خبر

خانه > اخبار > بازاررسانی یک شرکت دانش‌بنیان به محصولات روستایی
بازاریابی محصولات کشاورزی
28 آبان 1402

بازاررسانی یک شرکت دانش‌بنیان به محصولات روستایی

مدیرعامل شرکت رویش نوین نصیر ایرانیان در مورد حضور در نمایشگاه برنامه ملی آبادیران، با اشاره به اینکه این نمایشگاه در حوزه آبادانی و پیشرفت فعالیت داشت، افزود: «آبادیران در مبحث ارتباطات و اینکه ما بتوانیم یک فضای گفتمانی داشته باشیم، علی الخصوص در لایه‌های عمیق‌تر که ارتباط بین گروه‌هاست، اتفاق خوبی بود. ما از پیش با یک سری از سازمان‌ها کار می‌کردیم که در این نمایشگاه شناخت بیشتری از آنها حاصل شد، چند تفاهم‌نامه نیز برقرار کردیم و به هر حال از نظر گفتمانی فضای خوبی بود.»

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، مسعود داداشی در پاسخ به سوالی در مورد محصولات تولیدی این مجموعه و کاربرد آنها گفت: «ما عمدتاً در حوزه فناوری‌های نرم اجتماعی فعالیت می‌کنیم تا فناوری و نوآوری را در خدمت مردم درآوریم. یعنی بیشتر بر روی فاز مدیریتی متمرکز هستیم و در این فاز از سال ۱۳۹۵ هسته اولیه ما با دغدغه اینکه در روستاها چه کار می‌‌توان کرد که فعالیت‌های سازمان‌های مختلف به حالت بهینه‌تر انجام شود، شکل گرفت. در اینجا فرایندی را تعریف کردیم که حالت آن اِستادی-اکشن است. یعنی یک مطالعات اولیه انجام داده و به این جمع‌بندی رسیدیم که در مناطق روستایی چه کارهای می‌توان انجام داد و فعالیت ما حول آن کار شکل گرفت؛ در ادامه یک تیم دانشگاهی متشکل از اساتید نیز در کنار ما بودند که با آنها فعالیت‌ها را به صورت رفت و برگشت انجام می‌دادیم. در اینجا به مدلی رسیدیم که در حال حاضر دائماً خود را رشد می‌دهد و در جهت کاربردی‌سازی فناوری است.»

وی افزود: «اصلی‌ترین هدف ما این بود که چطور می‌توان مشارکت مردم را در حوزه پیشرفت منطقه خودشان به منصه ظهور رساند. یعنی چه مکانیزمی پیاده کنیم که مردم در افقی که برای منطقه آنها متصور شده، مشارکت داشته باشند. حال این افق چند بحث از نظام طراحی نقشه پیشرفت تا اجرا و پیشرفت را تشکیل می‌دهد. موارد ذکر شده کلیتی از کار ما بود که چند حوزه جانبی نیز در کنار آن استارت خورد. مانند مدیریت مشارکتی منابع آب که در پی آن با استانداری اصفهان سندی تحت عنوان «احیای زاینده رود» را پیاده‌سازی کرده و پیگیر اجرای آن هستیم. یکسری فعالیت‌ها نیز در مناطق روستایی داریم که چند لایه است و شامل طراحی مشارکتی نقشه پیشرفت و اجرای آن می‌شود.»

داداشی اضافه کرد: «همین فرایند نیز چند لایه می‌شود و در آن بحث اقتصاد، فرهنگ و اجتماع را داریم. برای مثال در حوزه اقتصادی در شهرستان قلعه گنج بررسی انجام داده و مشخص شد در این حوزه می‌توان در آنجا کار کرد. لذا به صورتی پایلوتی برای ما در آمد که تیم‌های محلی را در آن حوزه توانمند کنیم و این تیم‌ها در حوزه قیمت‌گذاری تا افزایش بهره‌وری کار و فرآوری و فروش فعالیت کنند. مبنای ما نیز بر این بود که توانمند شوند. هم‌اکنون نیز در حال انجام کارهای لازم برای استقرار در پارک علم و فناوری کرمان هستیم. علاوه بر اینها در حوزه آبریز زاینده رود نیز مناطق شرق اصفهان را داریم و با همکاری مجموعه‌ای به نام رستا کار می‌کنیم که مبنای همه اینها جنبه مشارکت و دخیل کردن مردم در سرنوشت خود است. در این حوزه نیز تعداد خیلی کمی فعالیت دارند.»

وی در توضیح مهمترین دستاوردهای این مجموعه با بیان اینکه یکی از دستاوردهای ما الگو و مدلی است که در آن کار می‌کنیم و قابلیت اشاعه و رشد در کشور را دارد، خاطرنشان کرد: «مورد دیگر تیم‌هایی هستند که کار را با آنها تعریف کردیم و در حال حاضر در مناطق روستایی به جایی رسیده و کار می‌کنند؛ در واقع جنبه نیروی انسانی یکی از خروجی‌های ما بوده است. همچنین ارتباط بین دانشگاه و کف میدان روستا یکی از مواردی است که پیگیر آن هستیم. در حال حاضر نیز اساتیدی در حوزه علوم انسانی که تبدیل به یک اندیشکده شد و همچنین در حوزه فنی داریم که بتوانیم به کمک آنها پژوهش‌ها را به سمت کاربردی شدن ببریم که درنهایت منجربه محرومیت‌زدایی و اتفاقات خوب شود. کار دیگری که شروع کردیم، بازاررسانی به محصولات روستایی است، به این صورت که در مناطقی که کار می‌کنیم تا جایی که در توان داریم، محصولاتی که می‌شود بر روی آن ها کار کرد را در دایره بازار بیاوریم.»

داداشی همچنین در مورد اینکه برای چند نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این شرکت اشتغال زایی ایجاد شده، افزود: «۱۶ نفر به صورت تمام‌وقت و بیمه شده و شش نفر به صورت پاره‌وقت در مجموعه ما فعالیت می‌کنند. به صورت غیرمستقیم نیز تعدادی به‌عنوان ناظر بر محصولاتی که به بازار می‌رسانیم، کار می‌کنند که عدد دقیق آن را در دست نداریم. همچنین فعالیت ما در این مناطق با اجرای توانمندسازی همراه بود که ایجاد اشتغالزایی کرد. مثلا یکی از دوستان پیگیر از فلاورجان در دوره‌های توانمندسازی در حوزه بازار شرکت کردند و در حال حاضر حدود ۴۰ نفر را تحت پوشش دارند و در حوزه صنایع دستی اشتغال‌زایی کرده‌اند. دوستان دیگر در حوزه‌های مختلف هستند که خروجی همان مدلی‌اند که در مناطق روستایی اجرا می‌کنیم. این ها به سطحی از توانمندی رسیده‌اند که کارآفرین شده و در مناطق خود اثرگذار می‌شوند.»