خبر

خانه > اخبار > الگوی دشت متعادل پایدار؛ راه‌حلی پایدار و جامع برای مدیریت آب‌های زیرزمینی
آب های زیرزمینی
28 مهر 1403

الگوی دشت متعادل پایدار؛ راه‌حلی پایدار و جامع برای مدیریت آب‌های زیرزمینی

شرکت دانش‌بنیان «زیست آب پرآب» با ارائه محصول دانش‌بنیان «الگوی دشت متعادل پایدار» سبب افزایش بهره‌وری مصرف آب، توسعه زنجیره ارزش، حفظ و افزایش تولید محصولات کشاورزی، ایجاد درآمد برای کشاورزان و ترویج فرهنگ مدیریت پایدار شده است.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان زیست آب پرآب ابتدا در خصوص محصولات و حوزه فعالیت این شرکت بیان کرد: مجموعه دانش‌بنیان زیست آب پر آب در حوزه مدیریت آب فعالیت می‌کند. هدف ما مدیریت منابع آب، افزایش بهره‌وری آب، افزایش اشتغال، افزایش درآمد کشاورزان و افزایش میزان محصولات تولید شده در حوزه کشاورزی و صنعتی است.

وی افزود: محصول دانش‌بنیان ما با نام «الگوی دشت متعادل پایدار» است که بخش مطالعاتی آن از سال ۱۳۹۴ آغاز شد و در سال ۱۴۰۰ اولین پازل آن اجرا شد. از پازل‌های این روش می‌توان به بازار آب، بانک آب و بانک اطلاعات شفاف دشت اشاره کرد.

 بازار آب به عنوان یک محصول اولیه در منطقه کمتربرخوردار خواف مورد استفاده قرار گرفت. همچنین این محصول در دشت قزوین و سمنان نیز عملیاتی شده است.

بازار آب با توجه به میزان بهره‌وری آب کشاورزان، به آن‌ها اجازه می‌دهد بخشی از آب خود را به نیازمندان دیگر در بخش صنعت و کشاورزی واگذار کنند تا آن‌ها بتوانند بخشی از کمبود آب مورد نیاز خود را جبران کنند.

وی تصریح کرد: با اجرای این پروژه درآمد کشاورزان به صورت سالیانه و حجمی تا ۵۰ درصد افزایش یافته است و از طرف دیگر خریداران با افزایش میزان تولید در بخش صنعت و کشاورزی سبب افزایش درآمد و ایجاد اشتغال شده‌اند.

مهدی جعفری در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: ارائه مدلی برای مدیریت آب بزرگ‌ترین دستاورد مجموعه ما است. ما بر این باوریم که بزرگ‌ترین معضل کشور ما آب است. ایران کمبود آب ندارد بلکه فرآیند مدیریت آب در آن به درستی اجرا نمی‌شود.

وی تأکید کرد: بیش از ۸۵ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی و با بازدهی پایین است. بنابراین مهم‌ترین مسئله ارائه روشی برای مدیریت منابع آب کشور است که با اجرای تمامی پازل‌ها و همکاری مردم، معضل آب را در کشور حل خواهیم کرد.

وی در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: در مجموعه ما به صورت مستقیم بیش از ۲۵ نفر مشغول به کار هستند و غیرمستقیم برای بیش از ۱۰۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده‌ایم.

ایشان در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتربرخوردار اظهار داشتند: فرآیند مدیریت آب در بیرون از شهر و داخل دشت‌ها برای مدیریت آب در بخش کشاورزی است. این روش مدیریت آب در مناطق کمتربرخوردار عملیاتی می‌شود. اولین پروژه ما در منطقه کمتربرخوردار خواف انجام شد.

وی خاطر نشان کرد: کشاورزان می‌توانند در مدیرت آب دخالت داشته باشند. بنابراین با افزایش بهره‌وری و افزایش درآمد در آبادانی مناطق کمتربرخوردار موثر باشند و به نجات آب کمک کنند.

جعفری ضمن تقدیر و تشکر از حمایت‌های معاونت علمی، در خصوص نیازمندی‌های مجموعه افزود: برای اجرا و تکمیل پروژها و طرح‌های مجموعه نیاز به حمایت مالی و معنوی بیشتری داریم.