خبر

خانه > اخبار > به کشاورزان مناطق کمتر برخوردار به شکل رایگان هنر کسب درآمد آموزش می‌دهیم
آموزش به کشاورزان
15 آبان 1402

به کشاورزان مناطق کمتر برخوردار به شکل رایگان هنر کسب درآمد آموزش می‌دهیم

رئیس هیئت مدیره شرکت زیبا دوزان نگار فروتن شیروان در گفت و گو با دبیرخانه برنامه ملی آبادیران ضمن اظهار خرسندی از حضور در نمایشگاه برنامه ملی آبادیران گفت: «شرکت‌های مشابه ما که در حوزه آبادانی و پیشرفت کار می‌کنند، به طور مشخص در دسته‌بندی دانش‌بنیان یا شرکت‌های تولیدی قرار نمی‌گیرند که امیدواریم با برگزاری نمایشگاه‌هایی مثل برنامه ملی آبادیران، توجه بیشتری به مجموعه‌های مانند ما که در محروم‌ترین نقاط کشور کار می‌کنند، جلب شود. این توجه و حمایت می‌تواند به شکل بازاریابی و تسهیلات یا فروش محصولات در کلان شهرها باشد. اگرچه این دست حمایت‌ها در هر شرکتی متفاوت خواهد بود، اما برنامه ملی آبادیران شروع بسیار خوبی است. به یاری خدا در سال آینده نیز در این نمایشگاه با قدرت بیشتری حاضر می‌شویم و امیدواریم که اتفاقات بهتری در این حوزه بیفتد.»

فاطمه عبدی قوشابلاغ ضمن اشاره به تاثیر فعالیت‌های مجموعه بر روی بحث آبادانی و پیشرفت، گفت: «آنچه در راستای آبادانی و پیشرفت انجام دادیم، این بود که در استان خراسان شمالی که یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور به شمار می‌رود و با شرایط دشوار در روستاهای ضعیف، هنرهای مختلف را به افرادی که باید با توجه به شرایط سخت در زمین‌های کشاورزی کار می‌کردند، به صورت رایگان آموزش دادیم تا بتوانند بعد از یک هفته آموزش این هنر در منزل، درآمد کسب و همزمان به امور منزل و خانواده رسیدگی کنند. مورد قابل توجه دیگر عدم نیاز به پرداخت هزینه است، کما اینکه در حوزه‌هایی مانند گلیم و قالی‌بافی، معمولا هزینه‌های زیادی لازم است اما با سازوکار ما فقط کافی است که آموزش ببینند و شروع به فعالیت کنند.»

این فعال حوزه صنایع در توضیح فعالیت خود در این شرکت گفت: «رشته تحصیلی بنده مهندسی صنایع است اما در این مجموعه در حوزه سوزن‌دوزی فعالیت می‌کنم که از گذشته به آن علاقه‌مند بوده و از سال‌ها قبل با این هنر آشنا بوده‌ام و حالا مهارت بیشتری هم به دست آورده‌ام. همچنین در حوزه آموزش نیروها و مدیریت داخلی شرکت هم فعال هستم.»

 

سوزن‌دوزی تخصص ما و کسب و کاری در راستای مردمی­سازی اقتصاد

وی در رابطه با محصولات مجموعه تحت مدیریت خود، توضیح داد: «تخصص ما سوزن‌دوزی سنتی استان خراسان است، کمااینکه سوزن‌دوزی در استان‌های مختلف ایران مانند بلوچستان، هرمزگان، آذربایجان و همچنین استان خراسان وجود داشته و ما این هنر را که از 50 سال قبل فراموش شده بود، در استان احیا و سعی کردیم که در مباحث طرح و رنگ‌بندی و زیبایی‌شناسی، نوعی بازآفرینی انجام دهیم. در این مسیر از گرافیست‌ها و افرادی که با حوزه‌های طراحی آشنایی دارند نیز کمک گرفتیم و در کنار همه اینها شروع به تولید محصولاتی کردیم که بتوان در آنها از این هنر استفاده کرد. در واقع بیشتر محصولاتی که ما داریم در حوزه منسوجات منزل است و بنابراین محصولات پرفروشی مانند پرده، رومیزی، کوسن و رو تختی را تولید می کنیم. همچنین تولید دیگری را که به تازگی  شروع کرده ایم، حوزه لباس است و در بخش لباس بانوان، مانتو و سایر موارد هم فعالیت می کنیم .»

 

۱۰۰ نفر از افراد آموزش‌دیده با ما کار می‌کنند

عبدی در مورد حجم اشتغالزایی مجموعه با یادآوری اینکه اشتغال ایجاد شده از سوی موسسه به صورت اشتغال خانگی است، تصریح کرد: «به این معنا که افراد علاقه‌مند در مجموعه ما آموزش می‌بینند و پس از آن می‌توانند کار را در منزل انجام و به ما تحویل دهند. در حال حاضر حدود 100 نفر از افرادی که آموزش دیده‌اند، به همین صورت با ما کار می‌کنند. این افراد در آزمونی که در مجموعه برگزار می‌شود، پذیرفته شده و جزو کسانی بوده‌اند که کارشان خوب بوده است. پنج نفر هم به طور مستقیم در کارگاه مشغول به کار هستند.»

وی در پاسخ به این سوال که نقطه تمایز مجموعه تحت فعالیت با سایر مجموعه های مشابه چیست؟ خاطرنشان کرد: «واقعیت این است که زمان شروع این کسب و کار، فعالیت مشابه آن در استان سیستان خیلی کم یا حداقل به این شکلِ متمرکز و با این حجم کار نبود، زیرا بافت استان سیستان به گونه‌ای است که تقریبا همه افراد در این هنر ماهر هستند و خودشان کار و محصولات خوبی هم تولید می‌کنند که اصلا حرفی در آن نیست. اما در واقع مجموعه‌ای که تحت هدایت یک مدیر، بتواند تعداد افرادی را جمع کرده و به آنها آموزش دهد و فروش محصولاتشان را تقبل کند، وجود نداشت. در حال حاضر افرادی که در مجموعه ما کار می‌کنند، به جز چند روزی که آموزش می‌بینند، لازم نیست که کار دیگری انجام دهند. یعنی هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند، مواد اولیه و فروش با ماست و شخص از فردای روزی که آموزش می‌بیند، می‌تواند بدون هیچ دغدغه‌ای فعالیت و درآمد کسب کند. این در حالی است که در بسیاری از مجموعه‌ها، افراد آموزش می‌بینند ولی بحث فروش و مواد اولیه با خودشان است.»

رئیس هیئت مدیره شرکت زیبا دوزان نگار فروتن شیروان ادامه داد: «بحث دیگر این بود که برای اولین‌بار در کشور حجم زیادی از منسوجات خانگی مانند روتختی، رومیزی و ... را تولید کردیم. هر چند پس از آن برخی افراد از مجموعه ما الهام گرفته و در شبکه‌های اجتماعی نیز کارهای خوبی ارائه دادند و این باعث شد این حوزه مورد توجه قرار بگیرد. ناگفته نماند زمانی که ما این فعالیت را شروع کردیم، بسیاری از مسئولین ما را تأیید نمی‌کردند، اما زمانی که فروش محصولات را دیدند، مورد توجه قرار گرفتیم.»

وی با تاکیدبر اینکه آموزش برای بسیاری از افرادی که با مجموعه کار می‌کنند رایگان است، تصریح کرد: «ما به بیش از هزار نفر در مناطق کمتر برخوردار آموزش رایگان داده‌ایم. به این صورت که با دهیار یا شورای روستا هماهنگ کرده و آنها اطلاعیه می‌دهند یا در مساجد اعلام می‌کنند و طی یک روز و در زمان دو ساعت به چند گروه آموزش می‌دهیم. برخی از افراد آموزش دیده به ما می‌پیوندند و به هر حال هنری را فرا می‌گیرند که ممکن است استفاده شخصی از آن داشته یا نداشته باشند. درواقع خیلی از افرادی که آموزش دیده‌اند، به صورت مستقل کسب درآمد می‌کنند.»