خبر

خانه > اخبار > به همت یک شرکت دانش‌بنیان، هنر سوزن‌دوزی، به کمک زنان بدسرپرست مناطق کمتر برخوردار آمد
سوزن دوزی آبادیران
04 آذر 1402

به همت یک شرکت دانش‌بنیان، هنر سوزن‌دوزی، به کمک زنان بدسرپرست مناطق کمتر برخوردار آمد

اگرچه هنر سوزن‌دوزی به صورت سنتی در مناطق کمتر برخوردار استان خراسان شمالی وجود داشت و به طور محدود درقالب لباس استفاده می‌شد، اما یک شرکت دانش‌بنیان شرایطی را فراهم کرده که بانوان این مناطق بتوانند در این حرفه  با کمترین مهارت و بدون صرف هزینه، برای خود درآمد پایدار داشته باشند و بدون اذیت و آزار به امور منزل نیز رسیدگی کنند.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، مدیرعامل مجموعه زیبا دوزان نگار فروتن شیروان با بیان اینکه نمایشگاه برنامه ملی آبادیران اتفاق خوبی بود که شروع مناسبی هم داشت، گفت: «شرکت ما خلاق است و هنری را که به دست فراموشی سپرده شده، معرفی می‌کند و بسیار پسندیده است که توجه بیشتری به این نوع مجموعه‌ها شود.»

وحید صابری در مورد محصولات تولیدی این شرکت و کاربرد آنها گفت: «ما در حوزه سوزن‌دوزی و صنایع دستی در استان خراسان شمالی فعالیت داریم. محوریت شرکت استفاده از پتانسیل زنان روستایی برای تولید پارچه‌های سوزن‌دوزی شده است که البته با معیارها، ملاک‌ها و طرح‌هایی که در این برند است، انجام می‌شود.»

وی با یادآوری اینکه شرکت از سال ۱۳۹۵ شروع به فعالیت و در روستاهای استان خراسان شمالی اقدام به آموزش گلدوزی کرد، تصریح کرد: «البته این هنر به صورت سنتی در این استان وجود داشت و به طور محدود درقالب لباس استفاده می‌شد، بعدها با به وجود آمدن پارچه‌ها، صنعت نساجی به نوعی فراموش و تبدیل به تجارت نشد، اما ما این هنر را احیا کردیم. درواقع سعی کردیم که در روش‌های دوخت، طرح‌ها و رنگ بندی‌ها اصلاحاتی را انجام دهیم. در کنار این موضوع بحث بازاریابی و تولید محتوا باعث شد محصولاتی را که توسط این بانوان و با نظارت مجموعه ما تولید می‌شود، به فروش رود و استقبال خوبی از آنها شود. عمده محصولات ما منسوجاتی مانند پرده و رومیزی است و به تازگی نیز بحث لباس را شروع کرده‌ایم که شامل مانتو و لباس‌های زنانه است.»

صابری یکی از بزرگترین دستاوردهای مجموعه را ایجاد فضایی برای فعالیت بانوان با کمترین مهارت مورد نیاز و بدون هیچ هزینه‌ای عنوان و خاطرنشان کرد: «اگرچه در سایر مشاغل مهارت، هزینه زیاد و فضای بزرگ لازم است اما بانوان در این حرفه می‌توانند با کمترین مهارت و بدون هزینه برای خود درآمد پایدار داشته باشند، در حالی که بدون اذیت و آزار به امور منزل نیز رسیدگی می‌کنند. اکثر شاغلین ما بانوان روستایی هستند که درگیر کشاورزی و دامداری هستند اما مزیت کار ما این است که می‌توانند آن را در تایم آزاد انجام دهند. این نقطه قوت ماست و خود ما نیز قلبا خوشحال هستیم که این فرصت ایجاد شده است.»

وی درخصوص حجم اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم این مجموعه، اظهار کرد: «به طور مستقیم پنج نفر در کارگاه محل طراحی پارچه‌ها شاغل هستند و بالغ بر ۷۰ تا ۱۰۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم فعالیت می‌کنند که در صورت حمایت، این تعداد می‌تواند افزایش پیدا کند. همچنین در بحث خرید مواد اولیه و ... نیز حدود ۲۰ نفر مشغول به کار داریم.»

این فعال حوزه فناوری در مورد ارتباط محصولات خود با حوزه آبادانی و پیشرفت گفت: «ما با ایجاد شرایط کسب درآمد برای بانوانی که ممکن است بی سرپرست یا بدسرپرست باشند یا با وجود اینکه متاهل هستند، نتوانند هزینه زندگی را پوشش دهند، در حوزه توسعه آبادانی فعالیت کردیم. ما در یک استان کمتر برخوردار در شاخص‌های مختلف فعالیت می‌کنیم و تلاش کردیم افرادی که بنا به شرایطی نمی‌توانند شغلی را به دست بیاورند، به صورت آبرومندانه در منزل و با کمترین سختی هزینه‌های زندگی را پوشش دهند.»