خبر

خانه > اخبار > اشتغالزایی در مناطق کمتر برخوردار با ساخت پهپادهای تصویری کشاورزی
پهپاد کشاورزی
28 آبان 1402

اشتغالزایی در مناطق کمتر برخوردار با ساخت پهپادهای تصویری کشاورزی

شاید به ذهن افراد کمی خطور کند که آموزش پهپاد در مناطق کمتر برخوردار، می‌تواند کاربرد زیادی در اشتغالزایی و قراردادن فناوری و نوآوری در خدمت مردم داشته باشد. یک شرکت دانش‌بنیان با ساخت پهپادهای تصویربرداری و پایش مزارع کشاورزی و آموزش آن به اهالی، توانسته قدم بزرگی در اشتغالزایی مناطق کمتربرخوردار بردارد، کمااینکه مجوز خود را نیز از سازمان هواپیمایی به‌عنوان اولین شرکت در استان همدان در حوزه عملیات کشاورزی و تصویربرداری و نقشه‌برداری گرفته است.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، مدیرعامل شرکت امتداد رایانه بوعلی، درخصوص محصولات این شرکت و کاربرد آنها گفت: «ما در دو حوزه پهپادهای آتش‌نشانی و پهپادهای سم‌پاشی که در بخش آبادانی و پیشرفت معرفی کرده بودیم، در نمایشگاه آبادایران شرکت کردیم. درواقع مسیری را که در حوزه آبادانی و پیشرفت و کاربردی‌سازی فناوری انتخاب کردیم، تحت عنوان آموزش پهپادهای کشاورزی تصویربرداری است و نه سم‌پاشی. این حوزه‌ای است که در آن جای کار وجود دارد و برای کشاورزان بسیار مفید است و قدمی در راستای مردمی‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان است. برای مثال در برداشت محصول، تشخیص مناطق آلوده و کم آب و ترکیبات آب به کار می‌آید و تکنولوژی به روز و جدیدی است؛ همچنین پایش مزارع کشاورزی با پهپاد توسط دوربین‌های حرارتی نیز انجام می‌شود و ما به تازگی مجوزی تحت عنوان آموزش پهپاد از سازمان هواپیمایی کشوری گرفته‌ایم و می‌توانیم کارکردن با پهپاد را در دو مرحله کارکردن با خود پهپاد و پهپادهای کشاورزی که کار پایش را انجام می‌دهند، آموزش دهیم. با این کار اولاً به نوعی در مناطق کمتر برخوردار ایجاد اشتغال‌زایی می‌شود و افراد می‌توانند با پهپادی که بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، پس از چند دوره آموزشی، شروع به کار کنند.»

حسین خانی ادامه داد: «اگر حوزه کشاورزی را کنار بگذاریم، افراد در حوزه تصویربرداری و نقشه‌برداری نیز می‌توانند آموزش ببینند و شروع به کار کنند؛ کما اینکه در نقشه‌برداری جای کار زیادی وجود دارد. ما در زمینه حمل بار با پهپاد نیز کار کردیم و دستگاهی که ساخته‌ایم بیشتر مرتبط با حمل بار است. برای مثال ثبت اختراعی در رابطه با طرز فرود پهپاد داریم که برای مزارع کشاورزی هم استفاده می‌شود و پهپادهای کشاورزی می‌توانند بر روی آن فرود بیایند و از این طریق علاوه‌بر حمل و نقل پهپاد، مبدأ و مقصد پهپاد نیز مشخص می‌شود. مانند حمل و نقل بین بیمارستانی که در مرحله اول می‌خواستیم آن را استارت بزنیم و یا در آخرین مرحله برای اداره پست این کار را انجام دهیم.»

وی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی بیشتر طرز فرود پهپادهای سم‌پاش را کار کردیم، تصریح کرد: «به نظر می‌آید که آموزش پهپاد در مناطق کمتر برخوردار کاربرد بیشتری داشته باشد تا بتوانند استفاده بهتری ‌از پهپادهای تصویربرداری و پایش مزارع کشاورزی بکنند. به طور خلاصه پهپادهای سم‌پاش تقریبا اشباع شده و بازار کار مورد انتظار را نداشته است، زیرا برای همه حوزه‌ها و مزارع قابل استفاده نیست و برای یک برخی نیز سم‌های محدود در مقاطع زمانی محدود استفاده می‌شود. اوایل نیز کشاورزان از این محصول استقبال زیادی کردند ولی در حال حاضر علی‌رغم بازار کار زیاد، این استقبال محدودتر شده و با توجه به گران بودن پهپاد، پیشنهاد آن برای مناطق کمتر برخوردار خیلی به جا نیست.»

این فعال حوزه فناوری در مورد دستاوردهای مجموعه مورد نظر نیز افزود: «ما دو ثبت اختراع در حوزه پهپاد انجام داده‌ایم که یک نمونه آن در دنیا مشابه ندارد، این دستگاه زیرساختی را برای حمل و نقل پهپاد ایجاد می‌کند و دستگاه دوم نیز در زمینه ایمنی دستگاه هنگام جا به جایی با پهپاد ساخته شده است. همچنین چیزی به نام بالشتک هوا را مهندسی معکوس کردیم که در حال حاضر نیز اداره پست همدان از آن استفاده می‌کند. مجوزهایی نیز از سازمان هواپیمایی به‌عنوان اولین شرکت در استان همدان در حوزه عملیات کشاورزی و تصویربرداری و نقشه‌برداری گرفتیم و همچنین مجوز آموزش پهپاد کسب کرده‌ایم. همچنین طرحی را انجام داده‌ایم که در سطح ملی دیده نشده که کسی آن را پیاده‌سازی کند. حتی در نمایشگاهی که رئیس جمهور تحت عنوان روستاهای دانش پایه از آن بازدید کردند و ۲۰ مجموعه در آن شرکت کرده بودند، طرحی را تحت عنوان پایش مزارع کشاورزی با پهپاد با دوربین‌های معمولی ارائه دادیم که حتی کشورهای خارجی آن را انجام نمی‌دهند.»

وی با یادآوری اینکه اصولا پایش مزارع با دوربین‌های حرارتی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: «اما اگر با دوربین‌های معمولی نیز تصویربرداری شود، می‌توانند یک سری اطلاعات مانند تراکم محصولات، روند رشد آنها، مشکلات سیستم آبیاری و نظارت بر تجهیزات را را به ما بدهند. متخصصین جهاد کشاورزی از این پهپادها برداشت می‌کنند که ما آن را از مرکز تحقیقات استان همدان شروع کردیم و در استان قم نیز دو سه نمونه از آن انجام شد.»

خانی اضافه کرد: «دومین کار به خصوصی که انجام داده‌ایم که چند استان دیگر نیز آن را پیاده‌سازی کردند، بحث شناسایی تغییرات اراضی کشاورزی است. اگر بخواهیم به وجهه مثبت آن بنگریم، زمانی رهبر انقلاب از وزیر جهاد کشاورزی ایراد گرفته بودند که شما چرا از حجم اراضی تحت کشت گندم بی‌خبر هستید؟ حال این مشکل با پهپاد قابل شناسایی است. یعنی هنگامی که یک پهپاد پرواز می‌کند، می‌تواند گندم یا هر کشتی را شناسایی کند و با دقت بالا مقدار کشت را به دست آورد. در حوزه منابع طبیعی نیز می‌تواند تعداد درخت‌های منطقه یا پایش جنگل‌ها را به دست آورد، این موضوع در حد یک پروژه انجام شد و به علت برخی مشکلات نتوانستیم آن را ادامه دهیم.»

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چند نفر در این مجموعه به صورت مستقیم و غیرمستقیم تحت اشغال‌زایی قرار گرفته‌اند، عنوان کرد: «من سعی دارم که نفرات را به صورت مستقیم به کار نگیرم و به صورت درصدی با آنها همکاری کنیم. در شروع کرونا که همه جا به سمت تعطیلی رفت و به نوعی سرمایه‌داران به سمت تولید ماسک حرکت کردند، من نیز در آن زمان مجموعه کوچک ۶ نفری داشتم و باید حقوق کارکنان را پرداخت می‌کردم. شیلد صورت نیز در آن دوران خیلی شناخته شده نبود و من نیز با هدف اولویت استفاده در کارمندان بانک و بعد از آن علوم پزشکی و با توجه به نمونه‌های داخلی و خارجی شیلد صورتی را طراحی کردم که متحرک بود و برعکس شیلدهای دیگر بخار نمی‌کرد. این شیلد به تایید علوم پزشکی همدان رسید و کل بیمارستان‌های استان همدان، دادگستری و تمام مجموعه‌ها شیلد را خریداری کردند و بنده در مدت زمان یک هفته خط تولید آن را به صورت دستی راه‌اندازی کردم. ۲۵ خانواده برای ما کار می‌کردند و با این روش خانواده‌هایی که شاید پیش از کرونا درآمد نداشتند، به درآمد رسیدند.»

خانی ادامه داد: «این محصولات در استان کرمانشاه و خوزستان نیز به فروش رسیدند این ۲۵ خانوار که به صورت درصدی کار می‌کردند، با فعالیت بیشتر درآمد بیشتری داشتند و شیلد بیشتری تولید می‌کردند و برای مثال روزانه ۱۰۰۰ شیلد تولید کرده و به علوم پزشکی همدان و بخش خصوصی تحویل می‌دادیم. این در حالی بود که کارمندان خودمان بیشتر از ۲۰۰ عدد نمی‌توانستند تولید کنند و با این ترفند توانستیم ۲۰۰۰ شیلد تولید و نیاز کشور را هم مرتفع کنیم. به همین خاطر من ۱۵ نیرو دارم که مالکیت پهپاد برای خود آنهاست و به صورت درصدی کار می‌کنیم. از آنجا که مالکیت پهپاد متعلق به آنهاست، نهایت مراقبت را انجام می‌دهند و هم اینکه نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرند‌ تا درصد بیشتری دریافت کنند. لذا ۱۵ نفر به شکل درصدی و ۲ نفر هم به طور ثابت برای ما کار می‌کنند.»