خبر

خانه > اخبار > بازاریابی و فروش بی‌واسطه محصولات کشاورزی توسط یک شرکت خلاق
فروش محصولات کشاورزی
13 آبان 1403

بازاریابی و فروش بی‌واسطه محصولات کشاورزی توسط یک شرکت خلاق

شرکت خلاق تلاشگران سرو پایدار(سروبان)، توانسته است با تولید دو پلتفرم «دیم‌زار» و «سروبان» که کشاورزان را به بازار متصل می‌کند و به آنان قدرت انتخاب بیشتری می‌دهد تا بدانند باید محصول خود را به چه کسی و با چه قیمتی بفروشند، گامی مهم در افزایش بهره‌وری کشاورزی بردارد.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران مدیر عامل شرکت خلاق تلاشگران سرو پایدار (سروبان) ابتدا در خصوص محصولات و حوزه فعالیت این شرکت بیان کرد: ما در مجموعه تلاشگران سرو پایدار دو محصول تولید کرده‌ایم. یک محصول تحت عنوان «سامانه‌ی دیمزار» که زنجیره تولید محصول را از زمان تولید تا هنگام برداشت کنترل می‌کند، به این صورت که چه محصولی، با چه ویژگی‌هایی و چه عملیاتی تولید می‌شود. در این فرآیندها در خصوص مباحث آموزش، زمانبندی، تولید محصول و کنترل مزرعه به کشاورز کمک می‌کند تا به درستی کارهای خود را انجام دهد. همچنین سبب افزایش بهره‌وری نیز می‌شود. این سامانه بیشتر روی زمین‌های دیم متمرکز می‌باشد.

وی در ادامه افزود: سرویس دوم مجموعه که یک محصول خلاق است، «سامانه سروبان» نام دارد. سروبان به مباحث پس از برداشت، بازاریابی، بازارسازی و بازار‌رسانی محصولات کشاورزی کمک می‌کند. به گونه‌ای که از یک طرف کشاورز می‌گوید چه محصولی را چه مقدار و با چه قیمتی عرضه می‌کند و از طرف دیگر خریدار می‌گوید این محصول را با چه قیمت ویژگی‌هایی خرید می‌کند. این مسئله به کشاورزان کمک می‌کند تا به بازار دسترسی مستقیم پیدا کنند.

وی خاطر نشان کرد: مجموعه ما سبب پایدارسازی اشتغال می‌شود. با توجه به اینکه مبحث کشاورزی بیشتر در روستاها اتفاق می‌افتد و بخش قابل توجهی از روستاهای کشور در مناطق کمتربرخوردار واقع شدند، ما به پایدارسازی اشتغال آن مناطق کمک می‌کنیم، به این صورت که سازمان‌ها، ارگان‌ها و یا هر نهادی که از روستا حمایت می‌کند، همکاری می‌کنیم. یکی از حمایت‌ها در خصوص حمایت از کشاورزی و تولید است. این‌ مسئله نیازمند آن است؛ هنگامی که کشاورز محصول خود را تولید می‌کند بتواند به بازار برساند. ما آن همراهی و کمک را به کشاورز می‌کنیم تا بتواند به بازار دسترسی مستقیم پیدا کند تا علاوه بر رسیدن به درآمد پایدار بتواند بر اساس آن، چه محصولی را بکارد و روی چه محصولی کار کند که درآمد بیشتری داشته باشد و هم بتوانند محصولی که کاشتند را بفروشند و کسب درآمد کنند. فرایند ما در پایدارسازی اینگونه کمک‌ها در جهت  اشتغالزایی است.  در حال حاضر حدود ۱۲۰,۰۰۰ کشاورز در سامانه سروبان و ۵۱۰,۰۰۰ نفر نیز در سامانه دیم‌زار داریم.

سید عرفان میرطالبی در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: کاری که ما در حوزه‌ی بازار انجام می‌دهیم برای اولین بار است که در کشور انجام می‌شود.

 این مهم که توانسته‌ایم زنجیره تأمین حوزه کشاورزی را به صورت یکپارچه و مستقیم تأمین کنیم بزرگ‌ترین دستاورد مجموعه ما است، زیرا؛ یکی از چالش‌های بزرگ کشور در حوزه کشاورزی همین موضوع می‌باشد.

تا به امروز تمامی سرمایه‌گذاری‌ها در بخش تولید بوده است و در حوزه بازار سرمایه‌گذاری، تمرکز استارتاپی یا نوآورانه در خصوص بازار محصولات کشاورزی نداشته‌ایم. ما به عنوان اولین مجموعه و تقریباً تنها مجموعه کشور این خدمات را ارائه می‌دهیم.

قطعاً بازار هم به ایجاد اشتغال و هم به پایدار‌سازی اشتغال کمک می‌کند، زیرا؛ اگر محصولی را تولید کنید ولی نتوانید به بازار عرضه کنید و درآمد لازم را نداشته باشید، هر نوع کمکی برای ایجاد تولید با شکست مواجه خواهد شد.

ایشان در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتربرخوردار اظهار داشتند: تمام فعالیت مجموعه سروبان در سطح روستا اتفاق می‌افتد و بخش قابل توجهی از روستاها در طرح‌های مختلف آبادانی مناطق کمتربرخوردار هستند.

ما در تمام مناطق کمتربرخوردار کشور به ویژه در مناطقی که تحت پوشش سازمان‌ها هستند، کارهای مشترک انجام داده‌ایم. مانند؛ منطقه درمیان محصول زرشک را با بنیاد علوی کار کردیم و محصول پیاز را در منطقه جیرفت با سازمان تعاون روستایی کار کردیم. در خصوص سامانه دیم‌زار نیز با ستاد فرمان امام همکاری خوبی داشته‌ایم.

میرطالبی در خصوص نیازمندی‌های مجموعه افزود:ما  نیاز به تعامل با نهاد‌های حمایت‌کننده روستاها و حمایت معاونت علمی به عنوان تأییدکننده برای یک مجموعه دانش‌بنیان داریم. همچنین تقاضامندیم وام‌های خرد بیشتری به کشاورزان داده شود.