خبر

خانه > اخبار > اشتغالزایی و رونق اقتصادی در مناطق کم‌برخوردار؛ دسترسی به سوخت پاک با تکیه بر دانش بومی
پیل سوختی پاک
26 اسفند 1402

اشتغالزایی و رونق اقتصادی در مناطق کم‌برخوردار؛ دسترسی به سوخت پاک با تکیه بر دانش بومی

گروهی از فناوران ایرانی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر به دانش فنی تولید غشا و مواد اولیه باتری‌های لیتومی دست یافتند. این دستاورد می‌تواند گامی مهم در جهت بومی‌سازی این صنعت و محرومیت‌زدایی از مناطق کم‌برخوردار باشد.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران  نقل از  ایسنا؛ مصطفی ترکاشوند از محققان این شرکت‌ فناور مستقر در مرکز نوآوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: از غشای پیل سوختی دستاوردهایی را عرضه کردیم که تاکنون ۳ ثبت پتنت امریکا داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه پیل سوختی عرضه‌شده قادر به تولید یک کیلووات ساعت انرژی است، اظهار کرد: یکی از مشکلات عمده صنایع دنیا، تامین انرژی است که با این دستاورد می‌توان گامی در زمینه تامین انرژی پاک و تجدیدپذیر برداشت.

ترکاشوند، مواد اولیه شیمیایی را از دیگر دستاوردهای این شرکت نام برد و افزود: این مواد اولیه شیمیایی شامل نمک‌هایی است که در حوزه کاتالیست و همچنین برای کاربرد در باتری‌های لیتیومی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ترکاشوند خاطرنشان کرد: باتری‌های لیتومی از دو بخش آند، سپراتور و کاتد تشکیل شده‌اند و ما در بخش کاتدها، مواد مختلفی را تولید کردیم که صنایع می‌توانند از داخل کشور تامین کنند.

این فناور تاکید کرد: این شرکت همچنین تولیدکننده مواد اولیه کاتد باتری‌های لیتومی به شمار می‌رود و خدماتی را به صنایع فعال در این زمینه ارائه می‌دهیم.

وی ارائه خدمات پژوهشی در حوزه آند و کل سل باتری‌های لیتومی را از دیگر زمینه‌های فعالیت این شرکت ذکر کرد و یادآور شد: نمک‌های لیتومی و کبالت که با خلوص بالا تولید شده، در مرحله تجاری‌سازی قرار دارد.