خبر

خانه > اخبار > بومی‌سازی هوش مصنوعی در خدمت گلخانه‌داران ایرانی
هوش مصنوعی گلخانه ای
11 تیر 1403

بومی‌سازی هوش مصنوعی در خدمت گلخانه‌داران ایرانی

شرکت توسعه فناوری ستاره سهیل با تولید سامانه هوشمند پایش گیاهان خانگی و گلخانه‌ها با نام‌های تجاری فارم تک و مای فلورِت، گامی بلند در جهت بومی‌سازی هوش مصنوعی در صنعت کشاورزی برداشته است. این سامانه با بهینه‌سازی مصرف منابع و افزایش کیفیت و کمیت محصولات، به رونق کشاورزی و شکوفایی اقتصاد در مناطق مختلف کشور، به ویژه مناطق کمتربرخوردار، کمک می‌کند.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران مدیر عامل شرکت توسعه فناوری ستاره سهیل ابتدا در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها بیان کرد: ما در شرکت توسعه فناوری ستاره سهیل، سامانه هوشمند پایش گیاهان خانگی و گلخانه‌ها را با نام‌های تجاری "فارم تک" و "مای فلورِت" طراحی و تولید کرده‌ایم. این محصول دانش‌بنیان، با استفاده از فناوری‌های اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی، به هوشمندسازی فرآیند گلخانه‌داری می‌پردازد.

این سامانه با پایش مستمر پارامترهای محیطی مانند دما، رطوبت، نور، و کیفیت خاک، شرایط ایده‌آل را برای رشد و پرورش گیاهان فراهم می‌کند. در نتیجه، شاهد کاهش چشمگیری در هزینه‌های مربوط به کود، سم، برق و گاز خواهیم بود.

علاوه بر این، با استفاده از این سامانه هوشمند، بیماری‌ها و آفات گیاهان به طور زودهنگام شناسایی شده و از شیوع آنها جلوگیری می‌شود. به این ترتیب، شاهد افزایش کیفیت و مرغوبیت محصولات نهایی و همچنین افزایش باردهی گیاهان خواهیم بود. با بهینه‌سازی مصرف منابع و پیشگیری از بیماری‌ها و آفات، هزینه‌های مربوط به کود، سم، برق و گاز به طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

مدیر عامل شرکت توسعه فناوری ستاره سهیل گفت: با فراهم نمودن شرایط ایده‌آل برای رشد گیاهان، شاهد افزایش کیفیت و مرغوبیت محصولات نهایی و همچنین افزایش باردهی گیاهان خواهیم بود. با پایش مستمر پارامترهای محیطی و شناسایی زودهنگام عوامل بیماری‌زا، می‌توان از شیوع بیماری‌ها و آفات در گلخانه جلوگیری کرد.

این سامانه به طور کامل از طریق اپلیکیشن موبایل قابل کنترل و مدیریت است و می‌توان از هر مکانی بر وضعیت گیاهان نظارت داشت. این سامانه هوشمند برای تمامی افراد و مجموعه‌هایی که در زمینه پرورش گیاهان خانگی، گلخانه‌داری، و یا کشاورزی فعالیت می‌کنند، مناسب است.

سید علی مرعشی در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: هر شرکت دانش‌بنیان با چالش‌ها و دستاوردهای فناورانه خاص خود روبرو است. در این میان، ما در شرکت توسعه فناوری ستاره سهیل، با چالش کمبود مهارت در زمینه کار تیمی به طور ملموسی مواجه بوده‌ایم.

محصول ما، سامانه هوشمند پایش گیاهان خانگی و گلخانه‌ها با نام‌های تجاری "فارم تک" و "مای فلورِت"، یک محصول چندرشته‌ای است که نیازمند همکاری متخصصان در حوزه‌های مختلف کشاورزی، سخت‌افزار، برنامه‌نویسی، هوش مصنوعی، برق و الکترونیک و ... است.

با وجود چالش کمبود مهارت کار تیمی، ما در ستاره سهیل موفق به تشکیل تیمی منسجم و توانمند از متخصصان مجرب در حوزه‌های مختلف شده‌ایم. این تیم با هارمونی و هم‌نوایی مثال‌زدنی در کنار یکدیگر کار می‌کنند و این امر را می‌توان یکی از دستاوردهای قابل‌توجه ما دانست.

وی افزود: اما دستاوردهای ما به همین جا ختم نمی‌شوند. زمانی که یکی از مشتریان با ما تماس می‌گیرد و ابراز می‌دارد که "شب گذشته یا روز گذشته به دلیل اختلالی گاز یا برق گلخانه قطع شده بود و اگر اطلاع‌رسانی و کمک محصول شما نبود، سرمایه و حاصل زحمات چند ماهه ام را از دست می‌دادم"، این موضوع ذوق و انرژی وصف‌ناپذیری در مجموعه ما ایجاد می‌کند.

مرعشی گفت: با وجود این دستاوردها، چالش اصلی که ما با آن روبرو هستیم، استقبال بازار از تکنولوژی‌های نوظهور است. بازار هدف اصلی ما گلخانه‌های معیشتی و کوچک‌مقیاس هستند و این قشر از کشاورزان اغلب اطلاعات کافی از مزایای استفاده از تکنولوژی را ندارند و در عین حال، تمایل کمی به تغییر روش‌ها و رویه‌های سنتی خود دارند.

ما معتقدیم که برای حل این چالش، باید اقداماتی در جهت فرهنگ‌سازی، آموزش و ترویج استفاده از این تکنولوژی‌ها انجام شود. همچنین، اصلاح نظام یارانه‌ها و انتقال یارانه‌ها از سوخت و برق به سمت خرید و استقرار تجهیزات نوین، می‌تواند جهشی در استقبال از این تکنولوژی‌ها و بهبود قابل‌توجه در بهره‌وری کشاورزی ایجاد کند. امروزه، موضوع امنیت غذایی و راه‌های رسیدن به آن، از جمله بهبود بهره‌وری و عملکرد در واحد سطح، برای تمامی کشورها از جمله ایران، از اهمیت استراتژیک برخوردار است.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌تواند با ایجاد هماهنگی بین وزارت جهاد کشاورزی و سایر بخش‌های ذی‌ربط، به حل چالش‌های پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی کمک کند.

ما همچنین به حضور در نمایشگاه‌ها، برگزاری همایش‌ها و دوره‌های آموزشی حضوری و مجازی با هدف فرهنگ‌سازی و ترویج استفاده از تکنولوژی‌های هوشمندسازی گلخانه‌ها نیازمندیم.

ایشان در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: همانطور که پیش‌تر گفتیم، محصول ما به دلیل ماهیت چندرشته‌ای خود، به تیمی متشکل از افراد متخصص در حوزه‌های مختلف نیاز دارد. به همین دلیل، شاهد تعدد و تنوع نفرات در شرکتمان در مقایسه با شرکت‌های هم‌حجم هستیم. در حال حاضر، ۱۲ نفر نیروی متخصص و ۴ نفر نیروی ستادی به طور مستقیم در شرکت ما مشغول به فعالیت هستند. تخصص این افراد در حوزه‌های مختلفی مانند کشاورزی، سخت‌افزار، برنامه‌نویسی، هوش مصنوعی، برق و الکترونیک و ... است. علاوه بر این، به طور غیرمستقیم نیز با  حداقل ۱۵ نفر دیگر در ارتباط با محصولمان همکاری می‌کنیم. این افراد شامل متخصصان، پیمانکاران و سایر ذینفعانی هستند که در مراحل مختلف تولید، عرضه و خدمات پس از فروش محصول ما نقش دارند.

 

وی در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتربرخوردار اظهار داشت: کاهش هزینه‌های گلخانه‌داری: با استفاده از این سامانه هوشمند، می‌توان مصرف منابع مانند آب، کود و سم را به طور قابل‌توجهی بهینه‌سازی کرد و در نتیجه، هزینه‌های عملیاتی گلخانه‌داران را به طور چشمگیری کاهش داد.

این سامانه با پایش مستمر پارامترهای محیطی مانند دما، رطوبت، نور و کیفیت خاک، شرایط ایده‌آل را برای رشد و پرورش گیاهان فراهم می‌کند. در نتیجه، شاهد افزایش کیفیت و مرغوبیت محصولات نهایی و همچنین افزایش باردهی گیاهان خواهیم بود.

این سامانه به گونه‌ای طراحی شده است که به راحتی و بدون نیاز به تخصص فنی قابل نصب و راه اندازی باشد.

رابط کاربری این سامانه بسیار ساده و آسان است و هر فردی با سطح سواد و دانش فنی متوسط می‌تواند به راحتی از آن استفاده کند. تیم پشتیبانی ما به طور شبانه‌روزی در دسترس گلخانه‌داران است و در صورت بروز هرگونه مشکل، به سرعت به آنها یاری می‌رساند.ما در تلاشیم تا این سامانه را با قیمتی مناسب و با شرایط پرداخت تسهیل شده به دست گلخانه‌داران در مناطق کمتربرخوردار برسانیم.

ما معتقدیم که استفاده از این سامانه هوشمند می‌تواند به رونق کشاورزی در مناطق کمتربرخوردار و در نتیجه، به آبادانی و توسعه روستاها کمک کند. با افزایش بهره‌وری و کیفیت محصولات، کشاورزان می‌توانند درآمد خود را افزایش داده و سطح زندگی خود را ارتقا ببخشند.