خبر

خانه > اخبار > استفاده از روش نابارورسازی در کنترل خسارت مگس میوه مدیترانه‌ای
مگس میوه مدیترانه‌ای
17 آبان 1402

استفاده از روش نابارورسازی در کنترل خسارت مگس میوه مدیترانه‌ای

پروژه کنترل خسارت مگس مدیترانه‌ای بر روی مرکبات استان مازندران با استفاده از روش نابارورسازی اجرا شد.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران و به نقل از دانشمند، بر طبق یک قرارداد و اعلام نیاز شرکت زراعی دشت ناز، موسسه دانشمند با مشارکت پژوهشگاه علوم فنون هسته‌ای-پژوهشکده کشاورزی هسته‌ای پروژه کنترل مگس میوه مدیترانه‌ای را اجرا نمود. این پروژه در باغات مرکبات مهدشت ساری بر روی درخت‌های نارنگی ژاپنی به مساحت 98 هکتار و به روش نرعقیمی اجرا شده است.

هر ساله با تغییر آب و هوا و آغاز فصل پاییز، بسیاری از مگس‌های مدیترانه‌ای وارد منطقه مازندران می‌شوند و بدلیل زاد و ولدهای این نوع مگس و تخم‌ریزی آن‌ها بر روی میوه‌های نارنگی، بعد از مدتی مرکبات این منطقه دچار آفت می‌شوند و میوه‌های تخم‌ریزی شده از بین خواهند رفت. از همین رو پیشگیری از آفت مگس‌های مدیترانه باعث جلوگیری از خسارات‌های مالی خواهد شد.

عملیات اجرایی این پروژه به طریق مبارزه بیولوژیکی است که شامل بالا بردن جمعیت و پرورش مگس مدیترانه‌ای شامل مراحل تخم‌ریزی، لارو، شفیره و حشره کامل می‌باشد. با آغاز دوره، علاوه بر انجام مداوم کلیه آزمایش‌های کنترل کیفی بر اساس استانداردهای مطرح بین‌المللی، به‌ویژه پروتکل‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جمعیت متناسب با ابعاد باغ از شفیره‌های پرتو دیده به منظور ایجاد حشرات نابارور تولید خواهد شد. در گام بعد حشرات نابارور تولید شده در باغات رها خواهند شد و بدلیل نابارور بودن، بعد از جفت‌گیری با مگس‌های ماده، تخم‌ریزی بر روی میوه‌های نارنگی انجام نشده که نهایتا منجر به کاهش خسارت و افزایش راندمان تولید مرکبات می گردد.