خبر

خانه > اخبار > بومی‌سازی دانش تولید ماشین‌آلات کاشی و سرامیک به صورت تمام خودکار
کاشی و سرامیک
30 دی 1402

بومی‌سازی دانش تولید ماشین‌آلات کاشی و سرامیک به صورت تمام خودکار

فرایند تولید قدیمی کاشی و سرامیک علاوه‌بر مصرف زیاد آب، منجربه آلودگی هوا نیز می‌شد، اما یک شرکت دانش‌بنیان روشی جدید و تمام خودکار به کار گرفته که فاقد آلودگی هوا و مصرف آب بوده و متناسب با شرایط زیست‌بومی منطقه عمل می‌کند. علاوه‌بر آن با استفاده از نیروهای بومی منطقه، آموزش و افزایش راندمان آنان، سهم بزرگی را در آبادانی ایفا کرده است.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، حسین کیانی از مجموعه ماشین‌سازی ابتکار صنعت تابان در مورد محصولات تولیدی این شرکت و کاربرد آنها گفت: «شرکت ما در زمینه ساخت ماشین‌آلات تمام اتوماتیک کاشی و سرامیک فعالیت دارد و در همین زمینه دانش‌بنیان شده‌ایم. دستگاه تولیدی ما به صورت تمام خودکار کاشی و سرامیک‌ها را بر حسب درجه بسته‌بندی می‌کند و این فرایند تا لحظه آخر به صورت تمام اتوماتیک انجام می‌شود. سابق‌بر این کلیه این ماشین‌آلات از خارج از کشور وارد و باعث خروج ارز زیادی از کشور می‌شد، اما ما این تکنولوژی را بومی‌سازی کرده و موفق شدیم که در داخل کشور تولید انجام دهیم.»

وی بومی‌سازی و تولید این ماشین‌آلات را بزرگترین و مهمترین دستاورد مجموعه برشمرد و تصریح کرد: «با این مهم، از خروج ارز جلوگیری و محصولاتی را با ارزش افزوده بالا در داخل تولید کردیم. از طرفی توانستیم در زمینه‌ صنایع پاک فعالیت کنیم که آلودگی هوا نداشته باشند.»

کیانی ضمن یادآوری انجام فعالیت‌های مشابه در گذشته توسط کارخانه‌های کاشی و سرامیک شهر میبد، خاطرنشان کرد: «فرایند تولید قدیمی، علاوه‌بر مصرف زیاد آب منجربه آلودگی هوا نیز می‌شد اما روش ما فاقد آلودگی هوا و مصرف آب بوده و متناسب با شرایط زیست‌بومی منطقه است. علی‌الخصوص که در حال حاضر درگیر کمبود آب هستیم و این یک مسئله خیلی مهم است. ما سعی کردیم تا آنجا که می‌توانیم آلودگی محیط زیست و مصرف آب را در فعالیت‌های خود کاهش دهیم.»

وی درخصوص حجم اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط شرکت اظهار کرد: «در حال حاضر بیش از ۴۵ نفر به طور مستقیم و ۹۰ نفر به شکل غیرمستقیم در مجموعه ما مشغول به کار هستند.»

کیانی با تاکیدبر اینکه سعی کردیم با استفاده از نیروهای بومی منطقه، آموزش و افزایش راندمان آنان آبادانی کرده و دانش‌ها را بومی‌سازی کنیم، اضافه کرد: «در زمینه کاری خود یک طرح توسعه داریم که نیاز به فضای زیاد و تجهیزاتی دارد که بتوان به طور انبوه آن را تولید کنیم و علاوه‌بر تامین نیاز کشور، صادرات نیز انجام دهیم. به همین واسطه یک زمین آماده کردیم که برای ساخت و تجهیز آن نیازمند بودجه هستیم و اگر این بودجه با کمک معاونت با روش بازپرداخت مناسب تامین شود، بسیار عالی است.»