خبر

خانه > اخبار > توانمندسازی روستاییان از طریق آموزش کاشت گیاهان دارویی و سودمند
گیاهان دارویی
16 آبان 1402

توانمندسازی روستاییان از طریق آموزش کاشت گیاهان دارویی و سودمند

یکی از مسئولان شرکت چارسو، در گفت‌وگو با دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، در مورد شرکت در نمایشگاه برنامه ملی آبادیران و مزیت‌های این نمایشگاه گفت: «در این نمایشگاه با مسئولین آشنا شده و آنها نیز از محصولات ما استقبال کردند و از ما خواستند که بر روی محصولات از نظر علمی و همچنین افزایش حجم تولید، تمرکز کنیم و فناوری و نوآوری را در خدمت مردم قرار دهیم. نمایشگاه آبادیران برای ما به مثابه یک پل ارتباطی بود که با بسیاری از افراد آشنا شویم و باعث شد که بتوانیم جلوه‌های گردشگری و صنایع دستی و محصولاتی که از روستا قابلیت ارزش افزوده دارد را به شهرهای بزرگ ارائه بدهیم و برای محصولات تولیدشده، فناوری و صنایع دستی بازاریابی کنیم و کاربردی‌سازی فناوری را به ظهور برسانیم. از طرفی از مردم عادی هم سفارش گرفته و با آزمایشگاه‌ها نیز آشنا شدیم و در حال همکاری هستیم تا محصولاتمان را از نظر کیفی یک پله بالاتر ببریم.»

رضا محمدجانی تصریح کرد: «ما از طریق شرکت در نمایشگاه برنامه ملی آبادیران ایده‌هایی گرفته‌ایم که با آنها توانسته‌ایم یک طرح استارتاپی به نام دهکده سبز تفریحی سلامتی ساوالان در دفتر طب ایرانی در وزارت بهداشت ثبت کنیم که اتفاقا آن طرح رتبه اول را آورد و حمایت‌هایی از آن صورت گرفت. بنیاد علوی نیز قول قرارداد کشت گیاهان دارویی را به اندازه چهارصد هکتار به ما دادند و قرارداد بستند.»

وی طی توضیحاتی در معرفی خود و محصولات این شرکت گفت: «بنده دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و ساکن روستای شایق از طوایف شهرستان سرین استان اردبیل مستقر در مرکز رشد جهان دارویی استان اردبیل هستم. محصولات ما بیشتر در زمینه خدمات آموزش به کشاورزان روستایی، دانش‌آموزان و سربازان است که قدمی برای مردمی‌سازی اقتصاد دانش بنیان می باشد. همچنین محصولی به نام کامبوتا داریم که برای  مصرف انسانی و دامی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول به نوعی فراسودمند و حاوی خاصیت فوق‌العاده برای جلوگیری از امراض گوناگون برای کسانی است که کلوپ روده، چربی و فشار دارند. همچنین در صنعت دام و چرم نیز از آن استفاده می‌شود که البته در ایران نمونه این چرم تولید نشده است.»

محمدجانی در مورد ارتباط فعالیت شرکت و آبادانی و پیشرفت افزود: «من در زمینه تغییر الگوی کیک در شهرستان جرمی، 200 هکتار پروژه سیاه‌دانه، تخم کتان را کار کرده و به‌عنوان خدمات آموزشی برای کشاورزان ارائه کردم و گام به گام جلو رفتیم. آنها نیز با استفاده از این دانش، به جای کشت‌های آب‌بر که فرسودگی زیادی برای کشاورز و زمین دارد، از کشت دیم استفاده کردند. در نهایت محصول، سه برابر ارزش افزوده نسبت به کشت‌های قبلی داشت و درآمد آنها را بالا برد.»

وی در ادامه در مورد دستاوردهای این مجموعه عنوان کرد: «ما اولین روستای همگام توسعه با مردم هستیم و با همراهی مردم پروژه پنج کیلومتری نهر آب را کار کردیم. همچنین با هزینه خودیاری مردم برای بالا بردن راندمان و سطح کشت آبی محصولات، اولین روستای پذیرفته شده در دانشگاه ایرانی به عنوان دهکده سلامت سبز هستیم که این مساله جزو دستاوردهای ما به حساب می‌آید.»