خبر

خانه > اخبار > بومی‌سازی نیروگاه‌های خورشیدی توسط یک شرکت دانش‌بنیان
تجهیزات نیروگاه خورشیدی
14 مهر 1403

بومی‌سازی نیروگاه‌های خورشیدی توسط یک شرکت دانش‌بنیان

شرکت دانش‌بنیان «انرژی موج خورشید» که در زمینه تولید تجهیزات نیروگاه‌های خورشیدی فعالیت می‌کند با تولید ترکر خورشیدی با جک هیدرولیکی سبب افزایش ۱۸ درصدی بازدهی نیروگاه‌ها شده است.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان انرژی موج خورشید ابتدا در خصوص محصولات و حوزه فعالیت این شرکت بیان کرد: حدود سه سال پیش ما یک «ترکر خورشیدی با جک هیدرولیکی» ساخته‌ایم که می‌تواند خورشید را ردیابی کند. ما با استفاده از این ترکر چندین نیروگاه ۲۰۰کیلووات در استان بوشهر اجرا کرده‌ایم و شاهد افزایش  ۱۸ درصدی بازدهی نیروگاه‌ها بوده‌ایم.

وی یادآور شد: تعداد بسیاری از این محصول را فروخته‌ایم و در حال حاضر نیروگاه‌ها‌ی خود را با این سازه‌ها نصب می‌کنیم.

امین حسین‌پور در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: مفتخریم که راندمان نیروگاه‌های خورشیدی را ۱۸ درصد افزایش داده‌ایم و به همین سبب پروژه‌های بسیاری اخذ کردیم که زمان بازگشت به سرمایه کارآفرینان کمتر شده است. به همین دلیل در جنوب کشور انتخاب اول برای اجرای نیروگاه‌ها مجموعه انرژی موج خورشید است. همچنین توانسته‌ایم برای حدود ۲۰ نفر اشتغالزایی کنیم.

وی ادامه داد: ما توانسته‌ایم نیروگاه‌ها را بومی‌سازی کنیم به همین دلیل از پروسه قرارداد تا اجرا مجموعه ما بیشتر از یک ماه زمان نمی‌برد. زیرا، علاوه بر آنکه همه‌ی تجهیزات را از داخل تهیه می‌کنیم، هزینه تمام شده نیروگاه‌های ما نیز بسیار پایین‌تر از نیروگاه‌های دیگر است.  هزینه کم و سرعت بالای ساخت نیروگاه‌ از ویژگی‌های مجموعه انرژی موج خورشید است.

ایشان در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتربرخوردار اظهار داشتند: ما پیمانکار کمیته امداد، بهزیستی و بسیج سازندگی هستیم. تمامی نیروگاه‌های کوچک پنج کیلووات و ده کیلووات مربوط به مددجویان کمیته امداد است. اینگونه پروژه‌ها بدون سود است تنها برای آبادانی مناطق کمتربرخوردار صورت می‌گیرد.

نه ماه پیش برای ایجاد نیروگاه به مکان صعب‌العبوری در ده‌هشت رفتیم که ۱۷ خانوار در کوه زندگی می‌کردند، امکان بردن تجهیزات با ماشین و موتور نبود و به سختی و با اجاره چارپایان‌باربر تجهیزات را به آنان رساندیم. همچنین حدود ۱۰۰ نیروگاه پنج کیلووات به درخواست کمیته امداد برای اقشار کم‌درآمد، زنان بی‌سرپرست یا بدسرپرست اجرا کرده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: ۱۰ مگاوات نیروگاهی که اجرا کرده‌ایم، در جنوب کشور است. همچنین توانسته‌ایم مقداری از ناترازی انرژی و برق را حل کنیم. از انجام چنین کارهایی بسیار خرسندیم.