خبر

خانه > اخبار > تأمین برق و آب شیرین برای مناطق کمتربرخوردار، با تولید دستگاه چند منظوره خورشیدی
پل آسمان سبز مانا
11 مهر 1403

تأمین برق و آب شیرین برای مناطق کمتربرخوردار، با تولید دستگاه چند منظوره خورشیدی

شرکت دانش‌بنیان «پل آسمان سبز مانا» با تولید دستگاه چند منظوره خورشیدی که با استفاده از نور خورشید می‌تواند برق، آب شیرین، سرمایش و گرمایش تولید کند، سبب آبادانی مناطق کمتربرخوردار شده است.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان پل آسمان سبز مانا ابتدا در خصوص محصولات و حوزه فعالیت این شرکت بیان کرد: شرکت پل آسمان سبز مانا در حوزه انرژی از جمله؛مبحث مدیریت ممیزی انرژی و تولید محصولات فناورانه خورشیدی فعالیت می‌کند.

تجهیزات دارای نشان دانش‌بنیان ما، دستگاه‌های چند منظوره خورشیدی هستند. این دستگاه‌ها تنها با استفاده از انرژی خورشیدی می‌توانند برق، گرمایش، سرمایش و آب شیرین تولید کنند. بر اساس هدف ما این دستگاه می‌تواند چهار منظوره، سه منظوره و... باشد.

همچنین محصولی تحت عنوان خشک‌کن خورشیدی داریم که از گرمای نور خورشید برای خشک‌کردن میوه و سبزیجات استفاده می‌کند‌.

ابوالفضل حاجی‌زاده‌اقدم در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: ۱۳ محصول در سبد محصولات شرکت پل آسمان سبز مانا است. ما برای اولین بار برخی از محصولات خود را در دنیا و برخی دیگر را در ایران تولید کرده‌ایم. دستگاه سیار چهار منظوره خورشیدی برای اولین بار در دنیا ساخته شده است، ما حتی نتایج دستاورد خود را در ژورنال‌های معتبر بین‌المللی به چاپ رسانده‌ایم. 

وی یادآور شد: بسیاری از محصولات مانند؛ خشک‌کن هیبریدی در ایران نمونه مشابه داخلی ندارند.

ایشان در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتربرخوردار اظهار داشتند: ما در حوزه نصب نیروگاه خورشیدی در روستاها فعالیت کرده‌ایم. اما این کار روتین تمامی شرکت‌های دانش‌بنیانی است که در حوزه انرژی فعالیت می‌کنند. ما در خصوص محصولات فناورانه‌ی مجموعه، مذاکراتی با کمیته امداد داشته‌ایم تا بتوانیم در استان‌های خاص به اقشار خاص در روستاها محصولات خود را ارائه دهیم.

محصول ما در هر جایی که نیاز به برق و انرژی باشد، کاربردی است، همچنین می‌تواند برق، سرمایش و گرمایش و آب شیرین تولید کند.

محصولات ما در مناطق کمتربرخوردار، معادن، نیروهای نظامی ساکن مرزها مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از محصولات ما کانکس هوشمند است که می‌تواند تمام نیازها ازجمله؛ برق، گرمایش، سرمایش را تأمین کند.

در خصوص مناطق کمتربرخوردار محصول خشک‌کن خورشیدی هیبریدی را طراحی و تولید کرده‌ایم. این محصول برای روستاییان که در ارتباط با باغ‌ها و محصولات کشاورزی هستند، بسیار کاربردی است. می‌توان با خشک کردن محصولات کشاورزی ارزش افزوده بسیار بالایی را ایجاد کرد.

می‌توانیم از پکیج‌های منازل برای خشک‌کردن میوه‌ها و سبزی‌ها انشعاب بگیریم و با مصرف انرژی کم، ارزش‌افزوده بالا ایجاد کنیم.

با توجه به مشکلات موجود در مدیریت انرژی،صنعت کشاورزی و بحران مدیریت آب که حدود ۸۵ درصد مصرف آب کشور در حوزه کشاورزی است. می‌توانیم با استفاده از این دستگاه، میوه‌هایی که تولید می‌کنیم و حتی ۳۰ درصد از میوه‌ها و سبزیجاتی که هدر می‌روند را بازیافت کنیم و با بهره‌گیری از افراد در مناطق کمتربرخوردار به میوه و سبزی خشک تبدیل و به کشورهای دیگر صادر کنیم.

وی در پایان تأکید کرد: دوره بازگشت سرمایه دستگاه خشک‌کن خورشیدی هیبریدی کمتر از یک سال است