکرارپذیر هستند، در هر سه سال شاخص های فیزیولوژیک آنها را ارزیابی کردیم که نتایج با شاخص هایی که تلقیح نشده بودند، به شهادت خود نرگس کاران حاضر در منطقه، به طور قابل توجه و معناداری باعث افزایش سرعت رشد و گل دهی و تعداد گل شده بود.»

وی با اشاره به فعالیت شرکت های زیادی روی گیاهان بیولوژیک، تصریح کرد: «همه روی محصولات زراعی کار می کنند، زیرا بازار آن خیلی وسیع و از نظر اقتصادی خیلی به صرفه است. ولی ما روی گیاهان زینتی کار کردیم که اولین آن گل نرگس است. درواقع ما اولین شرکتی هستیم که از این نظر روی گیاهان زینتی کار کردیم.»

وی درخصوص کاربرد محصولات شرکت در حوزه پیشرفت و آبادانی مناطق کمتر برخوردار خاطرنشان کرد: «کشت گل نرگس بیشتر در مناطقی مثل بهبهان انجام می شود و شغل اصلی و محل درآمد مردم آنها همین کار است. اگر محصول به صورت انبوه تولید و در آنجا توزیع شود، باعث افزایش درآمد افراد آن منطقه می شود. متاسفانه خیلی از نرگس داران آنجا به دلیل رکود بازدهی تولیدشان تغییر کاربری داده اند و آن را تبدیل به باغ و مزرعه گندم کرده اند. این در حالی است که اگر فعالیت هایی مشابه کار ما انجام شود که بازدهی تولید را بالا ببرد، انگیزه آنها برای حفظ مزارع و کاشت نرگس افزایش پیدا کرده و به این صورت به افزایش درآمد و اشتغالزایی در آن منطقه کمک می کند.»

سیدنژاد درخصوص بزرگترین یا مهم ترین دستاورد این مجموعه نیز عنوان کرد: «ما به صورت هدفمند و سیستمی روی تعداد زیادی از گیاهان بومی استان خوزستان شامل هشت گونه کار کرده و باکتری های محرک رشد آنها را جدا کردیم و به باکتری های محرک رشدی رسیدیم که خیلی خوب می توانند در مقایسه با محصولات وارداتی یا تولید داخل نسبت به شرایط اقلیمی خوزستان دوام بیاورند. ما این موضوع را یک دستاورد فوق العاده می دانیم و امیدواریم بتوانیم آن را توسعه دهیم.»