خبر

خانه > اخبار > توسعه بومی سامانه‌های هوشمند تردد و توزیع سوخت؛ دستاورد دانش بنیان ایرانی در مناطق کم‌تر برخوردار
سامانه توزیع سوخت
19 اردیبهشت 1403

توسعه بومی سامانه‌های هوشمند تردد و توزیع سوخت؛ دستاورد دانش بنیان ایرانی در مناطق کم‌تر برخوردار

شرکت مهندسی برق و الکترونیک سجاد با بومی‌سازی سامانه‌های هوشمند تردد و توزیع سوخت، گامی بلند در راستای آبادانی و توسعه مناطق کم‌برخوردار برداشته است. این شرکت با تولید دو محصول دانش‌بنیان به نام‌های سپهتن و سیپاد، ضمن افزایش ایمنی در جاده‌ها و ارتقای عدالت در توزیع سوخت، به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در این مناطق کمک می‌کند.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران مدیر عامل شرکت مهندسی برق و الکترونیک سجاد ابتدا در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها بیان کرد: شرکت برق و الکترونیک سجاد مفتخر است که برای دو محصول خود، نشان دانش‌بنیان را اخذ کرده است.

محصول اول، سپهتن نام دارد و سامانه‌ای هوشمند برای تردد ناوگان است. این سامانه که به صورت یک دستگاه سخت‌افزاری در ماشین‌های حمل بار و مسافر بین شهری نصب می‌شود، امکانات متعددی را ارائه می‌دهد.

این سامانه به ما امکان می‌دهد تا سرعت راننده، میزان ساعات رانندگی در شبانه روز و سایر پارامترهای مرتبط با عملکرد راننده را به طور لحظه ای رصد کنیم. همچنین سپهتن به طور خودکار سرعت مجاز را در هر مسیر تشخیص می‌دهد و در صورت عبور راننده از سرعت مجاز، به او هشدار می‌دهد.

این درحالی است که این سامانه موقعیت و وضعیت خودرو را به طور لحظه ای به پلیس، سازمان‌های راهداری و راهور ناجا ارسال می‌کند.

وی افزود: هدف اصلی سپهتن، جلوگیری از تصادفات و افزایش ایمنی در جاده‌ها است.  علاوه بر این، می‌توان از این سامانه برای تخصیص سوخت بر اساس پیمایش خودرو نیز استفاده کرد.

محصول دوم، سیپاد نام دارد و برای نظارت بر عملکرد خودروهای حمل بار و مسافر درون شهری به کار می‌رود. این سامانه که متولی آن شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور هستند، وظایف مختلفی را بر عهده دارد:

سیپاد به طور دقیق عملکرد خودروهای درون شهری را رصد می‌کند و اطلاعات لازم را در اختیار مسئولان مربوطه قرار می‌دهد. همچنین این سامانه میزان سوخت مصرفی هر خودرو را بر اساس پیمایش آن محاسبه می‌کند و به طور خودکار به کارت سوخت راننده واریز می‌کند. این درحالیست که  سیپاد با رصد دقیق مصرف سوخت، از قاچاق سوخت در سطح شهر جلوگیری می‌کند.

از جمله وظایف این سامانه به طور عادلانه سوخت را بین رانندگان مختلف توزیع می‌کند و از هدر رفتن آن جلوگیری می‌کند.

وی گفت: شرکت سجاد، هر دو محصول سپهتن و سیپاد را در داخل شرکت طراحی و نمونه‌سازی کرده است. سپس، با اخذ استانداردهای لازم، این محصولات به مرحله تولید انبوه رسیدند. تاکنون بیش از ۳۰,۰۰۰ دستگاه از محصول سیپاد در سطح کشور نصب شده است.  همچنین، شرکت سجاد بالغ بر ۱۰۰ نمایندگی در سراسر کشور دارد که امور مربوط به نصب و پشتیبانی این سیستم را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: برای تولید محصول سپهتن نیز برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.  در حال حاضر، ۲۰۰۰ دستگاه از این محصول تولید شده و ۲۰۰۰ دستگاه دیگر در حال تولید است. امیدواریم با الزامات قانونی شدن استفاده از این سامانه، سپهتن نیز به تولید انبوه برسد.

علاوه بر این دو محصول، شرکت سجاد محصول عمومی ردیاب خودرویی نیز دارد که دانش مشترکی با سپهتن و سیپاد دارد.  البته، شرکت سجاد گروهی را دارد که به طور تخصصی در حوزه سامانه‌های ردیاب خودرویی فعال است.  علاوه بر این، گروه‌های دیگری نیز در این شرکت تحت عنوان گروه R&D فعالیت می‌کنند که در حوزه‌های مختلفی مانند مانیتورینگ و اتوماسیون صنعتی، انرژی، هوش مصنوعی و رباتیک مشغول به کار هستند.

عباس گلمکانی در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: یکی از بزرگترین دستاوردهای مجموعه ما، توجه به انجام تحقیقات کاربردی با هدف پاسخگویی به نیازهای جامعه و صنعت است.

وی افزود: ما به عنوان اعضای هیئت علمی دانشگاه، همواره شاهد تعریف پروژه‌های متعدد در مقاطع ارشد و دکتری بوده‌ایم که بیشتر در حد شبیه‌سازی باقی می‌مانند و نهایتاً در قالب مقالات بین‌المللی منتشر می‌شوند. اما این پروژه‌ها غالباً مشکلی از جامعه یا صنعت را به طور مستقیم حل نمی‌کنند.

وی گفت: مهم‌ترین مزیت فعالیت در این شرکت، تمرکز بر انجام پژوهش‌های کاربردی است. این رویکرد منجر به توسعه محصولاتی شده است که به طور مستقیم نیازهای جامعه و صنعت را رفع می‌کنند. این نگرش، به عنوان مهم‌ترین دستاورد مجموعه ما، همواره مورد توجه و تأکید قرار گرفته است.

ضمن تشکر از معاونت علمی به دلیل حمایت‌های انجام شده، برای گسترش مجموعه، افزایش ظرفیت اشتغال، تأمین سرمایه در گردش و دریافت معافیت‌های مالیاتی، به حمایت‌های مالی، تسهیلات و وام‌های بیشتر نیازمندیم.

وی در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتربرخوردار اظهار داشت: محصول سیپاد ما در حال حاضر در روستاهای سیستان و بلوچستان، تبریز، شمال و قشم برای خودروهای فعال در آن مناطق نصب شده است.  علاوه بر این، با راه‌اندازی نمایندگی‌هایی در این مناطق، برای افراد بومی ایجاد اشتغال نیز کرده‌ایم.

 

رسالت اصلی این محصول، ایجاد عدالت اجتماعی در توزیع سوخت است.  سیپاد با تخصیص سوخت بر اساس پیمایش واقعی خودروها، به نفع مصرف‌کنندگان و جلوگیری از هدر رفتن سوخت عمل می‌کند.  این امر به نوبه خود، به آبادانی و توسعه مناطق کمتر برخوردار که در آنها از این محصول استفاده می‌شود، کمک خواهد کرد.

ایشان در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: در مجموعه ما به صورت مستقیم ۵۰ نفر مشغول به کار هستند و۱۱۴ نمایندگی‌ داریم که بیش از ۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم با ما همکاری می‌کنند.