خبر

خانه > اخبار > تولید سازه‌های فوق سبک توسط یک شرکت دانش‌بنیان؛ کمک به اسکان مناسب زائرین اربعین
سازه پیش ساخته اربعین
24 مرداد 1403

تولید سازه‌های فوق سبک توسط یک شرکت دانش‌بنیان؛ کمک به اسکان مناسب زائرین اربعین

شرکت دانش‌بنیان «پایا تخت جمشید» موفق به تولید محصول دانش‌بنیان سازه‌های فوق سبک پیش‌ساخته شده است. این سازه‌ها به عنوان اقامتگاه موقت برای مناطق کمتربرخوردار و مراسماتی مانند؛ اربعین بسیار کاربردی است.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان پایا تخت جمشید ابتدا در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها بیان کرد: مجموعه پایا تخت جمشید از سال ۱۳۸۷ به صورت رسمی فعالیت خود را شروع کرده‌ است.

ما در این مجموعه، سازه‌های فوق سبک پیش‌ساخته را برای اقامتگاه موقت طراحی و تولید کرده‌ایم. کار تحقیق و توسعه ما حدود پنج سال زمان برد تا سرانجام موفق به ساخت نمونه اولیه محصول شده‌ایم. حدود یک سال و نیم است که برای سازه‌های فوق سبک خود نشان دانش‌بنیان را اخذ کرده‌ایم.

طاهر جمالی در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: بزرگ‌ترین دستاورد ۱۶ ساله مجموعه ما این است که توانستیم از بحران‌های مختلف گذر کنیم و مجموعه همواره پایدار و برقرار باشد.

وی در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: در مجموعه ما به صورت مستقیم و تحت پوشش بیمه ۱۵۰ نفر مشغول به کار هستند و غیرمستقیم نیز بیش از ۵۰۰ نفر با ما همکاری می‌کنند.

ایشان در خصوص کاربرد محصولات خود در رویداد اربعین افزودند: یکی از کاربردهای اصلی این سازه‌ها برای مراسم‌هایی مانند اربعین است که برای ساخت موکب‌ها نیاز به اقامتگاه‌های موقت است.

وی افزود: محصول تولیدی ما یک سازه آلومینیوم فوق سبکی است که با اتصالات طراحی شده توسط شرکت به هم متصل می‌شوند. این سازه و اتصالات مکانیکی آن توسط خود مجموعه طراحی و ثبت اختراع شده است.

قطعات تولیدی مجموعه رنگ‌کاری و برش‌کاری شده‌اند و به صورت پکیج‌های مختلف آماده و به مکان مورد نظر ارسال می‌شوند. این سازه فوق سبک به ارتفاع سه متر و مساحت ۱۸ متر را از داخل جعبه خارج کرده و با یک آچار مانند لگو به هم متصل می‌کنیم.( قابلیت اتصال پنج تا ۱۸متر به هم وجود دارد.)

از مزایای این محصول می‌توان به چند مورد اشاره کرد: ۱_ استحکام بسیار بالا ۲_ آب‌بند بودن و تحمل شرایط مختلف آب‌وهوایی ۳_ توانایی تحمل ادواتی غیر از کامپوزیت آلومینیوم به جای پوسته ۳_ وزن کم به دلیل استفاده از فلز سبک آلومینیوم به‌عنوان فلز پایه محصول ۴_ قابلیت پیاده‌سازی و جابجایی به مناطق صعب‌العبور با توجه به اینکه یک عدد از آن با یک وانت قابل‌حمل است. ۵_ تعمیرات و نگه‌داری آسان به دلیل جدا پذیر بودن اجزا ۶_ قابل‌استفاده برای مصارف گوناگون حتی محافظت از تأسیسات ۷_ قیمت مناسب ۸_ قابلیت نصب پنل‌های خورشیدی ۹_ ضد حریق 

با توجه به اینکه این محصول برای بحران طراحی شده، در آن شرایط افراد از لحاظ فکری درگیر هستند و فرد متخصصی در آن منطقه نیست. ما محصول را به گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که طبق دفترچه راهنما یک فرد بی‌سواد نیز بتواند آن را بدون نیاز به وسیله‌ی خاصی نصب کند.

وی در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتربرخوردار اظهار داشت: با توجه به اینکه محصول تولیدی مجموعه ما، اقامتگاهی موقت است، برای اسکان عشایر و روستاهای صعب‌العبور که امکان ساخت و ساز در آن‌جا وجود ندارد بسیار کاربردی است.

وی تصریح کرد: ما این محصول را به سراسر ایران ارسال می‌کنیم و برای آن ۱۰سال گارانتی و خدمات پس از فروش در نظر گرفته‌ایم