خبر

خانه > اخبار > تولید دستگاه زباله سوز سیار با قابلیت کاهش ۴۰ درصدی آلودگی هوا
دستگاه زباله سوز سیار
29 بهمن 1402

تولید دستگاه زباله سوز سیار با قابلیت کاهش ۴۰ درصدی آلودگی هوا

محققان یک شرکت دانش بنیان دستگاهی را ساخته اند که هر نوع آلودگی را حذف می کند و معتقدند از آنجا که بیشتر آلودگی ها در مناطق کمتر برخوردار مثل پالایشگاه عسلویه اتفاق می افتد، ما اجازه ندادیم که چیزی به اسم زباله در آنجا وجود داشته باشد.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آباد ایران مدیرعامل شرکت پارسیان موحد درخصوص محصولات تولیدی این شرکت و کاربرد آنها گفت: «فعالیت شرکت ما در حوزه استفاده از فناوری پلاسما در زمینه پسماند زباله، تصفیه و محیط زیست و عمده تمرکز ما روی زباله با روش های جدید پلاسماست. محصولات جدید زیادی داریم اما مهم ترین آنها ژنراتور و مولد های مایکروویو است که کاربرد بسیار زیادی در صنایع حرارتی، پتروشیمی، مخابرات و رادار دارند.»

علی موحدی با بیان اینکه زباله سوزهای وارداتی از کشور چین از دمای ۱۱۰۰ درجه بالاتر نمی روند، تصریح کرد: «اگر در دمای ۱۱۰۰ درجه موادی مانند شیشه داخل آنها باشد، به تنهایی قادر به پاسخگویی نیستند. زیرا قطعاتی از فلزات و خرده شیشه داخل آن هست که در طول زمان به دستگاه آسیب می زند. لذا از معاونت فناوری تقاضا داریم که خط تولید زباله سوزهایی که بتوانند از مواد مصنوعی و کشاورزی تا مواد هیدروکربنی سنگین، شیشه و ... را پوشش دهد، راه اندازی کند.»

وی با تاکیدبر اینکه هنوز بخش دیگری از زباله ها به صورت سمی وجود دارد، خاطرنشان کرد: «شاید پنج تا 30 درصد زباله های کشور مخاطره آمیز است و قابلیت دفن ندارد. از آنجا که محصول ما Plasma Incinerator است و موفق عمل کرده، می تواند از پس هیدروکربن های سنگین بر بیاید.»

موحدی ادامه داد: «شرکت های دیگری که روی همین محصول کار می کنند، تک محور هستند و صرفا از پلاسما استفاده کردند اما ما چند دانش را کنار هم قرار دادیم و از برق، الکترونیک و حلال های شیمیایی به عنوان کاتالیزها استفاده می کنیم از طرفی باکتری را به صورت بایو تکنولوژی کشت می دهیم. نقطه تمایز ما با سایر شرکت ها در این است که از این تکنولوژی ها استفاده می کنیم و تا حدودی هم موفق شدیم.»

وی درخصوص بزرگترین یا مهم ترین دستاورد این مجموعه نیز عنوان کرد: «بزرگ ترین دستاورد مجموعه ما از نظر تکنولوژی، دو محصول مایکروویو، مولدهای مایکروویو و مولدهای خود مشعل های پلاسماست که در ایران تنها دو یا سه شرکت آنها را می سازند و ما با هزینه های بسیار کم این مولد ها را با توان های بالا ساختیم. دستاورد دیگر ما این است که توانستیم تعدادی از نخبگان درجه یک کشور را حفظ کنیم و با کسانی که مهاجرت کردند، طوری رفتار کردیم که وقتی برای دیدار با خانواده هایشان به ایران می‌آیند، کل دستاورد یک ساله خود را در اختیار ما قرار می دهند. کسانی هم که اینجا ماندند، مانند سفیری هستند که با حقوق بسیار ناچیز برای سرفرازی کشورشان فعالیت می کنند.»

موحدی فعالیت زباله سوز به صورت سیار را از دیگر دستاوردهای خود برشمرد و اضافه کرد: «از این طریق مشکلات زیست محیطی را حذف کردیم و همچنین در تلاشیم که ۳۰ تا ۴۰ درصد از آلودگی هوا را کم کنیم.»

این فعال حوزه علم و فناوری درخصوص کاربرد محصولات شرکت در حوزه توانمندسازی مناطق کمتر برخوردار گفت: «محصول ما هر نوع آلودگی را حذف می کند و از آنجا که بیشتر آلودگی ها در مناطق کمتر برخوردار مثل پالایشگاه عسلویه اتفاق می افتد، ما در آنجا اجازه ندادیم که چیزی به اسم زباله وجود داشته باشد.»