خبر

خانه > اخبار > تولید دستگاه خشک‌کن خلأ انجمادی برای محصولات باغی و غذایی بدون ماده افزودنی
دستگاه میوه خشک کن آبادیران
19 آذر 1402

تولید دستگاه خشک‌کن خلأ انجمادی برای محصولات باغی و غذایی بدون ماده افزودنی

خشک کردن میوه یا محصولات مختلف با دستگاه‌های معمولی منجربه از دست رفتن تمام خواص، رنگ، بو، عطر و طعم آن می‌شود، اما یک شرکت دانش‌بنیان دستگاهی را تولید کرده که قادر است بدون این نگرانی‌ها، حتی محصولاتی مثل قارچ و موز را که نمی‌توان آنها را با خشک‌کن‌های معمولی خشک کرد، بدون هیچ آسیبی به خاصیت اصلی محصول، خشک کند. این دستگاه در حال حاضر در چند نقطه کمتربرخوردار کشور به فروش رسیده و منجربه اشتغال‌زایی شده است.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، مدیرعامل شرکت تکوین آزمایش پارسه در مورد نمایشگاه برنامه ملی آبادیران که در حوزه آبادانی و پیشرفت فعالیت می‌کرد، گفت: «به‌طور کلی نمایشگاه برنامه ملی آباد ایران از نظر موضوع، کار و هدف، سطح شرکت‌ها و اینکه برای نخستین‌بار برگزار می‌شد، عالی بود و سیاست‌های خوبی برای نمایشگاه در نظر گرفته شده بود، البته پیشنهاد بنده این است که بودجه‌های بیشتری برای اشتغال‌زایی در مناطق کمتربرخوردار تصویب شود.»

سید جواد عطیفه درخصوص محصولات تولیدی این شرکت و کاربرد آنها، با یادآوری اینکه از حدود ۱۰ سال پیش دانش بنیان صنعتی هستیم، گفت: «دستگاه خشک کن خلأ انجمادی که آن را برای صنایع غذایی و صنایع دولتی تولید می‌کنیم، به منظور خشک کردن انواع میوه و محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع کارکرد اصلی این دستگاه خشک کردن محصولات باغی و غذایی بدون ماده افزودنی و با ماندگاری بسیار بالاست که تمام مواد مفید، عطر، طعم و بوی آن نیز حفظ می‌شود.»

وی ضمن اشاره به جنبه صادراتی این محصول، تصریح کرد: «دستگاه خشک‌کن خلأ انجمادی برای فرآوری پیشرفته استفاده می‌شود. برای مثال اگر بخواهید میوه یا محصولی را با دستگاه معمولی خشک کنید، تمام خواص آن از دست رفته، سیاه می‌شود و رنگ، بو، عطر و طعم آن هم از بین می‌رود، اما با این دستگاه می‌توانید بدون این نگرانی‌ها، محصولات را خشک کنید. حتی محصولاتی مثل قارچ و موز را که نمی‌توان آنها را با خشک‌کن‌های معمولی خشک کرد، با این دستگاه بدون هیچ آسیبی به خاصیت اصلی محصول خشک می‌شود. از آنجا که این روش در خلأ و سرما انجام می‌شود، آن را «خشک کن خلأ انجمادی» می‌نامند.»

عطیفه با تاکیدبر اینکه تاکنون حدود ۱۰۰ دستگاه صنعتی تولید کرده‌ایم، در توضیح حجم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم شرکت خاطرنشان کرد: «ما ۵۰ نفر نیروی کار بیمه شده و ۵۰ نفر به طور غیرمستقیم مشغول به کار داریم. همچنین هر دستگاهی را که می‌فروشیم، حداقل ۱۵ نفر را مشغول به کار می‌کند. یعنی مجتمعی که ۳ دستگاه از ما می‌خرد، نزدیک به ۵۰ نفر را مشغول به کار می‌کند. به طور خلاصه فعالیت اصلی ما تأسیس کارخانه است،‌ کمااینکه هر دستگاه باعث ایجاد یک کارخانه جدید و تولید شغل می‌شود.»

وی همچنین در مورد فعالیت‌های مجموعه در حوزه آبادانی و پیشرفت ادامه داد: «در حال حاضر در اردبیل، تربت حیدریه، بوشهر و شهرهای دیگر دستگاه‌هایی را به فروش رسانده‌ایم که این دستگاه‌ها در بوشهر و برخی مناطق کمتربرخوردار برای فروش میگو، در اردبیل برای خشک کردن میوه و در تربت حیدریه برای زعفران و میوه نصب شده‌اند. اتفاقا در مناطق کمتربرخوردار پتانسیل‌هایی است که در سایر مناطق نیست و این دستگاه در آنجا کاربرد دارد، مثلا در زاهدان برای خشک کردن شیر شتر کاربرد فراوانی دارد و این نشان می‌دهد که در مناطق کمتربرخوردار، کاربرد ویژه و خاص از خود نشان می‌دهد.»