خبر

خانه > اخبار > بومی‌سازی در صنعت حمل‌ونقل ریلی؛ همکاری 25 شرکت دانش‌بنیان در طراحی و ساخت قطار ملی مترو
قطار ملی مترو
13 اسفند 1402

بومی‌سازی در صنعت حمل‌ونقل ریلی؛ همکاری 25 شرکت دانش‌بنیان در طراحی و ساخت قطار ملی مترو

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران به نقل از ایسنا؛ معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران در مورد آخرین جزئیات ساخت قطار ملی مترو توضیحاتی ارائه کرد و گفت: ورود سه تا پنج رام قطار ملی به متروی تهران در صورت تأمین اعتبارات خواهد بود.

محسن هرمزی اظهار داشت: نیمه دوم امسال، با اخذ مجوز رسمی از مراجع بین‌المللی معتبر، شرایط برای تولید انبوه قطار ملی مترو که عمق داخلی‌سازی آن ۸۵درصد است، فراهم شد که در فرآیند طراحی و ساخت نخستین نمونه قطار ملی مترو، ۲۵ شرکت دانش‌بنیان همکاری داشتند.

هرمزی افزود: در واقع هم‌افزایی توان علمی و اجرائی شرکت‌های دانش‌بنیان و ارگان‌های مرتبط با صنایع داخلی، یک‌بار دیگر این واقعیت را متبلور ساخت که می‌توان با تکیه بر توانمندی نیروهای ایرانی، کارهای بزرگ، سخت و پیچیده را به سرانجام رساند. این پروژه نیز محصول همراهی نهادهای مخالفی از جمله نهاد علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، جهاد دانشگاهی، مپنا لوکوموتیو و شرکت واگن‌سازی تهران بود که خوشبختانه زحمات‌شان با موفقیت به بار نشست.

وی ادامه داد: برای تأمین منابع مالی لازم جهت اجرائی شدن قرارداد تولید ۱۱۳ دستگاه واگن مترو توسط شرکت واگن‌سازی تهران، تخصیص بودجه از محل فروش حواله نفت به میزان ۷۷میلیون یورو مصوب شد که بانک شهر باید آن را کارسازی کند که چنین روندی مستلزم مجوز ترک تشریفات است و باید وزرای کشور، اقتصاد و دارایی و صنایع و معادن آن را امضاء و تأیید کنند، البته  این امر در حال انجام است و بعد از آن و با محقق شدن و قطعیت تأمین منابع مالی، خط تولید قطار ملی مترو متناظر با قرارداد ۱۱۳ دستگاه واگن راه می‌افتد.

مدیرعامل شرکت متروی تهران با اشاره به فعالیت‌های جاری شرکت واگن‌سازی تهران در زمینه تولید قطار ملی مترو و به موازات آن طی مراحل اداری برای اجرائی شدن قرارداد ۱۱۳ دستگاه واگن مترو بیان داشت: در حال حاضر یک نمونه از قطار ملی به صورت کامل ساخته شده و برای سیر آزمایشی در یکی از خطوط شبکه متروی تهران تا مسافت ۵۰هزار کیلومتر آماده است. همچنین دو قطار دیگر از این نمونه هم در حال ساخت است که بدنه یکی از قطارها کامل و از اتاق رنگ نیز خارج شده است و مراحل ساخت بدنه قطارهای دوم و سوم نیز در حال انجام است. هرمزی با بیان اینکه در صورت تأمین بموقع منابع مالی لازم، سال آینده می‌توان بین سه تا پنج رام قطار از روی نمونه نخست قطار ملی ساخته شده را تولید و به ناوگان حمل‌ونقل ریلی پایتخت افزود، گفت: در حقیقت به موازات قرارداد تولید واگن مترو از محل فاینانس خارجی با چینی‌ها، تولید داخلی نیز با قوت دنبال می‌شود تا جبران عقب‌ماندگی شبکه متروی پایتخت در زمینه تأمین ناوگان حمل‌ونقلی و پاسخگویی به نیاز انباشته این شبکه، هرچه سریع‌تر برطرف و جبران شود. البته در همان قرارداد خرید واگن از چینی‌ها نیز، قرار بر این شده که فناوری ساخت قطعات و تجهیزات قطار مترو به شرکت‌های ایرانی منتقل شده و حتی بخش قابل‌توجهی از واگن‌ها در داخل کشور تولید شود.