خبر

خانه > اخبار > بومی‌سازی تولید فیلترهای دیالیز در ایران با تکیه بر دانش و فناوری ایرانی
تصفیه آب آشامیدنی
16 تیر 1403

بومی‌سازی تولید فیلترهای دیالیز در ایران با تکیه بر دانش و فناوری ایرانی

شرکت بهین افراز سازان توس با تولید نی فیلتر، مشکل کمبود آب آشامیدنی سالم در مناطق محروم را حل کرد. این محصول دانش‌بنیان با استفاده از غشاهای پلیمری ایرانی، آب را تصفیه می‌کند و به راحتی قابل حمل و استفاده است.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، مدیر عامل شرکت بهین افراز سازان توس ابتدا در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها بیان کرد: فعالیت مجموعه ما در زمینه تولید غشاهای پلیمری از سال ۱۳۹۹ آغاز شد. اولین محصول دانش‌بنیان ما، دستگاه تولید غشاهای الیاف توخالی یا همان «هالو فایبر ممبرین» بود. در سال جاری نیز موفق به دریافت تاییدیه دانش‌بنیان برای محصول «ماژول غشاهای پلیمری از نوع الیاف توخالی» از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده‌ایم.

مجموعه ما دو محصول را تولید و عرضه می‌کند: غشاهای الیاف توخالی و خط تولید آنها.

غشاهای الیاف توخالی کاربردهای متنوعی دارند. در حوزه پزشکی، از این غشاها به عنوان فیلترهای دیالیز استفاده می‌شود که تا پیش از این وارداتی بودند. در داخل بدنه فیلترهای دیالیز، تعدادی از این غشاها قرار می‌گیرند که به آنها "ماژول" می‌گویند. ماژول غشاهای الیاف توخالی در عمل قلب باز و تصفیه آب و پساب نیز کاربرد دارد و در زمره محصولات سطح یک دانش‌بنیان قرار می‌گیرد.

ایشان تصریح کردند: محصول اولویت‌دار ما، غشایی برای تصفیه آب است. این غشاها با قابلیت حذف باکتری و ویروس‌ها، در ابعاد کوچک و قابل حمل تولید می‌شوند. نام این محصول "نی فیلتر" و نام تجاری آن "BestStraw" است. نی فیلتر در زمان سیل و بحران، برای تصفیه آب گل‌آلود و حذف عوامل کدری و بیماری‌زا کاربرد دارد.

مخاطبان این محصول دانش‌بنیان عبارتند از: مرزبانان در مناطق صعب‌العبور با دسترسی محدود به آب سالم، محیط‌بانان در مناطق کویری، جنگلی و دشتی، و طبیعت‌گردان. این افراد می‌توانند با یک مکش ساده دهانی، آب آشامیدنی خود را به راحتی تصفیه کنند.

دکتر حامد کارخانه‌چی در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: مجموعه ما از پلیمرهای داخلی برای تولید غشاهای پلیمری استفاده کرد. فرآیند تولید را به طور کامل و از صفر تا صد خودمان توسعه دادیم و در ابتدا، تاییدیه دانش‌بنیانی را برای خط تولید این محصول دریافت کردیم. پس از آن، خود محصول را نیز تولید نمودیم. نهادینه شدن این تکنولوژی و محصول در کشور، امکان تولید محصولات استراتژیک دیگری را در آینده فراهم خواهد کرد.

به عنوان مثال، در زمینه فیلترهای دیالیز، الیاف مورد استفاده در داخل ماژول‌ها هم‌اکنون وارداتی هستند و در ایران فقط مونتاژ می‌شوند. در آینده می‌توان این محصول استراتژیک که نقشی حیاتی در سلامت انسان دارد را به طور کامل در داخل کشور تولید کرد.

در طول فرآیند توسعه محصولات شرکت، از ظرفیت دانشجویان نخبه استفاده کردیم و این فناوری را نهادینه نمودیم. با توجه به مشکل کمبود آب در کشور، امیدواریم بتوانیم این محصول را توسعه دهیم تا در دسترس تمامی هموطنان قرار گیرد.

وی در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتر برخوردار اظهار داشت: محصول ما به ویژه برای مناطق کمتر برخوردار که به آب سالم دسترسی ندارند، بسیار کاربردی است. در این مناطق، بهداشت و سلامت از اهمیت بالایی برخوردار است و دسترسی به آب سالم برای حفظ آن ضروری است. محصول ما، «نی فیلتر»، آب را به طور موثر تصفیه می‌کند و می‌تواند در این راستا به مردم این مناطق کمک کند.

در مناطقی مانند سیستان و بلوچستان، آب در مکان‌هایی به نام «هوتگ» جمع‌آوری می‌شود. مردم این منطقه از آب گل‌آلود هوتک‌ها استفاده می‌کنند و منتظر می‌مانند تا ذرات معلق در آن ته نشین شوند. سپس از این آب که هنوز هم آلودگی‌های زیادی دارد، استفاده می‌کنند.

با استفاده از نی فیلترهای ما، هر خانواده می‌تواند این مشکل را به راحتی حل کند. نی فیلتر را می‌توان بر روی بدنه مخزن‌های پلاستیکی مانند کلمن نصب کرد و بدون نیاز به برق یا پمپ، آب تصفیه شده را به دست آورد.

علاوه بر نی فیلترهای کوچک، شرکت ما محصولات بزرگ‌تر مشابهی نیز ارائه می‌دهد که استفاده از آنها نیز بسیار آسان است. پمپ متصل به فیلتر را می‌توان در هوتک غوطه‌ور کرد و به این ترتیب، حجم زیادی از آب کاملا سالم و بهداشتی را برداشت کرد.

محصولات دانش‌بنیان و ارزان‌قیمت ما برای هر جایی که آب آشامیدنی سالم و بهداشتی در دسترس نباشد، مناسب هستند.