خبر

خانه > اخبار > بومی سازی تولید گیاهچه زردچوبه ازسوی یک شرکت دانش بنیان
گیاه زردچوبه
21 بهمن 1402

بومی سازی تولید گیاهچه زردچوبه ازسوی یک شرکت دانش بنیان

تنها یک اعلام نیاز ازسوی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان درجهت ایجاد اشتغال برای مردم بومی خود کافی بود تا محققان یک شرکت دانش بنیان به فکر بومی سازی تولید گیاهچه زردچوبه بیفتند. کمااینکه سیستان و بلوچستان و مخصوصا چابهار از لحاظ آب و هوایی به کشور پاکستان و ولایت کویته نزدیک است و امکان پرورش زردچوبه در آنجا وجود دارد.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آباد ایران مدیرعامل شرکت کشت و تکثیر آینده درخصوص محصولات تولیدی این شرکت و کاربرد آنها گفت: «شرکت ما در حوزه زیست فناوری و کشت بافت گیاهی فعالیت می کند. در ایران گیاهچه زردچوبه یک گیاه غیر بومی است که کاملا به صورت وارداتی تامین می شود و داخل کشور هیچ گونه تولیدی ندارد. این در حالی است که شرایط آب و هوایی مناسب برای تولید آن در داخل ایران وجود دارد. لذا ما به این فکر افتادیم که این گیاهچه را داخل ایران تولید و تکثیر کنیم و آنها را به دست کشاورزانی برسانیم که در مناطق مستعد برای پرورش این گیاهچه قرار دارند.»

مجتبی طیبی ضمن اشاره به معایب تکثیر سنتی گیاهچه زردچوبه تصریح کرد: «ما این معایب را در کشت بافت اصلاح و سرعت تکثیر آن را چندین برابر سرعت تکثیر روش سنتی خواهیم کرد. تا جایی که بنده اطلاع دارم بعضی گلخانه ها به صورت محدود در چابهار به صورت آزمایشی این گیاه را به روش سنتی تکثیر می کنند اما ما سعی کردیم در روش کشت بافت، معایب آن را برطرف و مزایایی نیز به آن اضافه کنیم.»

وی درخصوص بزرگترین یا مهم ترین دستاورد این مجموعه عنوان کرد: «با توجه به انگیزه ای که در من به وجود آمده بود و تلاشی که داشتم، کسب رتبه نخست در کنکور مسیر را برای مراحل بعدی در من هموار کرد و توانستم در دانشگاه تهران قبول شوم و با اساتید برتر کشت بافت کار کنم. حتی ارائه دادن طرح دانش بنیان هم با کمک اساتید راهنمای خودم بوده است و نقطه عطف تحصیلی من همان رتبه یک کنکور است.»

طیبی درخصوص حجم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این شرکت تصریح کرد: «شرکت ما هنوز وارد فاز فعالیت نشده و مراحل تحقیقاتی طرح را گذراندیم. چند ماه قبل نمونه آزمایشگاهی آن را نیز تولید کردیم ولی برای راه اندازی شرکت درخواست وامی از پارک علم و فناوری قم داده ایم که متاسفانه هنوز به دست ما نرسیده است. اگر وام ما تخصیص یابد و بتوانیم آزمایشگاه را راه اندازی کنیم، خواهیم توانست ۱۰ نفر را در شرکت مشغول به کار کنیم. در حال حاضر دانش بنیان شدن شرکت ما بر اساس همان نمونه اولیه بوده و هنوز وارد فاز تجاری نشده ایم.»

وی درخصوص کاربرد محصولات شرکت در حوزه توانمندسازی مناطق کمتر برخوردار، خاطرنشان کرد: «روزی که با همراهی استاد راهنما این طرح را انتخاب کردیم، چند پارامتر را در نظر گرفتیم. اینکه طرح ما از لحاظ علمی وسیع و کاربردی باشد. درواقع صرفا یک طرح تئوری و بیسیک نباشد و بتوانیم آن را تجاری کنیم. ما نیازهای کشور را جست و جو کردیم و با توجه به اینکه یک اعلام نیاز از طرف جهاد کشاورزی استان سیستان بلوچستان درخصوص تکثیر گیاهچه های زردچوبه صورت گرفته بود، این طرح را انتخاب کردیم.»

طیبی افزود: «جهاد کشاورزی سیستان بلوچستان برای ایجاد اشتغال برای مردم بومی خود این طرح را در نظر داشت، زیرا سیستان و بلوچستان و مخصوصا چابهار از لحاظ آب و هوایی به کشور پاکستان و ولایت کویته نزدیک است و امکان پرورش زردچوبه در آنجا وجود دارد. از طرفی طرح ما جنبه ملی دارد چون اولین گروهی هستیم که روی این پروژه کار کردیم و انشالله می خواهیم هفته های اولیه تکثیر این گیاهچه را شروع کنیم تا در آینده از واردات صد در صدی آن جلو گیری به عمل آوریم.»

این فعال حوزه علم و فناوری در پایان در خصوص استفاده از حمایت های معاونت علمی ریاست جمهوری عنوان کرد: «ما برای تولید انبوه گیاهچه زردچوبه نیاز به حمایت های مالی و معنوی داریم و خواهشمندم روند اداری درخواست وام را کمی سهل تر و پرداخت آن را سریع تر کنند. بنده چون اتباع افغانستان هستم، در هر مرحله که به وزارت علوم، پارک علم و فناوری یا معاونت ریاست جمهوری برای پیگیری کاری ورود کردم، اولین و آخرین دیوار برای من غیر ایرانی بودن بود، زیرا کد ملی ندارم. در صورت امکان برای شرکت هایی که موسس و مدیرعامل غیرایرانی دارند، روند امورات اداری را تسهیل کنند. زیرا ما شرکت را تاسیس کردیم و این شرکت از لحاظ حقوقی، ایرانی است، اما به دلیل اینکه سهامداران و مدیرعامل آن اتباع هستند، تمام مراحل بسیار کند و سخت پیش می رود. لطفا حمایت بیشتری از طرح های علمی داشته باشند و فرصتی به شرکت های فناور و خلاق و دانش بنیان بدهند تا نفع آن به همه برسد.»