خبر

خانه > اخبار > توانایی ساخت مسکن اقتصادی و با کیفیت ازسوی ۱۰ شرکت دانش‌بنیان
ساخت مسکن دانش بنیان
08 آبان 1402

توانایی ساخت مسکن اقتصادی و با کیفیت ازسوی ۱۰ شرکت دانش‌بنیان

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران و به نقل از موج، مدیرعامل صندوق ملی مسکن در پاسخ به سوالی که صندوق ملی مسکن چه میزان از فناوری های نوین در صنعت ساختمان استفاده کرده است؟ افزود: در حال حاضر بیش از ۱۰ شرکت با روش های دانش بنیان توانایی ساخت مسکن اقتصادی و با کیفیت را دارند شناسایی شده و در حال همکاری  با  آنها هستیم.

محمدرضا مهدیار اسماعیلی با اشاره به اینکه صندوق ملی مسکن به اعتبار اساسانه وظیفه دارد از شرکت های دانش بنیان حمایت کند تصریح کرد: کشور باید به سمت استفاده از ظرفیت های دانش بنیان برود و  همچنین  ما در حال مذاکره با شرکت صندق نوآوری و شکوفایی هستیم تا از امکانات این شرکت ها بیشتر در توسعه صنعت ساختمان استفاده کنیم.

وی در ادامه به پروژه‌های نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت:سرعت شکل گیری نهضت ملی مسکن و بهره برداری از واحدهای نیمه تمام و باقی مانده افزایش یافته است به طوری که در یک فقره ۱۰۰ هزار واحد مسکونی به بهره برداری رسیده است.

مهدیار اسماعیلی با بیان اینکه براساس تصمیمات اخذ شده و طبق دستور مقام معظم رهبری تمامی ۲ میلیارد دلار به صندوق ملی مسکن باید واریز شود و از طریق صندوق در نهضت ملی مسکن باید صرف شود‌.اظهار کرد: سازوکار گردش منابع بسته به همکاری و شرایط کشور ۸۰ هزار میلیارد پیش  بینی می شود از طریق مشارکت صندوق ملی مسکن است.

به گفته مدیرعامل صندوق ملی مسکن ۴۹ همت از این منابع در سال ۱۴۰۰ و ۹۱ همت برای ۱۴۰۱ بوده است که تاکنون برای بیش از ۷۰ همت برگه تشخیص صادر شده است و به مرور به صندوق ملی افزوده می شود.

وی در رابطه  با تامین مصالح ساختمانی بیان داشت: خرید به صرفه فولاد و سیمان در جلسه شورای عالی مسکن مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در صدد هستیم با تخصیص به موقع و به صرفه مصالح ساختمانی ضمن تسریع در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن، هزینه ساخت را  نیز کاهش دهیم. و تلاش می‌کنیم تا چنانچه فرآیند بورس اشکالاتی دارد با بهبود قیمت پایه فرآیند تامین مصالح ساختمانی از بورس کالا بهبود یابد.

محمدرضا مهدیار اسماعیلی  به جریمه بانک هایی که به تعهدات خود در بخش مسکن عمل نکرده اند اشاره کرد  و گفت: سازوکار نظارتی جدیدی برای این بانک ها در نظر گرفته شده و مقرر شده است تا از محل ذخایر بانک هایی که به تعهدات خود عمل نکرده اند، بانک مرکزی بخشی از سرمایه آن بانک ها را بلوکه کند. همچنین مقرر شده است تا در این خصوص صلاحیت حرفه ای اعضای هیات مدیره و هیات عامل تعلیق شود.

همچنین صندوق ملی مسکن وظیفه دارد تا بخشی از هزینه های تامین مسکن برای ۴ دهک نخست را تامین کند.