خبر

خانه > اخبار > بومی‌سازی دستگاه زباله‌سوز با قابلیت تولید برق
زباله سوز ایرانی
03 بهمن 1402

بومی‌سازی دستگاه زباله‌سوز با قابلیت تولید برق

محققان یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به تولید دستگاهی شدند که علاوه بر زباله سوزی بدون آلایندگی، می‌تواند برق تولید کند.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران و به نقل از برنا مسعود لطفی موسس و رییس هئیت مدیره شرکت دانش بنیان نویان انرژی برد کیان قشم با بیان اینکه از سال ۹۳ شروع به تحقیقات و نمونه سازی کردیم و در بحث نیروگاه‌های زباله سوز وارد شدیم، گفت: این محصول در سال ۹۷ ثبت اختراع شد و در سال گذشته مجوز دانش بنیان را از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و مجوز فناور را از پارک فناوری پردیس که زیر نظر معاونت ریاست جمهوری را اخذ کردیم.

وی با بیان اینکه نمونه خارجی این محصول را کشور‌هایی مانند آلمان، ایتالیا، ژاپن و آمریکا تولید کرده اند، تصریح کرد: اما در ایران ما تنها شرکت فعال در این حوزه می‌باشیم و موفق شدیم این محصول را بومی سازی کنیم تا بتوانیم یکی از مشکلات این حوزه را برطرف کنیم.

لطفی ادامه داد: این سامانه به آب مصرفی نیاز ندارد و در فرآیند آن زباله کامل نمی‌سوزد. زمانی که دما به درجه مورد نظر رسید؛ نمونه همگن‌سازی شده وارد راکتور می‌شود سپس فرایند گازی سازی و تست GC روی آن انجام می‌شود. در این تست ترکیبات گاز و درصد قابل اشتعال آن نشان داده می‌شود. حال ما یک گاز بسیار تمیزی را برای مصرف داریم که میتواند گاز داخل موتور گازسوز برق را تامین کند و موجب تولید برق یا به عنوان سوخت مشعل تولید آب گرم کند.