خبر

خانه > اخبار > توسعه خدمات مخابراتی در مناطق کم‌برخوردار با استفاده از سامانه‌های بومی یک شرکت دانش بنیان
تقویت آنتن
22 اسفند 1402

توسعه خدمات مخابراتی در مناطق کم‌برخوردار با استفاده از سامانه‌های بومی یک شرکت دانش بنیان

یک شرکت ایرانی با استفاده از سامانه‌های بومی و دانش‌بنیان، اقدام به شناسایی دقیق نقاط کم‌برخوردار در کشور کرده است. این شرکت با ارائه آمار و اطلاعات دقیق به اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، نقشی کلیدی در توسعه خدمات مخابراتی در مناطق کم‌برخوردار ایفا کرده است.

مدیرعامل شرکت شبکه افزار در گفت و گو با مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری،در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها عنوان کرد: محصول مجموعه ما یک سامانه دانش‌بنیان است که به شما کمک می‌کند تا بهترین اپراتور اینترنت را در هر نقطه از کشور انتخاب کنید. این سامانه با بررسی کیفیت خدمات اپراتورهای مختلف در زمینه‌های مختلف مانند سرعت، پایداری، قیمت و تنوع سرویس، به شما رتبه‌بندی دقیقی از اپراتورها ارائه می‌دهد.

وی گفت: به عنوان مثال، اگر شما در شوشتر هستید و می‌خواهید از بین اپراتورهایی که سرویس دیتا ارائه می‌دهند، بهترین را انتخاب کنید، می‌توانید با ورود به سامانه ما، رتبه‌بندی اپراتورها در منطقه خود را مشاهده کنید. این رتبه‌بندی به شما کمک می‌کند تا اپراتوری را انتخاب کنید که بهترین کیفیت را با مناسب‌ترین قیمت ارائه می‌دهد. ازکاربردهای دیگر این سامانه میتوان گفت: علاوه بر مصرف‌کنندگان، مدیران حوزه تصمیم‌گیری و نظارت نیز می‌توانند از این سامانه استفاده کنند. این سامانه به مدیران کمک می‌کند تا کیفیت خدمات اپراتورهای مختلف را در سراسر کشور رصد کرده و در صورت مشاهده کیفیت پایین، از اپراتور مربوطه توضیح بخواهند.

وی در خصوص مزایای استفاده از این سامانه اشاره کرد:انتخاب بهترین اپراتور اینترنت در هر نقطه از کشورمشاهده رتبه‌بندی دقیق اپراتورها بر اساس کیفیت خدمات و رصد کیفیت خدمات اپراتورها توسط مدیران از محسنات این سامانه است.

کمک به ارتقای کیفیت خدمات اپراتورهاوی تصریح کرد: برای مردم عمومی جنبه تصمیم‌گیری برای بهترین کیفیت را دارد و برای مدیران و دستگاه‌های نظارت تصمیم برای توسعه و بهبود وضعیت اینترنت است.

وی از مزایای سامانه رتبه‌بندی برای عموم مردم به مواردی مثل کمک به انتخاب بهترین اپراتور اینترنت، مشاهده رتبه‌بندی دقیق اپراتورها؛ افزایش آگاهی و توقع مردم از اپراتورها نیز اشاره کرد.

پیمان زینعلی نیا در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد:  یکی دیگر از افتخارات این شرکت، بررسی و مطالعه پوشش فرکانسی، امواج رادیویی و دیتا در تمامی روستاهای کشور در سال ۱۳۹۶ است.  این بررسی با طراحی جداولی دقیق، امکان رصد لحظه به لحظه وضعیت پوشش‌دهی هر روستا را فراهم می‌کند.

ایشان تصریح کرد: همچنین این شرکت با ابتکاری دیگر، سامانه‌ای را طراحی و پیاده‌سازی کرده است که به کمک آن، می‌توان وضعیت پوشش‌دهی اپراتورها در مناطق روستایی را به طور دقیق رصد و پایش کرد. این سامانه با تفکیک نقاط روستایی بر اساس تعداد خانوار و وضعیت پوشش‌دهی، به بخش نظارتی دولت کمک می‌کند تا اپراتورها را به سرمایه‌گذاری بیشتر در مناطق کم‌برخوردار و توسعه خدمات در این مناطق ترغیب کند.

وی گفت: این شرکت در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ به عنوان مجری پایش اطلاعاتی طرح USO (Universal Service Obligation) در ایران فعالیت کرده است. این طرح با هدف توسعه و پوشش خدمات مخابراتی در نقاط کمتر توسعه‌یافته دنیا اجرا می‌شود و این شرکت با موفقیت، این طرح را در ایران به سرانجام رسانده است.

ایشان در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: در مجموعه ما به صورت مستقیم و غیرمستقیم ۲۰ نفر مشغول به کار هستند.

وی در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کم‌برخوردار اظهار داشت: این شرکت با استفاده از سامانه‌های بومی و دانش‌بنیان، اقدام به شناسایی دقیق نقاط کم‌برخوردار در کشور کرده است. این نقاط که حدود ده درصد از کل کشور را شامل می‌شوند، از نظر پوشش خدمات مخابراتی در وضعیت نامناسبی قرار داشتند.

ایشان افزود: با انجام این پروژه، در چند سال اخیر شاهد توسعه و ارتقای خدمات مخابراتی در بسیاری از نقاط کم‌برخوردار بوده‌ایم. این امر با همکاری اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و با استفاده از آمار دقیق و تفصیلی جمع‌آوری شده توسط این شرکت، محقق شده است. این شرکت با شناسایی دقیق نقاط کم‌برخوردار و ارائه آمار و اطلاعات تفصیلی، نقشی کلیدی در توسعه خدمات مخابراتی در این مناطق ایفا کرده است.