خبر

خانه > اخبار > تولید نانوپودر غیرسمی برای از بین بردن بهداشتی موش
مرگ موش بهداشتی
12 اسفند 1402

تولید نانوپودر غیرسمی برای از بین بردن بهداشتی موش

یک شرکت دانش بنیان نوعی پودر غیرسمی ابداع کرده که در معده موش ها و حیوانات موذی منجمد شده و تبدیل به خمیری سخت می شود تا این حیوانات بدون ایجاد مخاطره از بین بروند. متولیان شرکت قصد دارند که این محصول را به شکل رایگان در اختیار مناطق کمتر برخوردار قرار دهند.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران مدیرعامل شرکت دانش بنیان رایان زرین سینا درخصوص محصولات تولیدی این شرکت و کاربرد آنها گفت: «محصول ابداعی شرکت ما نانو پودری غیر سمی است که برای از بین بردن موش به کار می رود و شیوه کار آن منحصربه فرد است. ما از طریق کار کردن روی معده و روده موش غذایی را ابداع کردیم که در معده حیوان منجمد و تبدیل به خمیری سخت شود. به همین دلیل موش نمی تواند آن را دفع کند و این محصول برای کشاورزان، انبارداران، مغازه ها و حتی خانه ها نیز کاربرد دارد.»

اکبر نیازی واقف با بیان اینکه در دنیا از سم برای از بین بردن موش استفاده می کنند، تصریح کرد: «از آنجا که این ماده عوارض و عواقب بسیار بدی دارد، ما پودر را ابداع کردیم تا مشکل سم را کمتر کنیم. ما نمی‌توانیم تمام دنیا را قانع کنیم که از این محصول استفاده کنند اما ارگان هایی مانند شهرداری های تهران، اصفهان، مشهد، ملایر و کرج که از آن استفاده کردند، همه راضی بودند و هنوز هم این محصول را از ما می گیرند.»

وی ضمن اشاره به برخی مشکلات سم های تولید شده توسط شرکت های تولیدکننده محصول مشابه، خاطرنشان کرد: «این محصولات برای درختان میوه و سبزیجات عوارض دارد و به همان صورت برمی گردد و به خود ما می‌رسد. این محصول به دلیل اینکه غیرسمی است، هیچ گونه خطری برای محیط زیست، حیوان و انسان ندارد. درواقع این محصول فاقد هر گونه سم شیمیایی برای انسان، محیط زیست، دام و طیور، خاک، گیاه و سایر جانداران است. همچنین بعد از مرگ موش، نیازی به جمع آوری لاشه آن نیست، زیرا هنگامی که حیوان این پودر را می خورد، معده او بسته می شود و به داخل لانه ای که معمولا در زمین هست می رود و به ندرت لاشه آن دیده می شود »

وی ادامه داد: «همچنین این خطر وجود ندارد که کودکان یا حیوانات خانگی با این محصول تماس داشته باشند و صدمه و آسیبی به آنها برسد. سبک تخم گذاری آن نیز به راحتی انجام می شود، کمااینکه یک محصول آماده در یک بسته 50 و 100 گرمی سلفونی است که آن را هر جا قرار دهند، موش جذب آن می شود. خود این بسته هر جا که باشد، موش تمایل دارد که آن را باز کند و بخورد و دیگر لازم نیست در لانه موش قرار گیرد یا در مزرعه بگردند و لانه موش را پیدا کنند و بگذارند. همچنین این بسته قابلیت استفاده مجدد دارد و در داخل بسته بندی خراب نمی‌شود. این در حالی است که وقتی سم در محیط قرار می گیرد، به دلیل تماس با جریان هوا، اثر آن کم می شود و پرندگان یا سایر حیوانات دیگر از آن استفاده می کنند و از بین می روند. از آنجا که ما از سم استفاده نمی‌کنیم، اگر موش آن را مصرف نکند و اضافه آن باقی بماند، تبدیل به کود می شود و هیچ ضرری برای محیط زیست ندارد.»

وی با تاکیدبر اینکه موش ها قبل از مرگ به یکدیگر هشدار خطر می دهند، خاطرنشان کرد: «از آنجا که پودر تولیدی ما حاوی غذاهای مورد پسند آنها مثل آرد، ذرت و پودر بیسکوییت است، آنها نمی‌توانند خطر را تشخیص دهند و لذا هشدار هم نمی دهند. از طرفی کنه هایی برای تغذیه به بدن موش می چسبند که بعد از مرگ موش، به حیوان دیگری منتقل شده و باعث مرگ آنها نیز می شوند. اما اگر موش در لانه خود بمیرد، این کنه به حیوان دیگری منتقل نمی‌شود و از خیلی از بیماری ها نیز جلوگیری می شود. در نهایت این محصول تاریخ انقضا ندارد و اگر خیس نشود، قابلیت استفاده مجدد خواهد داشت.»

نیازی واقف در خصوص بزرگترین یا مهم ترین دستاورد این مجموعه نیز عنوان کرد: «محصولاتی مانند پودر موش و تمامی محصولات ساخت بنده غیر سمی هستند و من سعی کرده ام در محیط شهری از سم کمتری استفاده شود. یکی از کارهای بزرگی که انجام می دهیم این است که در شهرهای مختلف کلاس های آموزشی برگزار می کنیم و از آنها می خواهیم که حوصله به خرج دهند. زیرا بعد از استفاده موش از این پودر، چند روز طول می کشد تا حیوان از بین برود. برخی دوست دارند که لاشه موش را ببیند یا موش ها در همان لحظه بمیرند که غیرممکن است، به همین دلیل لازم است همکاری کنند تا این کار انجام شود.»

وی با بیان اینکه هر انسانی که متولد می شود، هدفی دارد، خاطرنشان کرد: «هدف ما در این شرکت این است که سم کمتری استفاده شود، زیرا عواقب آن را می دانیم ولی متاسفانه تعدادی از افراد برای سود بیشتر سم هایی را از کشورهای دیگر وارد می کنند که اگر انسان هم آنها را بخورد، از بین می رود ولی آنها را به راحتی در جامعه می فروشند . من ساکن هلند هستم و برای خدمت به کشورم تمام سرمایه ام را به ایران آوردم فقط به خاطر اینکه باعث افتخار و سرافرازی کشورم شوم.»

وی درخصوص کاربرد محصولات شرکت در حوزه توانمندسازی مناطق کمتر برخوردار نیز گفت: «در اصفهان روستاهایی وجود دارد که در آنها پشه سالک از خون موش تغذیه می کند. ما با وزرات بهداشت مشورت کردیم و جلسه گذاشتیم که این پودر را آزمایش کرده و به شکل رایگان در اختیار آنها قرار دهیم تا این موش ها از بین بروند.»

این فعال حوزه علم و فناوری در پایان در خصوص استفاده از حمایت های معاونت علمی ریاست جمهوری اظهار کرد: «ستاد نانو سعی کرده در هر مکانی که نمایشگاه هست، از ما به شکل رایگان دعوت به عمل آورد.»