خبر

خانه > اخبار > تبدیل ضایعات پلاستیکی به سوخت جامد و مکمل های حرارتی برای نخستین بار در دنیا
تولید سوخت
24 دی 1402

تبدیل ضایعات پلاستیکی به سوخت جامد و مکمل های حرارتی برای نخستین بار در دنیا

فعالیت های یک شرکت دانش بنیان درحوزه تبدیل ضایعات پلاستیکی به سوخت جامد و مکمل های حرارتی باعث شده تا این معضل برای نخستین بار در دنیا حل شود. یکی از برنامه های سازنده این محصول استفاده از این فناوری در مناطق کم‌تر برخورداری است که نیازمند سوخت و اشتغال زایی هستند. به این صورت که با اجرای یک پلن علاوه بر اشتغال‌زایی برای جوانان این مناطق باعث شود که خودشان بتوانند با حذف ضایعات پلاستیکی و تامین سوخت، مشکل و بحران منطقه ای خود را حذف کنند.»

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، مدیرعامل شرکت بهین شیمی صنعت شایسته درخصوص محصولات تولیدی این شرکت و کاربرد آنها گفت: «در حال حاضر ضایعات پلاستیکی در تمام کشورهای دنیا تبدیل به یک معضل شده و کنوانسیون های بین المللی با شعار Stop Plastic در راستای حذف این ضایعات از محیط زیست تشکیل شده است. ما برای اولین بار این ضایعات را تبدیل به سوخت جامد و مکمل های حرارتی می کنیم. به این معنا که زنجیره کربنی پلاستیک ها را دوباره به کربن های اصلی یعنی همان مواد نفتی اصلی تشکیل دهنده برمی گردانیم و این سوخت می تواند در مصارف خانگی، صنعتی، نیروگاه ها، کوره های حرارتی، کارخانه ها و در کشورهای اتحادیه اروپا که فاقد نفت و گاز هستند و مشکل گرمایش دارند و از چوب های مبلمان برای گرما استفاده می کنند، استفاده شود.»

سمیه شایسته پور ضمن اشاره به جنبه صادراتی این محصول که در مدل های مختلف قرصی، گرانول پودری و ژله ای ارائه می شود، تصریح کرد: «ما این قابلیت را داریم که در هر صنعت و با هر ساختار فیزیکی، این سوخت را بدون نیاز به تغییر در سیستم های حرارتی آنها تامین کنیم.»

وی درخصوص بزرگترین یا مهم ترین دستاورد این مجموعه خاطرنشان کرد: «بنده تقریبا از سال ۱۳۸۶ تا امروز بر روی این پروژه کار می کنم و در سال ۲۰۱۹ موفق شدم آن را ثبت جهانی کنم. این پروژه در آمریکا به ثبت جهانی رسید و در حال حاضر مورد تأیید علمی کشورهای جهان است.»

شایسته پور ضمن اشاره به اهمیت بحث پلاستیک و مشکلات آن در دنیا اظهار کرد: «تاکنون کنوانسیون های زیادی در دنیا در این زمینه تشکیل شده و ایران هم به عضویت آنان در آمده است. در آخرین کنوانسیون رئیس سازمان جهانی محیط زیست اعلام کرد که بازیافت پلاستیک هیچ فایده ای ندارد و ما باید به دنبال راهکار جدیدی باشیم. من فکر می کنم که بزرگترین دستاورد این پروژه این است که ما ضایعات پلاستیکی را به صورت یک جا از محیط زیست حذف می کنیم. یعنی یک بحران جهانی را حذف می کنیم که دستاورد بزرگی برای کشور ما و همچنین مردم کل دنیاست.»

وی در مورد حجم اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: «تقریبا هفت نفر به طور مستقیم در این پروژه مشغول به کار هستند و ۱۳ نفر نیز خارج از سایت کار می کنند که جزو تیم های تولید من هستند و در مجموع در حال حاضر ۲۰ نفر با ما همکاری دارند.»

شایسته پور در مورد فعالیت های این مجموعه در حوزه آبادانی کرد: «از آنجا که پروژه من برای نخستین بار در دنیا اجرا می شود و اولین خط تولید آن احداث شده، یکی از برنامه های ما مناطق کم‌تر برخورداری است که نیازمند سوخت و اشتغال زایی هستند. به دنبال اجرای یک پلن کوچک هستیم تا هم برای جوانان این مناطق اشتغال‌زایی ایجاد شود و هم خودشان با حذف ضایعات پلاستیکی و تامین سوخت در مناطق مختلف بتوانند مشکل و بحران منطقه ای خود را حذف کنند.»