خبر

خانه > اخبار > تولید محصولی به نام آزمایشگاه همراه برای استفاده در مناطق کمتربرخوردار
آزمایشگاه همراه کودکان
24 آبان 1402

تولید محصولی به نام آزمایشگاه همراه برای استفاده در مناطق کمتربرخوردار

یکی از ویژگی‌های برنامه‌های تلویزیونی این است که اگر ازسوی اهالی فن تهیه شود، این ظرفیت را دارد که علم و آزمایش را به خانه‌های مردم ببرد. یک شرکت دانش‌بنیان ضمن تولید این برنامه‌ها، به این نتیجه رسیده که این نوع برنامه‌ها در مناطق کمتر برخوردار طرفداران بیشتری دارد و عده بیشتری از دانش‌آموزان پای برنامه‌های تلویزیونی علمی می‌نشینند.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران مدیرعامل شرکت فن‌آموز با اشاره به اینکه نمایشگاه برنامه ملی آبادیران در حوزه آبادانی و پیشرفت فعالیت می‌کرد، گفت: «ما در این نمایشگاه به سهم خود محصول آزمایشگاه همراه را ارائه کردیم، آزمایشگاهی که به شکل کیف توسط معلم قابل حمل است و مورد استقبال بعضی از نهادهای دست‌اندرکار آبادانی و پیشرفت قرار گرفت. در این نمایشگاه ارتباط‌هایی برقرار و سرنخ‌هایی ایجاد شد که امید داریم پس از اینکه محصول به تولید رسید، به مناطق کمتر برخوردار نفوذ کند.»

حازم فریپور تصریح کرد: «بعضی از محصولات ما که برنده جایزه کانون شده، توسط موسسه دانشمند که وابسته به بنیاد مستضعفان است و کار گسترش فعالیت‌های علمی و آموزشی در مناطق کمتر برخوردار را دنبال می‌کند، خریداری شد تا برای بعضی مدارس ارسال شود و در صورت بازخورد خوب، به طور انبوه خریداری کنند.»

وی طی توضیحاتی در مورد محصول تولید شده توسط این شرکت و کاربرد آنها، گفت: «ما تولیدکننده تجهیزات آزمایشگاهی و آموزشی برای مدارس، پژوهش‌سراها و خانه‌های علم هستیم. حدود ۲۰۰ نوع محصول داریم که ۴۰ عدد از آنها به شکل اسباب‌بازی‌های علمی است که در منزل برای دانش‌آموزان قابل استفاده هستند و برنده جایزه اول کیفیت اسباب بازی‌های مهارتی آموزشی سال ۱۴۰۰ جشنواره کانون پرورش فکری کودکان بوده است. ۱۶۰ نوع محصول نیز داریم که در پارک‌های علمی تفریحی در نقاط مختلف کشور نصب شده است.»

فریپور افزود: «در ۳۳ نقطه ایران پارک‌های علمی و تفریحی برپا کردیم که مورد بازدید ۳ میلیون دانش‌آموز از سال ۱۳۷۸ تا کنون قرار گرفته است. همچنین بزرگترین پارک علمی و فناوری در باغ کتاب تهران قرار گرفته است و نام آن باغ علم نوجوان است و پارک دیگری در راه‌آهن تهران قرار دارد. این پارک‌های علمی محلی برای مراجعه عموم مردم به‌خصوص مدارس و دانش‌آموزان درقالب انجام آزمایش و مشاهده پدیده‌های علمی به شکل مفرح و جذاب هستند که با مفاهیم علمی آشنا شوند.»

وی در ادامه در توضیح مهم‌ترین دستاورد به دست آمده توسط این مجموعه تصریح کرد: «فعالیت‌هایی که نمود اجتماعی داشته را می‌توان دستاورد به حساب آورد، برای مثال ما ۲۰۰ نوع محصول را از ایده تا عمل و تولید رسانده‌ایم، ۳۳ پارک علمی را راه‌اندازی کرده‌ایم، فیلم‌های تلویزیونی ساختیم که مکرراً از تلویزیون پخش شده و می‌توان از جمله آنها به سلسله برنامه‌های جزیره دانش برای کودکان یا برنامه‌های چیستا یا دانش نما که جمعا ۱۵۵ برنامه شده است، اشاره کرد. همینطور اجرای کارگاه‌های مهارت‌افزایی برای دو هزار معلم به منظور استفاده از ابزارهای آزمایشگاهی طی ۱۰ سال گذشته داشته‌ایم و تعدادی تجهیزات آزمایشگاهی برای دانشگاه‌ها مانند تجهیزات رشد بلور و منابع فشار قوی ساخته و مواردی برای مدارس نیز تولید شده است.»

این فعال حوزه علم و فناوری همچنین در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه چند نفر در این مجموعه تحت اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم قرار گرفتند، نیز گفت: «بر اساس پروژه‌های در حال انجام این تعداد متغیر است، یعنی زمانی که ما در حال راه‌اندازی باغ کتاب بودیم، یک مجموعه ۶۰ نفری داشتیم و در حال حاضر با توجه به حجم کار فعلی، ۲۶ نفر هستیم.»

فریپور درخصوص این مطلب که تولیدات این شرکت چه رابطه‌ای با حوزه آبادانی و پیشرفت دارند، نیز گفت: «برنامه‌های تلویزیونی تولید شده توسط ما علم و آزمایش را به خانه می‌برد و ما از واکنش‌هایی که گرفتیم، مشاهده کرده‌ایم که در مناطق کمتر برخوردار طرفداران بیشتری دارد و عده بیشتری از دانش‌آموزان پای برنامه‌های تلویزیونی ما می‌نشینند و مخاطب میلیون نفری دارد. موضوع دیگر پارک‌های علمی است که راه‌اندازی کرده‌ایم و بعضی از آنها در مناطق کمتر برخوردار مانند زاهدان، کهنوج کرمان، خراسان جنوبی یا یاسوج است که به شکل اردویی مورد استفاده مدارس قرار می‌گیرد. کار جدیدی نیز داریم که تجاری و به بازار عرضه نشده و در مرحله طراحی است و آن آزمایشگاه‌های قابل حمل یا پرتابل است که توسط معلم قابل حمل است و برای کلاس‌های روستایی و عشایری مورد استفاده قرار می‌گیرد. معلم با استفاده از این آزمایشگاه‌ها در مورد یک موضوع خاص علمی برای بچه‌ها تدریس همراه با آزمایش دارد.»