خبر

خانه > اخبار > تولید تجهیزات و سامانه‌های هوشمند ورزشی ارزان و کاربردی برای استفاده در مناطق کمتر برخوردار
دستگاه ورزشی پرتابل
10 دی 1402

تولید تجهیزات و سامانه‌های هوشمند ورزشی ارزان و کاربردی برای استفاده در مناطق کمتر برخوردار

از آنجا که قریب به اتفاق روستاهای مناطق کمتر برخوردار کشور فاقد فضای ورزشی کافی هستند، یک شرکت دانش‌بنیان محصولی باکیفیت و ارزان تولید کرده که می‌تواند به شکل یک باشگاه کوچک ورزشی حتی در فضای سبز و سرپوشیده با تعدادی از وسایل بدنسازی همه کاره، سلامتی را به مردم مناطق کمتر برخوردار و روستایی هدیه کند.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، مدیرعامل مجموعه ورزش آفرینان سخت کوش ایرانیان درخصوص محصولات تولیدی این شرکت و کاربرد آنها گفت: «فعالیت شرکت ما در حوزه ساخت تجهیزات ورزشی و طراحی سامانه‌های تخصصی هوشمند ورزشی است. کاربرد محصول دانش‌بنیان تولیدی ما در حوزه تجهیزات سنجش آمادگی جسمانی است. این تجهیزات برای کلیه پارامترهای مربوط به آمادگی جسمانی در افراد عادی جامعه، ورزشکاران، قهرمانان و کودکانی که قرار است در حوزه استعدادیابی کاری برای آنان انجام شود، کاربرد دارد و تمامی تست‌های مرتبط با آمادگی جسمانی با این تجهیزات قابل اندازه‌گیری هستند.»

مهدی حیدری ادامه داد: «محصول دیگر ما یک سامانه هوشمند ورزشی به نام «سامانه هوشمند ورزشی واسا» است که در حوزه تخصصی استعدادیابی ورزشی و سنجش آمادگی جسمانی فعالیت می‌کند و استعداد یابی ورزشی بر اساس پارامترهایی مانند پیکرسنجی، اندازه‌گیری ابعاد بدنی، پارامترهای آمادگی جسمانی، پارامترهای روانشناختی و همچنین بررسی پارامترهای پزشکی استعدادیابی برای کودکان رده سنی بالای هفت سال و هفت تا ۱۵ سال انجام می‌شود. بر اساس این پارامترها یک سری اندازه‌گیری بر روی کودکان انجام شده و در ادامه دیتاهای آنان وارد سامانه شده و خروجی گرفته می‌شود که فرد مورد آزمایش در آینده در کدام رشته ورزشی می‌تواند موفق باشد.»

وی با تاکید بر اینکه تمام تجهیزات سنجش آمادگی جسمانی موجود در مجموعه به این سامانه متصل هستند، تصریح کرد: «این محصول تولید دانش بنیان ماست و یک محصول دیگر نیز در حال تولید داریم که داری ثبت اختراع است، این دستگاه ورزشی همه‌کاره بدون نیاز به وزنه کار می‌کند و یک دستگاه ورزشی مختص خانه و محیط آزاد است. این دستگاه تاشو بوده و داخل صندوق ماشین و فضای داخلی خانه جا می‌شود و حرکات اعضای بیرونی بدن مانند سرشانه، شکم، پهلو، زیر بغل و به کمک آن کلیه حرکات بدن‌سازی را می‌توان بدون نیاز به وزنه در یک محیط کوچک مانند خانه انجام داد. به طور خلاصه شرکت ما این محصولات شامل سامانه استعدادیابی، سامانه هوشمند ورزشی، تجهیزات سنجش آمادگی جسمانی و دستگاه ورزشی همه کاره را تولید کرده است‌.»

وی در مورد حجم اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم این شرکت نیز عنوان کرد: «تعداد نفراتی که به طور مستقیم با آنها کار می‌کنیم پنج نفر و افرادی که به طور غیرمستقیم با آنان در ارتباط هستیم، ۱۲ نفر هستند.»وی در خصوص بزرگترین یا مهمترین دستاورد این مجموعه خاطرنشان کرد: «در سال ۱۳۹۶ با توجه به ایده‌ای که داشتیم، شرکت را تأسیس کردیم و بحث تخصصی ما استعدادیابی ورزشی بود. ما تمام تجهیزات مربوط به استعدادیابی را تبدیل به تجهیزات برقی و بدون نیاز به تکنیسین کردیم. از طرفی با توجه به دغدغه‌ای که داشتیم، سامانه‌ای را طراحی کردیم تا تمام مراحل مربوط به استعدادیابی ورزشی را به طور کاملا خودکار انجام دهد. ما این سامانه را در سال ۱۳۹۹ طراحی و تجهیزات مربوط به سنجش و اندازه‌گیری را از صفر تا صد در بخش‌های الکترونیک، مکانیک و برق در مجموعه خودمان طراحی و تولید کردیم. با توجه به ایده و هدفی که داشتیم، این بزرگترین دستاورد ما بوده و امیدواریم که در آینده بتوانیم روی بحث صادرات و محصولات جدیدی که داریم، موفقیت کسب کنیم.»

این فعال حوزه فناوری در پایان در مورد فعالیت‌های این مجموعه در حوزه آبادانی و پیشرفت گفت: «در بحث آبادانی و پیشرفت در مناطق کمتر برخوردار و حتی روستاهایی که فضای ورزشی زیادی در آنها وجود ندارد، طرحی را داریم که می‌تواند به شکل یک باشگاه کوچک با کمترین هزینه، حتی در فضای سبز و سرپوشیده با تعدادی از وسایل بدنسازی همه کاره، مثمر ثمر باشد و کمک زیادی به مناطق کمتر برخوردار و روستایی کند. این دستگاه بسیار کوچک که به وسیله آن می‌توان کلیه حرکات بدنسازی را انجام داد و تمامی عضلات بدن را تقویت کرد، در بحث سلامت و تندرستی هم کاربرد دارد. اتصال آن و استفاده کردن و گرفتن برنامه تمرینی از سامانه نیز از کاربردهایی است که می‌توان روی آن حساب کرد. یعنی در هنگام استفاده از دستگاه، می‌توان حرکات و برنامه‌های تمرینی را از طریق سامانه به دست آورد که در حوزه مناطق کمتر برخوردار بسیار کاربردی است.»

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تاسیس یک باشگاه ورزشی رقمی بالغ‌بر یک میلیارد تومان هزینه دارد، تصریح کرد: «با توجه به هزینه‌های بسیار بالای تجهیزات ورزشی، با ۱۰ عدد دستگاه در رنج قیمتی هشت میلیون تومان می‌توان یک روستا را پاسخ‌گو بود، کمااینکه به کمک این دستگاه می‌توان تمام حرکات ورزشی را انجام داد.»