خبر

خانه > اخبار > تولید سم گیاهی ضدکنه طیور تخم‌گذار برای اولین‌بار در کشور
مرغداری دانش بنیان
24 آبان 1402

تولید سم گیاهی ضدکنه طیور تخم‌گذار برای اولین‌بار در کشور

کنه آفتی آسیب‌زننده است که طیور تخم‌گذار را اذیت می‌کند و مرغدار را نیز مستأصل کرده است. نحوه مبارزه با این آفت تا امروز از طریق مواد شیمیایی بوده است اما یک شرکت دانش‌بنیان با استفاده از چند گیاه کشنده‌ای را تولید کرده‌ که علاوه‌بر گیاهی بودن، مشکلی برای مرغدار و موجود زنده ایجاد نمی‌کند.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازان صنعت دام و طیور چکاوک درخصوص نمایشگاه برنامه ملی آبادیران با اشاره به اینکه این نمایشگاه در حوزه آبادانی و پیشرفت فعالیت می‌کرد، گفت: «ما در این برنامه ملی شرکت کردیم و با فعالیت‌های بسیار تخصصی روبرو شدیم و به نظر من اگر سالن‌ها تخصصی بود، بسیار بهتر نیز می‌شد.»

محمدعلی کلاتیانی درخصوص محصولات تولیدی این شرکت و کاربرد آنها گفت: «ما اولین و تنها تولیدکننده سم گیاهی ضدکنه طیور تخم‌گذار هستیم، کنه آفتی آسیب‌دهنده است که طیور تخم‌گذار را به شدت اذیت می‌کند و مرغدار را نیز مستأصل کرده است. مبارزات با این آفت تا به حال شیمیایی و تنها سموم موجود نیز شیمیایی بوده است ولی ما با استفاده از چند گیاه که روی آنها تحقیق و بررسی انجام داده‌ایم، کشنده‌ای را تولید کرده‌ایم که علاوه‌بر مفید و گیاهی بودن، مشکلی برای مرغدار و موجود زنده ایجاد نمی‌کند، پایه صد درصد گیاهی دارد و گیاهان آن تولید کشور ماست. ما چنین محصولی را برای کمک به این صنعت اختراع کردیم.»

این فعال حوزه فناوری پیرامون مهم‌ترین دستاورد این مجموعه با بیان اینکه ما اولین و تنها تولیدکننده این محصول هستیم، افزود: «این محصول صد در صد کشندگی دارد، این در حالی است که حتی انواع خارجی وارداتی به ایران و سموم شیمیایی نیز تا صد در صد کشندگی ندارد، اما ما به لطف خدا توانستیم کاری کنیم که تا صد درصد کشندگی داشته باشد و مورد مشابه آن را حداقل در کشور نداریم.»

وی در مورد رقم ایجاد اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم توسط این مجموعه تصریح کرد: «فعلا به دلیل مشکلاتی که با آن برخورد کرده‌ایم، کارگاه تعطیل شده است. اما پیش از آن به طور مستقیم و غیرمستقیم حدود ۱۰ نفر کار می‌کردند.»

کلاتیانی در رابطه با ارتباط محصولات تولیدی با حوزه آبادانی و پیشرفت خاطرنشان کرد: «محصول ما صنعتی شده و بدین ترتیب توانسته باری را از روی دوش صنعت مرغداری بردارد. درواقع وقتی صنعت از محصول دانش‌بنیان داخلی استفاده کند، هزینه‌های کمتری را تقبل می‌کند و بدین ترتیب محصول نهایی ارزانتر می‌شود. محصول نهایی مدنظر ما در این حوزه تخم مرغ است، وقتی ما یک تولید نهایی در داخل داشته باشیم که بتوانیم آن را جایگزین سموم شیمیایی که با ارز وارد کشور می‌شود و قیمت آن بسیار گران‌تر از محصول داخلی است، کنیم، قطعا هزینه محصول نهایی مرغدار نیز کاهش پیدا می‌کند.»

وی با تاکیدبر اینکه تخم مرغ یکی از پایه‌های اساسی و اصلی مصرف موادغذایی در عموم مردم و همچنین در صنایع مختلف مانند شیرینی و ... است، اضافه کرد: «این محصول می‌تواند باری را از روی دوش مرغدار بردارد و در نتیجه محصول نهایی در بازار با قیمت ارزان‌تری به دست مصرف کننده برسد. این بزرگترین موردی بود که ما بر روی آن برنامه‌ریزی داشته و به آن نقطه نیز رسیدیم اما متأسفانه درگیر یک سری مشکلات هستیم که مجبور به تعطیلی کارگاه شدیم.»