خبر

خانه > اخبار > بهینه‌سازی عملیات حفاری با هوش مصنوعی؛ صرفه‌جویی ارزی و رونق تولید در مناطق کمتر برخوردار
حفاری با هوش مصنوعی
27 فروردین 1403

بهینه‌سازی عملیات حفاری با هوش مصنوعی؛ صرفه‌جویی ارزی و رونق تولید در مناطق کمتر برخوردار

شرکت رایکا انرژی نوید پارس با هدف توانمندسازی مناطق کمتربرخوردار، از نیروی دورکار در این مناطق استفاده می‌کند. همچنین، صرفه‌جویی ارزی حاصل از فعالیت‌های این شرکت در آبادانی این مناطق به کار گرفته خواهد شد.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران مدیر عامل شرکت رایکا انرژی نوید پارس ابتدا در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها بیان کرد: محصول ما یک راهکار جامع در حوزه بهینه‌سازی عملیات حفاری است. این محصول با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و جدیدترین روش‌های موجود، اقدام به برنامه‌ریزی و کنترل پروژه و بهینه‌سازی عملیات حفاری قبل و حین عملیات می‌کند.

وی افزود: مهم‌ترین تمایز محصول ما، جامعیت آن است. این محصول علاوه بر برنامه‌ریزی، به صورت آنلاین و برخط حین عملیات نیز بهینه‌سازی را انجام می‌دهد. بزرگ‌ترین حسن محصول ما در مقایسه با نمونه‌های خارجی موجود در بازار، به‌روز بودن آن است. این محصول بر روی ویندوزهای جدید اجرا می‌شود و از تمام روش‌های جدید و نوین در این حوزه استفاده می‌کند.

سعید هاشم‌زاده کلواری در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: بزرگ‌ترین ارزشی که مجموعه ما خلق کرده است، کمک به آبادانی کشور از طریق کاهش قابل توجه هزینه‌های عملیات حفاری است. این صرفه‌جویی ارزی می‌تواند در بخش‌های زیرساختی کشور، آبادانی مناطق کمتربرخوردار و تولید اشتغال به کار گرفته شود.

وی تاکید کرد: نرم‌افزار بهینه‌سازی عملیات حفاری YDOS یک ابزار بسیار مهم و کارآمد در صنعت حفاری است که با ارتقاء بهره‌وری و کارایی در عملیات حفاری نفت و گاز، به عنوان یکی از عناصر حیاتی شناخته می‌شود. این نرم‌افزار دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های متعددی است که به شرکت‌ها و تیم‌های حفاری در دستیابی به اهداف خود کمک می‌کند.

وی در اشاره به ویژگی‌های YDOS به موارد زیر اشاره کرد:

امعیت و پوشش کامل موارد مورد نیاز: YDOS توانایی تحلیل و بهینه‌سازی تمامی جنبه‌ها و عوامل مهم در عملیات حفاری را داراست. این شامل هیدرولیک حفاری، طراحی لوله جداری، طراحی مسیر چاه، انتخاب بهینه مته و طراحی BHA و رشته حفاری، ژئومکانیک و تخمین هزینه‌های حفاری می‌شود.

رصد برخط عملیات حفاری: این ویژگی به شرکت‌ها امکان مانیتورینگ و رصد برخط عملیات را می‌دهد. این مهم به مهندسان و تیم‌های حفاری اجازه می‌دهد تا به سرعت به تغییرات و مشکلات در عملیات حفاری پاسخ داده و تصمیم‌های به موقع اتخاذ کنند.

بهینه‌سازی لحظه‌ای: یکی از اهمیت‌های بزرگ این نرم‌افزار، توانایی بهینه‌سازی لحظه‌ای عملیات حفاری است. با تجزیه و تحلیل داده‌های برخط و استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته، YDOS می‌تواند به طور پویا تغییرات در میانه عملیات حفاری را مدیریت کرده و بهینه‌سازی‌های لحظه‌ای اعمال کند.

ایشان در توضیح مزایای این دستگاه گفت: با بهره‌گیری از بهینه‌سازی عملیات حفاری توسط YDOS، شرکت‌ها می‌توانند هزینه‌ها را کاهش داده و زمان انجام عملیات حفاری را به حداقل برسانند.

همچنین YDOS به عنوان یک نرم‌افزار پیشرفته و کارآمد در صنعت حفاری، عملیات را بهبود می‌بخشد و به شرکت‌ها امکان مدیریت بهتر و بهره‌گیری از منابع خود را می‌دهد.

وی در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتربرخوردار اظهار داشت: با توجه به پلتفرم نرم‌افزاری که داریم، می‌توانیم برای بیشتر کارهای خود از نیروی دورکار استفاده کنیم. هدف ما تربیت کارآموز و نیروی کار از مناطق کمتربرخوردار است. همچنین، صرفه‌جویی ارزی حاصل از فعالیت‌هایمان را در آبادانی این مناطق به کار خواهیم گرفت.