خبر

خانه > اخبار > تولید کرم ترمیم کننده و محافظ پوست ارزان قیمت برای رقابت با نمونه خارجی
بیماری هایپرهیدروزی
15 بهمن 1402

تولید کرم ترمیم کننده و محافظ پوست ارزان قیمت برای رقابت با نمونه خارجی

اغلب افرادی که از دوران کودکی دچار بیماری هایپرهیدروزی هستند از اقشار آسیب پذیر جامعه بوده که برای درمان خود ناچار به استفاده از انواع و اقسام کرم های ترمیمی گران هستند. محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی کیت مورد استفاده برای استخراج اگزوزوم در کرم ترمیمی شدند و لذا این کرم را با قیمت خیلی پایین در اختیار این عزیزان قرار داده اند.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران مدیرعامل شرکت نانو زیست فناوری فردوسی درخصوص محصولات تولیدی این شرکت و کاربرد آنها گفت: «شرکت ما در حوزه بیوتکنولوژی و نانو فناوری فعال است و محصولی که در این شرکت دانش بنیان شده، کرم ترمیم و محافظ پوست برپایه اگزوزوم است. در حال حاضر آزمایش های بالینی و تست های ترکیبی آن را انجام داده و قراردادی را هم با کارخانه پارس رخ به منظور تولید محصول بسته ایم که به یاری خدا با گرفتن برخی مجوزها بتوانیم آن را وارد بازار کنیم.»

خانم ماریا بیهقی ادامه داد: «محصولات دیگری هم داریم که عمدتا مکمل های دارویی هستند و هنوز برای دانش بنیانی آنها اقدامی نکرده ایم اما وارد فاز تولید شده اند و در حال اخذ مجوزهای دارویی آنها هستیم. محصول ما مشابه خارجی ندارد و به همین دلیل ثبت PCT شده است. در ادامه در این فکر هستیم که بعد از تکمیل فاز تجاری سازی برای ثبت یو اس پتنت نیز اقدام کنیم.»

وی درخصوص بزرگترین یا مهم ترین دستاورد این مجموعه تصریح کرد: «بزرگ ترین دستاوردی که تا کنون داشته ام، اختراع در زمینه واکسن نوترکیب است که برای این اختراع یو اس پتنت را گرفتیم و توانستیم آن را طراحی و تولید کنیم. کاربرد آن به منظور ایمنی تراپی و تقویت سیستم ایمنی برای بیماری های کانسر و بیماری های ویروسی مثل HIV بود. همچنین درصدد هستیم که با یک کمپانی قرارداد بسته و وارد فاز تجاری سازی و تولید آن شویم.»

بیهقی اضافه کرد: «مهم ترین دستاورد بعدی ما کرم ترمیم و محافظت از پوست و همچنین یک مکمل دارویی است که وارد مرحله تولید آن شدیم و کاربرد آن پیشگیری و درمان آلزایمر و بر پایه یک سری نانو ذرات گیاهی است. مشابه این مکمل دارویی هنوز تولید نشده و ما ثبت اختراع PCT آن را انجام داده ایم و برای تجاری سازی آن یو اس پتنت را هم دریافت خواهیم کرد. محصولات دیگر ما که هنوز وارد فاز تولید نشده اند شامل چسب زخم بیماری های عفونت انگشتی است که صرفا فاز بالینی آن را تکمیل کرده ایم. همچنین یک پماد ضد درد و ضد التهاب داریم که بر پایه ی پپتیدهای نوترکیب طراحی و تولید کرده ایم. این پماد خاصیت ضد درد دارد و با مهار سیکلواکسیژناز به لایه های زیرین پوست هم نفوذ می کند و التهابات عضلانی را از بین می برد. فاز بالینی این محصول تکمیل شده اما هنوز وارد فاز تولید نشده ایم.»

وی درخصوص کاربرد محصولات شرکت در حوزه پیشرفت و آبادانی مناطق کمتر برخوردار تصریح کرد: «بنده مراجعینی داشتم که از دوران کودکی دچار بیماری هایپرهیدروزی بودند و می گفتند که قصد استفاده از انواع و اقسام کرم های ترمیمی را دارند و اگر بخواهند این کرم ها را استفاده کنند، بسیار گران است و هزینه زیادی برای آنها دارد. از آنجا که طراحی کیت مورد استفاده برای استخراج اگزوزوم در کرم ترمیمی تولیدی را در شرکت خودمان انجام داده ایم، موفق شدیم این کرم را با قیمت خیلی پایین در اختیار این عزیزان قرار دهیم که از این نظر برای آنان روزنه امید خوبی است که با قیمت پایین تر، کرمی را که اثربخشی بالاتری دارد، تهیه کنند. کمااینکه کرم هایی که الان در بازار موجود هستند و اثربخشی بالایی هم دارند، برند خارجی و با قیمت خیلی گران هستند و افراد کمتر برخوردار توانایی تهیه آن را ندارند. از این نظر می توانیم بگوییم که در پیشرفت و آبادانی مناطق کمتر برخوردار موثر هستیم.»

بیهقی درخصوص حجم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این شرکت خاطرنشان کرد: «در حال حاضر ۱۵ نفر به طور مستقیم و همچنین تعدادی دانشجوی علاقه مند به صورت پاره وقت مشغول به کار هستند.»

این فعال حوزه علم و فناوری در پایان درخصوص استفاده از حمایت های معاونت علمی ریاست جمهوری نیز گفت: «ما برای تولید محصولات و گسترش شرکت نیاز به وام و تسهیلات داریم.»