خبر

خانه > اخبار > توسعه و آبادانی مناطق کمتربرخوردار با تکیه بر پویش «سرزمین جاودانه من»
هنر در مناطق محروم
13 مرداد 1403

توسعه و آبادانی مناطق کمتربرخوردار با تکیه بر پویش «سرزمین جاودانه من»

مرکز نوآوری و آبادانی ایران، زیرمجموعه مدرسه توسعه پایدار دانشگاه شریف، با پویشی خلاقانه به نام "سرزمین جاودانه من" به دنبال بومی‌سازی فرهنگ و هویت در مناطق کمتربرخوردار کشور است. در این پویش، گروه‌هایی از کارشناسان به این مناطق اعزام می‌شوند و پس از شناسایی، نویسندگان و تصویرگران محلی را آموزش می‌دهند تا کتاب‌های کودک با محوریت معرفی فرهنگ، آداب و رسوم و زیبایی‌های آن منطقه خلق کنند.

خدیجه پور گل محمدی مسئول غرفه مرکز نوآوری و آبادانی ایران  زیر نظر مجموعه مدرسه توسعه پایدار دانشگاه شریف در گفتگو با خبرنگار دومین نمایشگاه ملی آّبادیران در مورد مجموعه خود گفت: ما در مرکز نوآوری و آبادانی ایران،  زیرمجموعه مدرسه توسعه پایدار دانشگاه شریف، با هدف توسعه و آبادانی مناطق مختلف ایران فعالیت می‌کنیم. که این فعالیتها شامل طرح‌ها، سمینارها، پژوهش‌ها و پویش‌های مختلف در زمینه‌های گوناگون است.

یکی از پویش‌های برجسته ما، "سرزمین جاودانه من" است که در این نمایشگاه نیز به طور فعال به آن پرداخته شد.در این پویش، گروه‌هایی از کارشناسان به نقاط مختلف ایران اعزام می‌شوند و پس از بررسی، مناطق کمتربرخوردار و کم‌برخوردار را شناسایی می‌کنند. سپس، نویسندگان و تصویرگران محلی در این مناطق شناسایی شده و برای آن‌ها دوره‌های آموزشی مجازی برگزار می‌شود.

وی افزود: حاصل این دوره‌ها، تألیف کتاب‌های کودک با محوریت معرفی فرهنگ، آداب و رسوم و زیبایی‌های آن منطقه به تمام کودکان ایران است. کودکان آن منطقه نیز در این کتاب‌ها نقش‌آفرینی می‌کنند و خود را در قالب شخصیت‌های داستان می‌بینند. علاوه بر این، توانمندسازی نویسندگان و تصویرگران بومی از دیگر اهداف این پویش است.

نیمی از عواید حاصل از فروش این کتاب‌ها نیز به نویسنده و تصویرگر اختصاص می‌یابد و این امر، اشتغالزایی غیرمستقیم و توانمندسازی این افراد را به دنبال دارد. پویش "سرزمین جاودانه من" تاکنون در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، کردستان و گلستان اجرا شده و خوزستان نیز به عنوان منطقه جدید در برنامه‌های آتی ما قرار دارد. با این پویش، نه تنها گامی در جهت آبادانی و توسعه مناطق کمتربرخوردار برداشته می‌شود، بلکه فرهنگ غنی و هویت اصیل این مناطق به نسل آینده نیز منتقل خواهد شد.

ما سال گذشته نیز در نمایشگاه ملی آبادیران حضور داشتیم و امسال با انگیزه و آمادگی مضاعف در این رویداد مهم شرکت کردیم. هدف ما از حضور در این نمایشگاه، ارائه گزارشی جامع از فعالیت‌ها، دستاوردها و همکاری‌های خود با سایر موسسات و سازمان‌ها بود. برای این منظور، بنرهای اطلاع‌رسانی را به دقت طراحی و آماده کردیم تا اطلاعات مفید و مختصری در خصوص زمینه‌های فعالیت، شرکای کلیدی، محصولات و کتاب‌های مرتبط با پویش در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهیم.

علاوه بر این، نسخه فیزیکی برخی از محصولات و کتاب‌های پویش را نیز به نمایش گذاشتیم تا امکان مشاهده و بررسی دقیق آن‌ها برای علاقه‌مندان فراهم شود.