خبر

خانه > اخبار > بومی‌سازی فناوری اکتشاف منابع زیرزمینی با اختراع دستگاه MT در ایران
اکتشافات زیرزمینی
05 خرداد 1403

بومی‌سازی فناوری اکتشاف منابع زیرزمینی با اختراع دستگاه MT در ایران

پس از ۲۱ سال تحقیق و پژوهش، دانشمندان ایرانی موفق به بومی‌سازی و تولید دستگاه MT یا Magnetic Test شدند. این دستگاه نوآورانه که برای بررسی و اکتشاف منابع مختلف در حالات جامد، سیال و گاز طراحی شده است، می‌تواند تحولی بزرگ در حوزه اکتشاف منابع طبیعی و معدنی، به ویژه در مناطق کمتر برخوردار کشور ایجاد کند.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران مشاور مدیر عامل شرکت فنی مهندسی راه اندیشان بهار صدرا ابتدا در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها بیان کرد: پس از ۲۱ سال تحقیق و پژوهش بی‌وقفه، مفتخریم که خبر از بومی‌سازی و تولید دستگاه MT یا Magnetic Test دهیم. این دستگاه نوآورانه برای بررسی و اکتشاف منابع مختلف در حالات جامد، سیال و گاز طراحی شده است.

کاربردهای دستگاه MT بسیار متنوع است و شامل موارد زیر می‌شود:

بررسی منابع هیدروکربنی: نفت، گاز طبیعی و سایر منابع انرژی فسیلی

بررسی منابع آب: آب‌های زیرزمینی، چشمه‌ها و سایر منابع آب شیرین

بررسی منابع معدنی: فلزات، سنگ‌های قیمتی و سایر مواد معدنی

بررسی منابع زیرسطحی: غارها، تونل‌ها و سایر ساختارهای زیرزمینی

وی افزود: علاوه بر تنوع کاربردی، دستگاه MT از نظر قابلیت حمل نیز بسیار انعطاف‌پذیر است. این دستگاه به سه صورت هوایی، زمینی و دریایی قابل استفاده بوده و حتی برای بررسی اعماق آب و زیر بستر دریا نیز کاربرد دارد.

کاربرد اصلی دستگاه MT، اکتشاف و بررسی دقیق منابع زیر سطح زمین است. با استفاده از این دستگاه می‌توان به طور موثری وجود منابع مختلف را در اعماق زمین شناسایی و ارزیابی کرد.

کریم قنبری در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: اگر کشورمان را به جسم انسان تشبیه کنیم، سر به منزله‌ی تغذیه‌کننده و بدن عرق‌کننده عمل می‌کند؛ به این معنا که مواد از جایی وارد و از جایی خارج می‌شوند. مبحث منابع اقتصادی، به خصوص مسائل ارزی در کشور نیز به همین صورت است. هر چقدر از خروج ارز جلوگیری شود، به همان میزان ارز به کشور وارد خواهد شد.

وی افزود: ما دستگاهی را طراحی کرده‌ایم که می‌تواند به طور مستقیم، چیزی حدود ۳۶ میلیارد دلار در عرض کمتر از ۵ سال از خروج ارز از کشور جلوگیری کند. در صورت عملیاتی شدن و نهایی شدن این دستگاه، این ارز به سفره مردم عزیزمان و چرخه اقتصاد باز خواهد گشت.

وی در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتربرخوردار اظهار داشت: ما پیشنهاد داده‌ایم که با استفاده از مطالعات ژرفاب‌ها و پنل‌های خورشیدی، ۳ میلیون شغل در دشت کویر کشور ایجاد شود. این تعداد شغل رقم قابل توجهی است و می‌تواند تحول بزرگی در این منطقه ایجاد کند.

وی گفت: ما همچنین خواستار ۱۲۷۶ کیلومتر مطالعات از وزارت نیرو هستیم تا از هدر رفتن منابع عظیم آب در غرب کشور و سرازیر شدن آنها به عراق جلوگیری شود. این منابع باید در داخل کشور برای کشاورزی و دامداری مورد استفاده قرار گیرند.

وی تصریح کرد: ما تاکنون ۷ پروژه ژرفاب در استان‌های سیستان و بلوچستان، زاهدان و درگهان و ... انجام داده‌ایم، اما متاسفانه هیچ دستمزدی برای این پروژه‌ها دریافت نکرده‌ایم.

ایشان در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: ما حدود ۴۰,۰۰۰ خدمات مهندسی ارائه دادیم و به صورت مستقیم برای ۱۱۸ نفر ایجاد اشتغال کرده‌ایم ولی اکنون ۱۷ نفر در شرکت مشغول به کار هستند.