خبر

خانه > اخبار > تولید بذر سیب‌زمینی با استفاده از فناوری کشت‌بافت گیاهی توسط یک شرکت دانش‌بنیان
بذر سیب زمینی
22 مهر 1403

تولید بذر سیب‌زمینی با استفاده از فناوری کشت‌بافت گیاهی توسط یک شرکت دانش‌بنیان

شرکت دانش‌بنیان «پرتیکان بذر گستر» با تولید بذر سیب‌زمینی به روش کشت‌بافت سبب شده است محصولی عاری از هر گونه آلودگی ویروسی، باکتریایی و قارچی و حتی به مقدار بسیار بیشتر نسبت به روش‌های سنتی تولید شود.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش‌بنیان پرتیکان بذر گستر ابتدا در خصوص محصولات و حوزه فعالیت این شرکت بیان کرد: ما در مجموعه پرتیکان بذر گستر، بذر سیب‌زمینی را از طریق تکنیک بیوتکنولوژی و کشت‌بافت تولید می‌کنیم به همین دلیل نیز نشان دانش‌بنیان را اخذ کرده‌ایم.

این محصول عاری از هرگونه آلودگی باکتریایی، قارچی و ویروسی است و افزایش کمیت و کیفیت محصول را به دنبال دارد. این مسئله سبب شده میزان تولید محصول نسبت به روش‌های سنتی تغییر کرده باشد. در حال حاضر بسیاری از کشاورزان تمایل به استفاده از بذرهای تولیدی ما دارند.

کبری جان‌قربان در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: چند سال پیش مجموعه ما بسیار کوچک بود و حجم تولید محصولات نیز بسیار پایین‌ بود. اما در دو سال گذشته توانستیم جهش بسیار بزرگی داشته باشیم و با حفظ کیفیت روزهای اول، عملکرد، سطح تولید، سطح زیر کشت و رقم اشتغالزایی را بالا ببریم.

امید است که در آینده‌ای نزدیک محصولات تولیدی خود را به کشورهای دیگر صادر کنیم.

وی در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: در مجموعه ما به صورت مستقیم ۹ نفر مشغول به کار هستند و غیرمستقیم ۲۷ نفر با ما همکاری می‌کنند.

ایشان در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتربرخوردار اظهار داشتند: باتوجه به اینکه کشاورزی بیشتر در مناطق کمتربرخوردار انجام می‌شود و محصول تولیدی ما نیز در ارتباط با کشاورزی و کشاورزان است، تا حدودی توانسته‌ایم در مناطق کمتربرخوردار ارائه‌ خدمت کنیم.

ما بذر را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم و پس از تولید، محصول را از آن‌ها خریداری می‌کنیم. در این فاصله اگر نیاز به همکاری، مشاوره و کارشناسی داشته باشد، آن‌ها را همراهی می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در برخی کارهای مجموعه مانند؛ بسته‌بندی و شمارش محصول، زنان سرپرست خانوار با ما همکاری می‌کنند.

جان‌قربان در خصوص نیازمندی‌های مجموعه افزود: برای گسترش و صادرات محصولات مجموعه نیاز به گلخانه و سردخانه مناسب داریم.