خبر

خانه > اخبار > بومی‌سازی پهپادهای سم‌پاشی، گامی در جهت کاهش آسیب به کشاورزان مناطق کمتربرخوردار
پهپاد سم پاشی
21 مرداد 1403

بومی‌سازی پهپادهای سم‌پاشی، گامی در جهت کاهش آسیب به کشاورزان مناطق کمتربرخوردار

شرکت دانش‌بنیان «اسپاد سپهر پارسه» با تولید محصول دانش‌بنیان پهپادهای محلول‌پاش ۴۰ لیتری که سبب کاهش آسیب‌ به کشاورزان می‌شود، گامی موثر در پیشرفت صنعت کشاورزی در مناطق کمتربرخوردار برداشته است.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، رئیس هیأت مدیره شرکت دانش‌بنیان اسپاد سپهر پارسه  ابتدا در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها بیان کرد: مجموعه اسپاد سپهر پارسه در زمینه طراحی، تولید، مونتاژ، آموزش و ارائه خدمات انواع پهپادها به ویژه پهپادهای کشاورزی فعالیت می‌کند.

ما در زمینه پهپادهای سنگین‌وزن و پهپادهای محلول‌پاش فعالیت می‌کنیم. محصولی که برای آن نشان دانش‌بنیان را دریافت کرده‌ایم، پهپاد ۴۰ لیتری است. امسال از پهپاد ۶۰ لیتری رونمایی خواهیم کرد.

کشاورزان عزیز کشور استقبال بسیار خوب و بی‌نظیری از محصول دانش‌بنیان ما داشته‌اند زیرا؛ سم‌پاشی مرحله‌ای بسیار سخت و طاقت‌فرسا در شغل کشاورزی است.

در هنگام سمپاشی به دلیل ارتباط مستقیم کشاورزان با سم، مشکلات و آسیب‌های ریوی و پوستی بسیاری به وجود می‌آید. ولی با استفاده از دستگاه تولیدی ما، دیگر کشاورزان در ارتباط مستقیم با سم نیستند و خود دستگاه سم را پاشش می‌کند.

در سمپاشی سنتی یک لیتر سم را با ۴۰۰لیتر آب مخلوط می‌کردند و گیاه را می‌شستند، سم روی خاک می‌نشست و در آبیاری بعدی وارد آب‌های زیرزمینی می‌شد و در نهایت وارد چرخه محیط زیست می‌شد. اما امروزه با استفاده از پهپادها این قطرات بسیار ریز می‌شوند و به سرعت جذب گیاه می‌شوند و سم با خاک برخورد نمی‌کند. این مسئله برای حفظ محیط زیست و سلامتی کشاورزان بسیار بااهمیت است.

در بسیاری از روستاها به دلیل سمپاشی‌های انجام شده افراد دچار نقص عضو و مشکلات ژنتیکی در نسل بعدی می‌شدند، ما توانستیم این مشکل را مرتفع کنیم.

سارا غفاری در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: مجموعه اسپاد سپهر پارسه مفتخر به اخذ تمامی مجوزات قانونی از جمله؛ صنعت و معدن، سازمان‌های کشوری و... برای تولید پهپاد است و کاملاً قانونی فعالیت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: مجموعه اسپاد سپهر پارسه بنیانگذار پهپادهای محلول‌پاش در ایران و خاورمیانه است. این کار در سال ۱۳۹۱ از شیراز توسط شرکت ما استارت خورد.

ایشان در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتربرخوردار اظهار کردند: با توجه به اینکه سطح سواد در بسیاری از روستاها افزایش یافته است، شخصی اگر بخواهد هم در روستا باشد و هم شغل خوبی داشته باشد با استفاده از محصول ما، حس رضایتمندی را خواهد داشت.

مجموعه اسپاد سپهر پارسه سبب مهاجرت معکوس از شهر به روستا شده‌ است و بسیاری از افراد برای استفاده از محصول ما برای زمین‌های کشاورزی خود از شهر به روستا مهاجرت کردند.

غفاری تصریح کرد: محصول ما مضاف بر آنکه سبب مهاجرت معکوس شده است، باعث شده افرادی که تحصیلات عالیه دارند نیز در روستا شغل پردرآمد و پایداری داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: هر دستگاه ما حداقل برای ۲ الی ۴ نفر اشتغالزایی ایجاد می‌کند و با توجه به روحیات نسل جدید،  این دستگاه جذابیت خاصی برای آنان دارد زیرا؛ به جز پهپادهای سمپاشی، در حوزه پهپادهای نقشه‌برداری و تصویر برداری نیز فعالیت می‌کنیم.

وی در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: در مجموعه ما به صورت مستقیم ۲۵ نفر مشغول به کار هستند و غیرمستقیم نیز برای حدود ۳۰۰۰ نفر اشتغالزایی انجام داده‌ایم