خبر

خانه > اخبار > برنامه ملی آباد ایران یک نمایشگاه موضوعی با کاربرد و اهداف مشخص بود
برنامه ملی آباد ایران یک نمایشگاه موضوعی با کاربرد و اهداف مشخص بود
26 مهر 1402

برنامه ملی آباد ایران یک نمایشگاه موضوعی با کاربرد و اهداف مشخص بود

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آباد ایران، محمد حسن سمتی طی توضیحاتی در مورد محصولات تولید شده در این مجموعه گفت: «شرکت مهر پارس محصولات مختلف دانش‌بنیان در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات تولید کرده است که در حوزه‌های مختلف کسب و کار، آموزش و هوش مصنوعی و سامانه‌های دولت الکترونیک فعال است. همچنین سامانه‌های مختلف دانش‌بنیان نیز در این زمینه تولید کرده و به بازار ارائه داده است .»

این فعال حوزه علم و فناوری در مورد بزرگترین دستاورد مجموعه خود در زمینه محرومیت‌زدایی توضیح داد: «ما در این زمینه دو محصول استراتژیک داریم؛ یکی از آنها محصولی به نام «درس‌آپ» است که در حوزه زیرساخت‌های آموزشی فعالیت می‌کند و محصول دیگر ما سامانه‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی ویژه کسب و کارهای کوچک و متوسط به نام «رایینش» است. درس‌آپ درواقع یک بازارگاه کسب و کار یاددهی و یادگیری است که زیست‌بوم این نوع از کسب و کار را هدف قرار داده است. در این سیستم به صورت مشارکتی مجموعه‌های مختلفی که می‌توانند ارائه آموزش داشته باشند، اعم از مجموعه‌هایی مانند مدرسه، دانشگاه، آموزشگاه و امثالهم که به طور کلی ساختار و وظیفه آنها آموزش است یا سازمان‌ها و مجموعه‌ها و حتی اشخاص حقیقی که می‌توانند آموزش‌های دانشی و به ویژه مهارتی را در این سیستم به صورت یک پنل داشته باشند و مناسب با ساختار به بازارگاه ارائه دهند و حتی فعالیت‌های اقتصادی و بین بیزنسی انجام دهند، یعنی با هم تعامل کنند و فرآیندهای آموزشی را تکمیل کنند و به مخاطب ارائه دهند. به بیان دیگر درس‌آپ یک پاساژ آموزشی است که هر مجموعه حقیقی یا حقوقی می‌تواند مغازه آموزشی خود را افتتاح ‌کند و به ارائه آموزش بپردازد. هدف آن نیز کاهش هزینه‌های تولید محتوای آموزشی و افزایش کیفیت این محتواها و رقابت بیشتر است، خصوصا برای آموزش‌های مهارتی که بر اساس روش‌های نوین انجام می‌گیرد.»

وی با بیان اینکه این محصول از یک محصول دانش‌بنیان دیگر از دانشگاه MIT و هاروارد، مهندسی معکوس، بومی‌سازی و توسعه جدید شده است، تصریح کرد: «همچنین می‌توان گفت یکی از محصولات دانش‌بنیان است که انواع روش‌های نوین یاددهی و یادگیری را از روش‌های مرسوم تا جدید که شامل واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و انواع اپلیکیشن‌هاست، در بر می‌گیرد و در بخشی از فرایند یادگیری و یاددهی قرار می‌دهد. درواقع تنوع روش‌های آموزشی در این ابزار خیلی بالاست.»

سمتی با اشاره به اینکه محصولات ما برای رفع محرومیت، دو رویکرد دارد، ادامه داد: «یکی از رویکردها تسهیل‌گری و کمک به کسانی است که قرار است خدمات دهند و به رفع محرومیت کمک کنند. دیگری هم کمک به همان افراد ساکن در مناطق محروم است که در واقع به رفع محرومیت آنها کمک می‌کند. عمده ابزارهای ما به منظور توانمند‌سازی آنها به کار می‌روند، یعنی خود این افراد به شکلی توانمند شوند که بتوانند خودشان چهره محرومیت را از مناطقشان پاک کنند. نکته دیگر آنکه این محصول آموزشی به مجموعه‌هایی که به دلیل هزینه‌های بالای آموزش نیروی انسانی و استمرار مشکلات آنها برای فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی جهادی در مناطق محروم، ناتوان هستند، کمک می‌کند. بنابراین وقتی مجموعه‌ها بخواهند به صورت مستقل در مناطق محروم آموزش‌هایی بدهند و رشد و ارتقایی را برای آنها ایجاد کنند، چه به لحاظ فرهنگی و اقتصادی و چه به لحاظ توانمندی‌های مختلف دیگر، از این ابزار استفاده می‌کنند.»

وی خاطرنشان کرد: «از طرفی خود این مناطق محروم هم افراد مستعدی دارند که می‌توانند به صورت مکمل از توانمندی‌های یکدیگر استفاده کنند و این باعث می‌شود که بتوانند بازار را توسعه دهند. برای مثال کسی که یک مهارت را می‌داند ولی در منطقه‌ای که تعداد ساکنین آن زیاد نیستند و خریدار زیادی وجود ندارد، زندگی می‌کند، می‌تواند هنر خود را در مناطق مختلف کشور از راه دور ارائه دهد و در واقع کسب درآمد نیز انجام دهد. این فرد هم به توانمندسازی دیگران کمک کرده و هم در درآمد خودش را بهبود بخشیده است. این را نیز باید گفت که این محصول در سال ۱۳۹۷ و در سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی یاددهی و یادگیری، جایزه ملی برخط نصیر را کسب کرده است و همانطور که گفته شد از محصولات دانش‌بنیان شرکت مهر پارس است.»

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مهر پارس در توضیح عملکرد سامانه برنامه‌ریزی منابع سازمانی یا همان «رایینش» گفت: «این محصول نیز یک آی‌آرپی است که برای کسب و کارهای کوچک و متوسط استفاده می‌شود و در واقع آن را به صورت سرویس در اختیار دیگران قرار می‌دهیم. ویژگی تمام محصولات ما هم همین است که به صورت مشارکتی و بازرگاهی هستند، این مسئله مهمی است زیرا در کشور‌های مهم و حتی پیشرفته درصد مهمی از اقتصاد و گردش مالی و توانمندسازی را کسب و کارهای کوچک و متوسط یا SME ها بر عهده دارند .از طرفی مناطق محروم بهترین مکان برای شکل دادن این کسب و کارهای کوچک و متوسط اقتصادی است که مبتنی‌بر توانمندسازی افراد همان مناطق و رشد آنهاست و باعث می‌شود که استعدادهای مختلفی در بخش‌های اقتصادی متفاوت داشته باشند. معمولا شرکت‌های بسیار بزرگ می‌توانند از ای‌آرپی‌ها استفاده کنند؛ زیرا علاوه‌بر قیمت‌های بسیار بالا، اجزای خیلی متنوعی دارند و کل سازمان با اجرای آن به شرکت موردنظر می‌آیند. ولی شرکت‌های متوسط و کوچک نه توانمندی مالی دارند و نه به همه اجزا در روز اول به یک اندازه نیاز دارند.»

وی ضمن اشاره به اهمیت مقولات یکپارچگی و کنترل از راه دور در دنیای امروز، تصریح کرد: «به هر حال ممکن است مسائلی مانند کرونا پیش بیاید و در پی آن مساله دورکاری نمایان شود. این محصول همچنین کنترل بهره‌وری، آموزش مستمر، فرایند گزینش، تامین مالی، نظارت بر پیشرفت پروژه و همه مسائل مختلف را به مانند یک شرکت کوچک و متوسط در بر دارد. ما سامانه ای‌آرپی را به صورت سرویس در اختیار مجموعه‌های مختلف قرار می‌دهیم که با یک حق اشتراک جزئی بر اساس ماژولایی که امروز استفاده می‌کنند، می‌توانند از آن بهره بگیرند. هر چقدر که شرکت و مجموعه اقتصادی بزرگتر شود، می‌تواند ماژولای بیشتری را انتخاب کند و قطعا حق اشتراک بیشتری هم باید بپردازند.»

سمتی با تاکیدبر اینکه ماژولای جدید بدون هیچ مشکلی ایجاد می‌شوند، اظهار کرد: «زیرا یکی از مسائل مهم در ای‌آرپی‌ها این است که هر ماژولای، روی سایر  ماژولای‌ها موثر و درهم تنیده است و مثلا یک ماژولای تحت عنوان استخدام دارای فرایند منابع انسانی، عملیات، کنترل پروژه، هزینه‌کرد، مسائل رفاهی، مرخصی و تمام مسائل حول محور منابع انسانی است که هر کدام از این زیست‌بوم‌ها ماژولای متفاوتی هستند و انتظار داریم وقتی که حقوق و دستمزد نصب می‌شود، اطلاعات بخش قرارداد هم در آن باشد. همچنین وقتی می‌خواهیم کنترل پروژه کرده و هزینه آن را در بیاوریم، اطلاعات درآمدی و میزان کارکرد فرد هم در آن باشد، بنابراین ماژولای‌ها در هم تنیده هستند و ایجاد سامانه این چنینی، فعالیت دانشی و در هم تنیده‌ای است.»

وی با اشاره به اینکه ما این دانش را برای کسب و کارهای کوچک و متوسط ایجاد کرده‌ایم که برای اهداف ذکر شده قابل استفاده است، تصریح کرد: «در حال حاضر مجموعه‌های مختلف از گروه‌های جهادی تا سازمان‌های اقتصادی مختلف و کوچک و متوسط و سایر مجموعه‌ها می‌توانند از این خدمت استفاده کنند، اما جامعه هدف ما SME ها هستند، حتی برای خدمت دادن و کار اقتصادی یا غیراقتصادی که هر گونه فعالیت سازمانی یا  تشکیلاتی و تسهیل گری را برای مجموعه‌های مختلف که در مناطق محروم با خود محرومین فعالیت اقتصادی دارند، شامل می‌شود. با توجه به اینکه ما سامانه‌های مختلف دولت الکترونیک را ایجاد کرده‌ایم و تجربه کار بر روی درگاه‌های مختلف این سامانه را داریم، انتظار داریم که بتوانیم از این یکپارچگی، تسهیل‌گری را حتی در ارتباط با تشکیلات مختلف برای مجموعه‌هایی که از این سامانه استفاده می‌کنند، داشته باشیم. به خودی خود زمانی که مجموعه‌های مختلف در کنار هم قرار بگیرند، امکان فعالیت‌های اقتصادی با یکدیگر یا اصطلاحا B2B  را نیز خواهند داشت.»

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مهر پارس ادامه داد: «یکی از مباحثی که ما در هر دو مجموعه دانش‌بنیان خود شامل درس‌آپ و رایینش به آن توجه کرده‌ایم، این است که کارهای بزرگ را می‌توان به صورت جمعی انجام داد، ضمن اینکه هویت فردی و تشکیلاتی مستقل هر مجموعه حفظ می‌شود و امکان هم‌افزایی، هم راستا کردن و همکاری برای کارهای بزرگتر نیز ایجاد می‌شود. این سیاست و تمایز اصلی یا شاخصه مهمی است که جدا از ویژگی‌های فناورانه و ابزاری که کاملا مبتنی‌بر نیاز است، در محصولات یا طراحی، پیگیر آن هستیم. این مورد ضمن ابزارهای خیلی متنوع و پیشرفته‌ای که دارد، اما مهمترین ویژگی آن این است می‌توان رخدادی را که شرح آن رفت، روی آن انجام داد. شاید بسیاری از سامانه‌های دیگر هم وجود داشته باشند، اما امکان استفاده از SME ها یا مشارکت در آنها وجود نداشته باشد و نگهداری و یا هزینه‌های پیشتبانی بالایی داشته باشند که ما سعی کرده‌ایم همه را کاهش دهیم و از طریق یاری به مشارکت بیشتر مجموعه‌ها و همکاری با آنها به بهبود وضعیت اقتصادی کمک کنیم.»

سمتی همچنین در مورد اینکه چند کاربر از این محصول استفاده می‌کنند، گفت: «سامانه درس‌آپ در چند وجه کاربر دارد که یکی از آنها دسته‌ای از سازمان‌ها، مجموعه‌ها و افراد حقیقی هستند. اینها دوره می‌گذارند و قاعدتا به علت اینکه هر کدام جامعه مخاطب خود را دارند، تعدادشان کمتر است. در حال حاضر ۱۰۰ مجموعه مختلف در این قالب هستند که شامل مجموعه‌های حقیقی، حقوقی، سازمانی، فروشگاه و امثالهم هستند که در پنل درس‌آپ به تولید محتوا می‌پردازند. همچنین در حال حاضر نزدیک به ۳۰ هزار یادگیرنده، مخاطب این مجموعه‌ها و در حال یادگیری هستند. با توجه به اینکه سبک‌های یادگیری به شکل آموزش‌های مهارتی است و در دوران کرونا، بیشتر افراد فقط تمایل به استفاده از ویدیوکنفرانس داشتند، فرهنگ‌سازی و جا انداختن یک مقداری زمان‌بر بوده و یک رشد نمایی دارد. ما نیز انتظار داریم که ظرف یکی دو سال آینده رشد چند برابری را داشته باشیم.»

لینک کوتاه: